15

Ambachtsschool Met maar liefst een kleine vierhonderd kozijnen is deze opdracht een van de grootste in ons bestaan. En het zijn niet alledaagse kozijnen mag je gerust stellen. Het zijn klassieke profielen die op, na digitale inmeting, op de millimeter nauwkeurig worden gemaakt al blijf je in de renovatiesfeer altijd kleine marges houden. Op locatie worden onze kozijnen in de bestaande uitsparingen gemonteerd, dit door middel van een zogenaamd kliksysteem. Ze zijn dan al compleet afgelakt en de beglazing is zelfs al gewassen. Er is geen standaard kozijn bij. Het is allemaal maatwerk. Ik schat dat we nu ( eerste week februari, red.) halverwege zijn qua productie. We koersen af op het leveren van het laatste kozijn in week zestien of zeventien. De planning is strak en laat weinig speling toe, maar daar staat ook wat tegenover. Een mooi project met de nodige omvang.” Overspannen De term ‘overspannen’ valt als Marco oude Nijhuis gevraagd wordt naar het karakter van de huidige markt. “Aannemers hebben veelal te maken met de oude aanneemprijzen maar met sterk gestegen inkoopkosten. Dat maakt de markt er niet rustiger op. Integendeel. Door het hoge aanbod van werk is het ook voor ons elke dag een wedstrijd om Beste timmerfabriek van Nederland Eind november werd Groothuis Timmerfabriek voor de tweede keer in haar bestaan uitverkozen tot Timmerfabriek van het Jaar. De winnaar werd gekozen door de lezers van het vakblad Houtwereld en eigen relaties. De jaarlijkse prijs staat bekend onder de naam Topleverancier en werd voor de elfde keer uitgereikt. Marco Oude Nijhuis: “Er waren vijf bedrijven genomineerd. De vier anderen waren grotere collegae. Er werden criteria gehanteerd zoals : groei, visie en innovatie. Na de stemmingsronde zijn wij dus als winnaar uit de bus gekomen en als je dan leest wat er zoal geschreven is door stemmers, dan word je blij. De termen innovatief, klantgericht, allround en servicegericht vielen bijvoorbeeld. Dat doet je erg goed, maar laten we wel wezen, dit is een teamprestatie die we met ons allen hebben gerealiseerd” alle planningen te halen. Ook de prijspolicy speelt een hoofdrol. Je wilt je vaste relaties behouden, maar hebt ook zelf te maken met prijsverhogingen. Anderzijds moet je ook rekening houden met het feit dat de tijden weer kunnen veranderen. Ook dan heb je elkaar weer nodig. Je moet je natuurlijk niet zelf uit de markt prijzen. Ons grote voordeel is, is dat we niet alleen voor aannemers werken, maar ook direct voor particulieren, ZZP’ers en woningcorporaties. Je bent dan niet afhankelijk van een marktsegment. Maar waakzaamheid blijft geboden. Ook in deze tijd van hoogconjunctuur.” foto: Rodney Photography BOUWEN IN HET OOSTEN 13

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication