32

TechTalk Dieselmotoren en emissies HISWA Magazine start in 2020 met een nieuwe reeks artikelen onder de noemer: TechTalk. In ieder artikel pakken we een technisch onderwerp bij de kop en laten we specialisten aan het woord om een artikel met diepgang en de laatste facts & figures te krijgen. We trappen af met artikel over dieselmotoren en emissies. Hoe zit dat bij de pleziervaart? TechTalk geeft duidelijkheid. Tekst: Paul Steenhoff Iedereen die zich met een brandstofmotor op het water begeeft, stoot uitlaatgassen uit. Een tweetakt outboard van de oude generatie vervuilt aanzienlijk, een inboard benzine presteert vaak al beter en wie vaart met een moderne dieselmotor – liefst common rail – is schoon bezig. Wat is de laatste stand van zaken als we kijken naar de emissies van dieselmotoren in de pleziervaart? We staken ons licht op bij motorfabrikanten Yanmar en Volvo Penta. Onderzoek uit mei 2016 van 32 Deltares en TNO in opdracht van Rijkswaterstaat naar motoremissies uit de recreatievaart, laat zien dat 29 procent van de totale pleziervaartvloot is uitgerust met een inboard dieselmotor, veelal gemonteerd in kajuitzeilboten en kajuitmotorboten. De wetgeving rondom de emissies van scheepsmotoren startte in 1993 met de Bodensee 1, later Bodensee 2, nu beter bekend als de Bodenseenorm. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ontwikkelden dit beleid en er werden grenswaarden gesteld aan de uitstoot van koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxiden. Dit naast eisen voor het maximale gewicht aan fijnstof en het aantal vaste fijnstofdeeltjes, alles gemeten in gram per kilowattuur. Uitlaatgassen De uitlaatgassen van een dieselmotor bestaan uit: • 67% stikstof • 12% kooldioxide • 11% water • 10% zuurstof • 0,3% overige stoffen, waaronder roetdeeltjes (PM), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxiden (NOx) en koolmonoxide (CO) Bron: www.mvwautotechniek.nl/uitlaatgas. HISWA MAGAZINE 1 Nieuwe rubriek

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication