66

Vinden, binden en verbinden van vraag en aanbod door Haldu Groep tussen werkgevers en vakmensen in de bouw, techniek en automotive. 100% gecertificeerd, 100% begeleid en vooral: 100% professioneel & persoonlijk. Dat is ook wat Caspar Jansen, directeur en mede-eigenaar van Haldu Groep doet in deze rubriek. Het professioneel belichten van dearbeidsmarkt,maar wel persoonlijk. Serieus maar ook gelardeerd met een knipoog, geïllustreerd met cases uit de praktijk van alledag. Het FNV is net als Trump: we gaan weer kolen winnen… Als de financieel-economische crisis één positief gegeven heeft opgeleverd, dan is het wel de versnelde flexibilisering van de arbeidsmarkt. Ik voorspel u: die hardwerkende geest gaat niet meer terug in de fles. Want opdrachtgevers hebben de smaak te pakken van risico’s spreiden en mijden. Zij maken van hun vaste personeelskosten variabele kosten. Die stap draagt al direct aantoonbaar bij aan hun bedrijfseconomische doelstelling. Deze trend zagen we overigens jaren geleden al ontstaan. Het klassieke voorbeeld is het eigen bedrijfsrestaurant dat werd uitbesteed aan cateraars. Niet meer de eigen vertrouwde kleffe gehaktbal zwemmend in een berg jus, maar een heerlijk belegd broodje gezond geserveerd door specialistische bedrijven die er hun levenswerk van hebben gemaakt. En deze sneeuwbal rolt inmiddels al dikker wordend van de hoge berg af en er is geen ontkomen meer aan. Het accent is van levenslang werken voor één werkgever verschoven naar long term relationships met het uitzendbureau. Het voordeel ziet u al in één oogopslag terug op uw winst- en verliesrekening: u hoeft niet meer zelf te investeren in een dure recruitment machine. Sneller en slimmer schakelt u hiervoor gespecialiseerde en gecertificeerde uitzendbureaus in die hiervan hun core business hebben gemaakt. En graag schaar ik mij onder deze uitzendbureaus. NEN4400-1 gecertificeerde uitzendbureaus die het SNA (Stichting Normering Arbeid) keurmerk dragen; een veilige en betrouwbare keuze, want deze conformeren zich aan alle vigerende eisen die de Nederlandse wetgever aan het uitzenden van personeel stelt. Een vooruitziende stap voorwaarts, want de flexibilisering zet ondubbelzinnig door. Uitzenden en tegelijkertijd investeren in medewerkers: dé gouden Haldu Groep combi Het werkgeverschap verschuift, want de echte nieuwe werkvoorzieners zijn uitzendbureaus die hun processen lean en mean maken, die zich richten op duurzame partnerships en hun medewerkers vinden, binden en boeien. In Nederland en uit alle andere landen die tot de Europese Economische Ruimte behoren. En bovendien ook willen meedenken en daadwerkelijk investeren in de opleiding van medewerkers. Dit laatste argument kan ik voor u, as we speak, hard maken. In dezelfde uitgave van Bouwen in het Oosten waarin u nu mijn column leest, keer ik met een veel uitgebreider interview terug over hoe wij als één van de allereerste uitzendbureaus zwaar investeren in het vinden van de beste buitenlandse vakkrachten. We testen hen op hun basisvaardigheden en scholen hen hier na aankomst eventueel direct om bij het gerenommeerde ReVaBo. Daarmee borgen wij dat er altijd vakmannen beschikbaar zijn om uw project naar behoren te starten én af te ronden. Uitzenden en tegelijkertijd investeren in medewerkers: dé gouden Haldu Groep combi. Ondertussen strompelt de bijna uitgestorven FNV dinosaurus log over de bouwplaatsen… En wat doet ondertussen het FNV? Deze bijna uitgestorven dinosaurus strompelt log en ook heimelijk over de bouwplaatsen waar op dat moment tientallen uitzendkrachten de zolen onder hun schoenen vandaan werken. Met achterhaalde argumenten uit de tijd van de Verolme stakingen uit de jaren ’80, trachten zij in de tijd van onze opdrachtgever zieltjes te winnen. Hun argument voor ‘echte banen’ verwaait direct in de wind. Deze tijd is al lang passé. Het FNV denkt nog steeds dat ze op moeten komen voor mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen. Dit idee van ‘wij weten wat goed is voor de achtergestelde massa’ stamt nog uit de tijd dat mensen met hun broodtrommel op de fiets naar hun werk gingen. Het FNV is ontgaan dat de tijden ingrijpend veranderd zijn. Omdat mensen mondiger zijn geworden en prima voor zichzelf kunnen opkomen, is het ledenaantal in de laatste jaren drastisch gedaald. Maar ze blijven stug zieltjes winnen op basis van verouderde of zelfs verkeerde informatie. Ze lijken op Trump die ook terug wil naar kolen, terwijl iedereen weet dat er veel betere alternatieven zijn. En zal ik u iets verklappen? Voor echte banen moeten werknemers nu en in de toekomst aankloppen bij uitzendbureaus die continu werk hebben en in staat zijn om te binden en boeien. En de uitzendbureaus met een gedegen reputatie zorgen er echt wel voor dat hun naam niet besmeurd wordt. Wij hebben het FNV werkelijk niet nodig om binnen de lijntjes te kleuren, want wij werken uitsluitend met kleurpotloden waarvan de punten zijn geslepen. Ik verzeker u, daar hoeft u geen punt van te maken. FNV? Weg ermee? En dan nog iets. Als wij hier de betrokkenen op aanspreken en met hen willen aansturen op een open dialoog, dan kun je bellen en mailen wat je wilt naar het FNV, maar dan krijg je 0 op het rekest. Zowel van de betrokkene die zijn visitekaartje achterliet op de bouw, maar zelfs ook het betreffende regiokantoor werkt niet mee en hult zich in stilzwijgen. En ondertussen blijft het FNV ons wel benaderen of wij nog een advertentie in hun blad willen zetten ter waarde van € 3.000,-. Snoepen van twee walletjes, als je het mij vraagt. Dus FNV? Nee. Tenzij wij kunnen discussiëren met een open vizier, want anders schiet je jezelf in de voet. Niet stoppen, maar stimuleren Mijn stelling is dat je bovenstaande ontwikkelingen niet kunt tegenhouden en niet krampachtig moet vasthouden aan oude principes die over de houdbaarheidsdatum zijn. Nee, dan moet je samen optrekken en investeren in een nieuwe arbeidsmarkt die baat heeft bij flexibilisering en hier ook heel nadrukkelijk voor heeft gekozen. Je gaat toch ook niet met oogkleppen op investeren in gashaarden, terwijl iedereen weet dat de gaskraan in Nederland gestaag maar zeker dicht gaat? En als geen ander beseffen wij dat hierbij het belang van de medewerker voorop staat. Maar het mag zo langzamerhand toch genoegzaam duidelijk zijn dat wij voor de medewerker, maar óók voor flexibiliteit in de bres springen. Gecertificeerd en wel én maatschappelijk betrokken. Want wij zijn er voor personeel. Zo, ik heb mijn hart gelucht, dus geheel opgewarmd door deze column nodig ik uit in deze uitgave van Bouwen in het Oosten ook mijn interview te lezen over de broodnodige aanwas van buitenlandse vakmensen op uw projecten. Zij hebben nog nooit gehoord van het FNV. En dat is maar goed ook… Caspar Jansen COLUMN

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication