22

MONITOR sociale activiteiten en de mate waarop wij én onze medewerkers ons inzetten voor het realiseren van een betere en leefbaarder wereld. De Global Goals passen dus bij de aard van ons bedrijf; de zorg voor medemens en milieu zit immers al in ons beleid verankerd. Desalniettemin kunnen we altijd meer doen, het kan altijd beter. Als je naar de wereld kijkt en je ziet de grote verschillen in welvaart, de overschotten hier en de tekorten daar, dan realiseer je je dat het anders moet. Want we kunnen natuurlijk wel vrolijk door blijven produceren en consumeren, maar dan weet je dat we straks met z’n allen helemaal niets meer hebben. Dus daarom een volmondig JA tegen ‘geen honger’ en ‘geen armoede’ en ook een hartgrondig JA tegen een ‘veilig thuis’ voor iedereen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat er een verschil zit tussen het zien van ongelijkheid en het aanpakken daarvan. Daar zie ik nog wel een uitdaging.’ FOCUSSEN EN PROFILEREN De Global Goals Monitor is in opdracht van KSO Nederland ontwikkeld door een wetenschappelijk instituut. De methodiek bestaat feitelijk uit een tweetrapsraket: in de eerste fase wordt in kaart gebracht in hoeverre een bedrijf al maatschappelijk verantwoord onderneemt. Deze score wordt vertaald “De SDG’s zijn me globaal bekend, maar door de breedte van het geheel, het allesomvattende, weet je nauwelijks waar je moet beginnen” - 22 - in SDG’s en bij voldoende punten levert dit een bedrijf het Keurmerk Sociale Onderneming op. In de tweede fase wordt bepaald welke vervolgstappen een bedrijf nog moet zetten om SDG-gecertificeerd te worden en daarmee zichtbaar te maken dat het zich inzet voor een betere en eerlijker wereld. ‘Ik ben heel benieuwd naar de SDG’s waar we nu al invulling aan geven en waar we nog meters kunnen maken’, aldus Jongeneel. ‘Ik verwacht dat werken aan de SDG’s ons uiteindelijk sterker zal maken, omdat we nog scherper kunnen focussen en ons nog beter kunnen profileren in de markt. Het zichtbaar bezig zijn met de Global Goals zal ook voor onze internationale klanten, de multinationals, belangrijk zijn. Van hen wordt immers al langer een grote inzet verwacht op het gebied van de duurzame ontwikkelingsdoelen en dan kunnen ze het ook doorvoeren in de hele keten.’ ■

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication