18

MONITOR VERZAMELING KEURMERKEN Vanuit zijn grote ervaring met het MKB weet Salim dat de mondiale duurzame ontwikkelingsdoelen inmiddels wel redelijk bekend zijn bij de meeste ondernemers. Maar dat wil volgens hem nog niet zeggen dat iedereen er ook daadwerkelijk actief mee werkt. Daarvoor lijken de doelen soms nog een te ver van het bed show. Te ongrijpbaar, te lastig te duiden: ‘Maar in feite zijn de SDG’s een verzameling keurmerken, zoals we die allemaal kennen en waar heel veel ondernemers ook al mee werken. Al die keurmerken zijn met de SDG’s onder één noemer gebracht. Daardoor zijn ze niet alleen toepasbaar voor iedereen, ze zijn ook heel direct te monitoren. En waar je een keurmerk kunt zien als erkenning voor je bewustwording van je omgeving (mens, milieu, duurzaamheid, maatschappij, arbeidsparticipatie, voedsel, etc.), zo kun je ook naar de SDG’s kijken. Ze maken je bewust van waar je mee bezig bent en waar je nog stappen kunt maken. Daarbij laten de SDG’s ook de samenhang zien tussen allerlei doelen, waardoor je gedwongen wordt nog bewuster te kiezen. Een mooi voorbeeld in dit kader is biomassa. We willen af van fossiele brandstoffen en hout leek lange tijd dé groene energieoplossing. Totdat onderzoek aantoonde dat er beter naar biomassacentrales gekeken moest worden i.v.m. met uitstoot van stikstof en fijnstof. Hierin is bijvoorbeeld een aardgasgestookte centrale relatief schoner. Dus waar je aan de ene kant denkt goed te doen, blijkt de uitkomst soms negatiever te zijn, waardoor je wellicht zelfs een geheel andere keuze moet maken. Dát vind ik de grote winst van de SDG’s.’ - 18 -

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication