9

Gemeentespecial Hengelo dertig procent van de hoger opgeleide, gekwalificeerde mensen hier in de regio blijft en zeventig procent uitzwermt met name richting de Randstad. Die percentages willen we graag omdraaien. Een goede verbinding met de randstad is daarvoor een voorwaarde. In de Haagse visies wordt uitgegaan van éénuursbereik voor de steden Zwolle, Deventer, Zutphen en Apeldoorn. Er wordt gesproken van een clustering van Rotterdam, Amsterdam, Zwolle, Arnhem en Eindhoven met Utrecht in het midden. Dat is voor ons niet acceptabel. Temeer ook dat men in Brussel uitgaat van een drietal corridors richting Duitsland die je niet vertaald ziet in de nationale visies. Daarop is onze lobby in regioverband gericht. We zijn daarin eensgezind. Bovendien speelt het in meer regio’s in Nederland. We vinden dat men in Den Haag Nederland meer als geheel moet bekijken. Het merendeel van de Nederlanders woont niet in de Randstad. Alles pleit dus voor een herbezinning, zeker als je beseft dat qua woningbouw allang niet alles meer kan in de Randstad. Een goede infrastructuur over de weg en het spoor biedt een nieuw perspectief. We zetten daar vol op in. We hebben hier immers alles. HBO in Enschede, MBO in Hengelo, natuur, culturele voorzieningen, noem maar op. De samenwerking op regionaal niveau is uitstekend. Het zal ons een worst zijn of de internationale treinen nu in Almelo of Hengelo stoppen. Als de reistijd van en naar de stopplaats maar adequaat is geregeld. Daar maken we ons hard voor. Zowel in den Haag als Brussel.” Gerard Gerrits: “Een goede infrastructuur over de weg en het spoor biedt een nieuw perspectief. We zetten daar vol op in. We hebben hier immers alles.” Bouwen in het Oosten 09

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication