15

Samen op weg naar een duurzame wereld per sector, je moet ook meten per organisatie en daarbij rekening houden met factoren, zoals onder andere de omgeving. Als je bijvoorbeeld de chemische industrie vraagt over de eigen uitstoot, dan zal daar een minder kritisch beeld uit komen dan wanneer je omwonenden dezelfde vraag voorlegt. Een zorgvuldige aanpak leidt tot een onderbouwd instrument. Organisaties kunnen er uiteindelijk hun voordeel mee doen, omdat ze niet alleen inzichtelijk maken welke Global Goals al in hun DNA zitten, maar ook aan welke duurzame doelen ze nog een “Duurzame ontwikkeling mag nooit een doel op zich zijn” bijdrage kunnen leveren. Voor multinationals is dit mogelijk al gesneden koek, zij zijn al gewend aan duurzaamheidsrapportages en dit zal langzaamaan afdalen naar het MKB.’ De ontwikkeling en het valideren van een meetinstrument zal minimaal enkele jaren duren, zo waarschuwt Doeleman. Mogelijk reden om eerst een quickscan te bouwen alvorens aan een meer gevalideerd meetinstrument te beginnen: ‘Ik zoek nog naar de beste aanpak. Misschien met behulp van de SBI-codes, de Standaard Bedrijfsindeling van het CBS die de Kamer van Koophandel ook gebruikt voor de inschrijving in het Handelsregister. Mogelijk kunnen we ook een sector, die de SDG’s in zijn strategie heeft opgenomen, enthousiasmeren om met ons mee te denken. Ach, het komt vanzelf, het onderwerp is er interessant genoeg voor.’ ■ WAT HEB JE NU AAN DIE SDG’S? Henk Doeleman is ervan overtuigd dat elke organisatie baat heeft bij het nadenken óver en in kaart brengen ván de SDG’s. Het zorgt volgens hem voor een omdenkproces, omdat de duurzaamheidsblik naar binnen wordt gericht en zo zorgt voor een andere kijk op het reguliere werk. Bewust worden van SDG’s biedt ook een checklist, waarop je kunt afturven aan welke Global Goals jouw product, dienst of initiatief bijdraagt. De SDG’s vormen daarnaast een creatief denkkader en leiden tot innovatieve oplossingen. En tot slot blijken organisaties, die actief werken met SDG’s en dat ook als zodanig uitdragen, aantrekkelijke werkgevers te zijn. Innovatie, betrokkenheid en aantrekkelijkheid als werkgever zijn belangrijke meerwaarden. - 15 -

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication