42

GRIP HC&H Doe je voordeel met digitale samenwerking in de onderhoudsketen Een businesscase is doorgaans niet leidend (maar zou dat wel moeten zijn) Een beeld waar iedereen zich in zou moeten kunnen vinden, is dat het voor zowel de corporatie als het onderhoudsbedrijf onder de streep voordeel op zou moeten leveren om de ketensamenwerking digitaal vorm te geven. Softwareleveranciers zijn hierbij nodig, omdat van hen verwacht mag worden dat zij dit met hun producten en diensten blijvend kunnen ondersteunen. Ook een onafhankelijke partij als de Ketenstandaard Bouw en Installatie helpt bij het gebruik en de doorontwikkeling van de SALES standaard. Ervaring wijst uit dat een positieve businesscase daadwerkelijk mogelijk is. Binnen meer ketensamenwerkingen zou gestuurd moeten worden op een gezamenlijke businesscase (corporatie, onderhoudsbedrijf, softwareleveranciers). Transparantie is nodig om gezamenlijke afspraken te hanteren die gelden bij het in rekening brengen van kosten. De afspraak dat zowel corporaties als onderhoudsbedrijven de eigen ICT kosten voor digitale ketensamenwerking voor hun rekening nemen, dus tot en met hun eigen koppelvlakken, lijkt hierbij logisch. Bij de implementatie is het vitaal dat partijen eerst het (digitale) proces uitwerken, daarna pas automatiseren en dat de nieuwe werkwijze omarmt wordt. Doe er je voordeel mee! Wil je meer weten over digitalisering binnen de onderhoudsketen? Neem dan contact op met Olke Jan van der Meer via olkejan.vandermeer@hcenh.nl. Olke Jan van der Meer Managing Partner HC&H 42

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication