14

Hebben de bouwwerkzaamheden problemen/beperkingen opgeleverd voor de bewoners van de gemeente Hengelo? “Binnenstedelijk bouwen gaat altijd gepaard met overlast voor de omgeving. De beperking daarvan was één van de criteria waar de inschrijvers op de aanbesteding zijn geselecteerd. In samenwerking met de gemeente is dat heel goed gelukt. Er zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over het aanrijden en laden/lossen. Veiligheid en het voorkomen van overlast waren daarbij belangrijke aandachtspunten.” Duurzaamheid was een belangrijk uitgangspunt voor de gemeente Hengelo. Waarom? “Het nieuwe stadskantoor is een toonbeeld van duurzaamheid. Het is uitstekend geïsoleerd door middel van vlas en driedubbelglas, LED-verlichting en warmtepompen. Bovendien komen op het dak circa 200 zonnepanelen te liggen. Samen met de zonnepanelen die al op het stadhuis liggen, levert dat 140 kilowatt aan energie op. In de toekomst wordt het stadskantoor aangesloten op het Warmtenet. Dit levert jaarlijks nog meer energie- en kostenbesparing op. Ook in het interieur hebben we veel aandacht besteed aan duurzaamheid, waaronder de circulaire aanbesteding van het interieur (Gispen). Verder hebben we zoveel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn de scheidingswanden van het oude stadskantoor gebruikt als achterwanden voor de nieuwe lockerkasten.” Wat wilde de gemeente Hengelo bereiken met de renovatie en nieuwbouw en zijn deze doelstellingen bewerkstelligd? “Met betrekking tot de binnenhuisvesting wilden we het volgende bereiken: Een toekomstbestendige werkomgeving waar de mogelijkheid wordt geboden om meer en makkelijker samen te werken en waar een eenvoudige verbinding is over de afdelingen en sectoren, juist ook met mensen die we misschien nog niet kennen. Het moest een gebouw worden waarin we ons thuis voelen, omdat de inrichting past bij wie we zijn. Er moet rustig gewerkt kunnen worden op een prettige werkplek waar het klimaat en de akoestiek goed geregeld zijn. Bovendien is er naar gestreefd dat de juiste informatie op de juiste (digitale) plek eenvoudig beschikbaar is en waar correct kan worden omgegaan met vertrouwelijke gegevens. Ontvangst van de bezoekers vindt plaats volgens onze serviceformules. De veilige werkplekken, ruimtes en faciliteiten moeten worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn, ondersteund door ICT-middelen.” 14 Bouwen in het Oosten

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication