22

De garve ICSadviseurs betrokken vanaf visievorming tot de opening ICSadviseurs is ruim 60 jaar expert in advies en projectmanagement van onderwijshuisvesting en andere maatschappelijke accommodaties.Voor MSG Garve is ICSadviseurs door gemeente en schoolbesturen betrokken vanaf visievorming tot aan de opening. Onze werkzaamheden waren in dit project, het opstellen van het Programma van Eisen, selectie van ontwerp- en bouwteam als ook de begeleiding van het ontwerp- en bouwproces. De ICSadviseurs die bij dit project betrokken waren zijn, van boven naar onder: Erwin Veneklaas Slots, Rinske van Rijen en Rop Krist. Betrokkenheid van kinderen Gedurende het hele proces zijn, naast directie en docenten, ook de kinderen, volop betrokken. Zij zijn immers de toekomstige gebruikers van MSG de Garve. ICSadviseurs heeft hierin Ingrid Leufkens aan haar zijde gevonden. Ingrid heeft – naar aanleiding de bouw van het gemeentehuis – het initiatief genomen kinderen bij bouw te betrekken. Met de knoop als metafoor voor verbinding is dit het ®kinderknooppunt.nl geworden, een in wisselende samenstelling, groep kinderen van de beide scholen. Hun betrokkenheid bij dit project begon al vroeg met de sloop van het voormalige gebouw “de Garve” en is doorgezet bij de architectenselectie en zelfs het “pannenbier”. Een bijzondere opbrengst uit het kinderknooppunt project “ontwerp je eigen school” is dat er in de school een glijbaan gerealiseerd is. Betrokkenheid van lokale partners Een van de kernpunten in de aanpak van ICSadviseurs voor dit project was het betrekken van zoveel als mogelijk lokale deskundigheid en betrokkenheid. Daarom zijn zowel de ontwerpende partijen als de uitvoerende partijen meervoudig onderhands geselecteerd. Voor de aannemers is gekozen voor het meegeven van het budget en zou uiteindelijk Kreunen Bouw Lochem de meeste Nice-2-Haves aanbieden voor de scherpste prijs. Ontwerpen op budget De gemeente Lochem had in eerste instantie alleen het “normbudget” ter beschikking gesteld. Maar ook de ambitie meegegeven dat het gebouw duurzaam moest worden uitgevoerd. De beide schoolbesturen hebben vervolgens het bouwheerschap op zich genomen. Daarmee zijn zij verantwoordelijk voor het ontwerp en uitvoering binnen dit budget. Omdat scholen vanzelfsprekend geen geld verdienen met onderwijs geven, was een overschrijding van het budget niet toelaatbaar. Daarom is er voor gekozen het procesin te richten op maximale gebruikswaarde voor het budget. 20 BOUWEN IN HET OOSTEN

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication