3

Ketenaanpak personen met verward gedrag Noord-Holland Per 1 oktober 2018 moeten gemeenten een sluitende ketenaanpak gereed hebben voor mensen met verward gedrag. Binnen de politie-eenheid is deze opgave opgepakt door de drie directeuren publieke gezondheid (GGD’en Zaanstreek-Waterland, Hollands Noorden en Kennemerland). Zij rapporteren over de resultaten aan de stuurgroep, waarin twee burgemeesters, drie wethouders volksgezondheid, de officier van justitie, de politie, de bestuurders van GGZ-organisaties zitting hebben. De GGD’en ontwikkelen in nauwe samenwerking met ketenpartners (gemeenten, GGZ, politie en andere zorginstellingen) een uniforme ketenaanpak op het niveau van politie-eenheid Noord-Holland, maar die binnen de eigen regio en gemeente aan kan sluiten op lokale organisatievormen. Niet alle geplande resultaten zullen per 1 oktober gerealiseerd zijn, maar voor alle schakels van de keten lopen projecten. Het melden van niet-acute verwardheid Voor de regionale meldkamer wordt gewerkt met een protocol, waardoor snel een onderscheid gemaakt kan worden tussen niet-acute en acute psychische zorg. Vanuit de regionale meldkamer wordt bij niet-acute verwardheid doorgeschakeld naar de lokale meldpunten. In Zaanstreek-Waterland is dit het Meldpunt Overlast en Bemoeizorg. Dit Meldpunt wordt een onderdeel van het Zorg- en Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland en zal een ruimere beschikbaarheid en bereikbaarheid krijgen. Voor hulpverleners en vrijwilligers in bijvoorbeeld buurtcentra wordt de training Mental Health First Aid gegeven, een soort EHBO voor psychische problemen. Dit stelt hen in staat beter signalen van verwardheid te herkennen en eerste acties uit te zetten. Inzet van straattriage Samen met Parnassia GGZ en politie wordt een vorm van straattriage ontwikkeld om ter plaatse van een incident aanvullende diagnostiek te kunnen doen en op maat te kunnen ingrijpen. Hieraan is ook het project Vervoer gekoppeld. Verwarde burgers die (tijdelijk) niet thuis kunnen verblijven, worden vervoerd door een vervoersbedrijf, afgeleide ambulance of in ernstige gevallen per gewone ambulance. Het doel hiervan is om het inzetten van de politie als vervoerder te voorkomen. Tijdelijke opvang of nadere screening is in samenwerking met Parnassia GGZ beschikbaar. Voor tijdelijke woonvoorzieningen zijn zowel in Zaanstad als Purmerend initiatieven ontplooid. CONTACTPERSOON: AMAR VOOGT (AVOOGT@GGDZW.NL) Z-Wwweetjes Op 1 oktober start de landelijke campagne Stoptober. Wat houdt dit in? Deelnemers roken 28 dagen niet. Daarbij worden ze dagelijks op de hoogte gehouden via de Stoptober-app. Hiermee ontvangen ze tips en lezen ze wat (tijdelijk) stoppen met roken oplevert voor de gezondheid. Na zo’n periode is de kans dat iemand blijvend stopt, 5 keer hoger! Meer lezen over de landelijke campagne Stoptober? Ga naar www.stoptober.nl Jeugdgezondheidszorg in beweging: Spiegelgesprekken met ouders De Jeugdgezondheidszorg is aan het veranderen en in beweging. In die verandering staan de ouders en het kind centraal. De JGZ-professional heeft tijdens het opgroeien van het kind meerdere momenten contact met ouders en kind. Van belang is om tijdens deze gesprekken te bepalen waar ouders op dat moment behoefte aan hebben. Wat zijn hun vragen? Wat hebben ouders nodig van de Jeugdgezondheidszorg? Door dichter bij de behoefte van de ouders te komen, kunnen ouders beter gebruikmaken van het aanbod en de expertise van de Jeugdgezondheidszorg. Dit vraagt om een verandering in houding van de JGZ-professionals. Een eerste stap in die “houdingsverandering” is gezet in april 2018. Tijdens een innovatiedag in team Jeugd Waterland zijn zogenaamde ‘spiegelgesprekken’ met ouders gehouden om inzichtelijk te krijgen hoe zij het contact met de Jeugdgezondheidszorg ervaren. De ouders spraken met elkaar onder leiding van een gespreksleider over het beeld dat zij hebben van de Jeugdgezondheidszorg, hoe het contact verloopt en wat zij graag zouden willen in dat contact. Het hele JGZ-team was erbij maar mocht niet meepraten. Zij mochten alleen luisteren en vragen stellen ter verduidelijking. De ouders bleken heel verschillende ervaringen te hebben. Daar waar de ene ouder de Jeugdgezondheidszorg heel flexibel vond, met name rondom afspraken, had de andere ouder het gevoel steeds hetzelfde verhaal over haar kinderen te moeten vertellen.

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication