25

Badhuis en Dr. Ariënsschool Van veraf horen de beide delen, -oud en nieuw- zichtbaar bij elkaar. Van dichtbij echter zijn de verschillen in uitwerking goed te zien. Het torentje met schoorsteen in het Badhuis komt uitstekend tot zijn recht door de hoge glazen gevel van de nieuwbouw erachter. Deze toren is voor Hengelose begrippen vrij hoog. Het betekent dat het een landmark wordt naast de entree naar de binnenstad. Bovendien komt het Badhuis in een parkachtige omgeving te staan. Het wordt straks veel beter zichtbaar dan voorheen. De bewoners krijgen, dankzij de hoogte, een spectaculair uitzicht vanuit alle kamers, mede vanwege de vele verdiepingshoge ramen.” Dr. Ariënsschool Rob Mees ten Oever: “De Dr. Ariënsschool had al een eigen unieke uitstraling, daar wilde ik zo weinig mogelijk aan veranderen. Het gedeelte dat in de Tweede Wereldoorlog werd gebombardeerd is gesloopt, het gedeelte dat bespaard bleef wordt nu gerestaureerd. Door de sloop ontstond een zuidgevel die opnieuw ontworpen diende te worden omdat daar de binnenwanden van de klaslokalen tevoorschijn kwamen. Hier wordt nu een moderne gevel gerealiseerd met cortenstalen lamellen, waaruit blijkt dat de school als het ware doormidden is gehakt. Dit is tevens het gedeelte waar passanten langskomen om vanuit de binnenstad naar het park en het Badhuis te gaan. Het gesloopte gedeelte van de Dr. Ariënsschool was verzakt omdat het pal naast de Drienerbeek stond. Nu de beek zichtbaar is, wordt deze ook onder handen genomen en zal het een onderdeel worden van het nieuwe, aan te leggen park. De bewoners krijgen de beschikking over een hoog klaslokaal met eveneens hoge ramen aan de gevel. Aan de gangzijde worden entresols gerealiseerd om te slapen. Onder de entresols komen de entree, het toilet, de berging en keuken. Buiten de entresol is er één grote, open en hoge Rob Mees ten Oever: “Ik heb gelukkig nauwelijks concessies hoeven doen in de uitstraling die ik voor ogen had.” Bouwen in het Oosten 25 Artist impression: Archi Vision

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication