34

Btw-nultarief zeeschepen Ook de aanpassing van het btw-nultarief voor de levering en diensten aan zeeschepen heeft gevolgen voor ondernemers in deze markt. Per 1 januari van dit jaar geldt dat een zeeschip voor tenminste 70 procent op volle zee wordt gebruikt én 100 procent voor commerciële doeleinden. Alleen dan is het btw-nultarief van toepassing. De aangepaste regeling houdt ook in dat het gebruik van een zeeschip op volle zee moet worden aangetoond: een IMO-nummer alleen is niet voldoende. Dat betekent extra administratieve lasten. De aanpassing is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een procedure tegen Frankrijk. Het schip moet volgens het hof daadwerkelijk op volle zee gebruikt worden (en niet alleen als zeeschip zijn gebouwd). Daarop heeft de Europese Commissie aan andere Europese landen – en dus ook Nederland - opgelegd om de btw-regelgeving aan deze uitspraak aan te passen. Deze gaat alleen over leveringen binnen Nederland: bij export of leveringen binnen de EU gelden andere fiscale regels. Privé gebruik Voor een kleine groep HISWA-leden heeft de aanpassing ook gevolgen. Alleen een passagiersschip of een jacht dat 70 procent op volle zee wordt gebruikt en voor 100 procent commerciële doeleinden, valt nog onder het btw-nultarief. Voor jachten die alleen of deels privé worden gebruikt, geldt nog steeds het btw-tarief van 21 procent. Dat is niet veranderd. Volgens Michaël Steenhoff, manager Jachtbouw bij HISWA Vereniging, zijn de gevolgen voor HISWA-leden op dit moment te overzien. Het gaat alleen om Nederlandse ondernemers die een jacht als commercial cruising vessel exploiteren. ‘Die zijn op één hand te tellen.’ Steenhoff stelt dat de jachten die commercieel worden geëxploiteerd doorgaans ver buiten de Nederlandse grenzen varen, zoals in het Middellandse Zeegebied. Het aantonen van 70 procent gebruik op volle zee, is volgens hem niet ingewikkeld. De ondernemer kan zijn jacht echter niet privé gebruiken of lager dan de marktconforme verhuurprijs aan hemzelf verhuren. ‘Dan voldoe je niet meer aan de voorwaarde dat je schip voor 100 procent commerciële doeleinden wordt gebruikt,’ stelt Steenhoff. Michaël Steenhoff 34 Overleg met ministerie Voor andere maritieme bedrijven in de sector heeft de aangepaste regeling vaak meer gevolgen. De maritieme sector (veertien brancheorganisaties, waaronder HISWA Vereniging) heeft om die reden intensief overlegd met het ministerie van Financiën. Lodewijk Wisse, beleidsadviseur van de Koninklijke Lodewijk Wisse Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), was namens de sector het eerste aanspreekpunt. ‘Voor de leden van de KVNR, de reders, is het commercieel gebruik van zeeschepen corebusiness,’ aldus Steenhoff. ‘De gevolgen zijn in die sector veel groter.’ Onder de Nederlandse vlag HISWA kijkt echter breder naar de wet- en regelgeving die het aantrekkelijk maakt om de commercial cruising vessels onder de Nederlandse vlag te laten varen. Jachten die onder de Nederlandse vlag varen, leveren extra werk op voor de Nederlandse markt. ‘We hebben internationaal een goede naam in de jachtbouw. We willen meer service bieden, zoals registratie en regelen van goede bemanning aan boord, en daarmee dezelfde kwaliteit bieden. Varen onder de Nederlandse vlag staat voor betrouwbaar, professioneel en veilig.’ Meer informatie Anti-witwas wetgeving: www.fiu-nederland.nl Btw-nultarief voor zeevaart: www.belastingdienst.nl Varen onder Nederlandse vlag: www.hiswa.nl/dutchflag HISWA MAGAZINE 1

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication