16

‘Innovatie komt meestal niet van vakinhoudelijke specialisten’ onderscheidend vermogen is.’ Daar kunnen veel organisaties wel wat hulp bij gebruiken, meent Van Haaren. ‘Innovatie en vernieuwing komen meestal niet van de vakinhoudelijke specialisten. Vaak is er energie van buitenaf nodig. Ik denk dat deze sector heel veel baat kan hebben bij vreemde vogels. Zij schudden de boel op.’ De energie van een vreemde vogel leidt ook vaak tot verrassende samenwerkingen met andere sectoren. ‘Omdat ze niet uit het vak komen, nemen vreemde vogels vaak een heel nieuw en vooral ook ander netwerk mee. Dat biedt mogelijkheden.’ Heijmans ging bijvoorbeeld een samenwerking aan met kunstenaar Daan Roosengaarde. ‘Hij prikkelde ons, trok ons uit onze comfortzone. Zijn benadering van weggebruik verruimde ons blikveld. Onze kennismaking was de start van een vruchtbare samenwerking tussen kunst en techniek. In de infrawereld was dat nog nooit op deze manier gebeurd.’ Profileren Het project dat uit die samenwerking voortvloeide, ‘Smart Highway’, betekende een doorbraak voor Heijmans. ‘Ik wilde 16 Kinderopvang het eens anders doen en het concept presenteren op de Dutch Design Week. Dat vond het bestuur aanvankelijk een wild plan. Waarom niet gewoon naar de InfraTech­beurs? Daar stonden we toch altijd? Maar juist door die onverwachte plek stonden we ineens in het middelpunt van de belangstelling. Niemand had ons daar verwacht. De media hadden er veel aandacht voor. Alles begon te kantelen. Klanten kwamen naar ons toe om te zeggen dat ze ons zo innovatief vonden. Een golf van trots ging door het bedrijf. Zelfs de grootste sceptici gingen om.’ Inhoudelijk hebben de bouw en kinderopvang misschien weinig overeenkomsten, maar elke branche die verandering doormaakt, is gebaat bij een sterk profiel, meent Van Haaren. ‘Of het nou krimp is, of nieuwe wetgeving, verandering vraagt om een stevige profilering. Laat zien dat je toegevoegde waarde hebt. Dat je de vakkennis in huis hebt, dat gelooft iedereen wel. Daarmee onderscheid je je niet. Degene die zijn klant het beste begrijpt en dat kan omzetten in diensten of producten, heeft de meeste toegevoegde waarde.’

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication