43

ze om haar argumenten kracht bij te zetten. HISWARECRON en de gemeente Amsterdam onderzoeken – in dit geval samen – of watersporters de overstap willen of kunnen maken naar elektrisch varen. Ze durft te voorspellen dat Amsterdammers met een motorboot niet staan te trappelen. ‘Met de uitkomst van de enquête kunnen we op basis van feiten overleg voeren, en niet op basis van vermoedens.’ Als het nodig is, zoekt Krijger de pers om haar verhaal te onderstrepen. In de Telegraaf is het geluid van de bezorgde watersporterondernemers in Amsterdam al opgetekend. ‘Zichtbaar maken wat er onder de leden speelt, is onderdeel van mijn werk.’ Als collectief sta je sterker, wij komen als HISWA-RECRON overal binnen. Illustratief Voor haar werk als belangenbehartiger is de inbreng van ondernemers onmisbaar: de regiomanager vertelt wat er speelt in de sector en illustreert het grote verhaal vaak met een verhaal van een individuele ondernemer. Dat geldt bijvoorbeeld voor Jachthaven Kortenhoef, waar we na een korte autorit aankomen. Het bedrijf is al tientallen jaren lid van HISWA (nu van HISWA-RECRON). Directeur Hans van der Laan koos – net als zijn ouders – voor het lidmaatschap van de brancheorganisatie. Hij heeft ambitieuze plannen, met onder meer de bouw van een resort met een boomhut en drijvende iglo. Aan tafel in het havenkantoor in Kortenhoef gaat het gesprek al snel over het gebiedsakkoord over de Oostelijk Vechtplassen. Dit akkoord, waar meer dan twintig partijen een handtekening onder hebben gezet, blijft de gemoederen bezighouden. Doel is om het gebied duurzaam te ontwikkelen, met aandacht voor recreatie en natuur. Van der Laan is als ondernemer voorstander van ontwikkeling van het gebied, en steekt veel tijd in overleg, maar partijen moeten zich wel aan afspraken houden. Hij zucht: ‘Een groep bewoners gaat het akkoord op onderdelen weer ter discussie stellen.’ Reacties indienen Het gaat om bijvoorbeeld om de aanleg van de vaarverbinding tussen de Loosdrechtse Plassen en het Hilversums Kanaal, waardoor watersporters kortere rondjes in het gebied kunnen varen. Dat maakt het vaargebied veel aantrekkelijker. Bij de gemeente Wijdemeren ligt het Milieu Effect Rapport (MER) ter inzage. Jachthaven Kortenhoef en andere ondernemers trekken samen met HISWA-RECRON op om zoveel mogelijk reacties in te dienen. Van der Laan en Krijger stemmen de aanpak voor de lobby samen af. Van der Laan: ‘Je moet samen optrekken en rumoer maken, anders word je niet gehoord.’ Tijdens een korte rondleiding over zijn bedrijf laat de directeur zien waar vier energieneutrale watervilla’s komen te staan: de fundamenten zijn gelegd. Aan de rand van de haven heeft hij een natuuroever aangelegd, waar straks de ijsvogel neerstrijkt. Van der Laan wil maar zeggen: hij werkt mee en heeft oog voor de natuur. Krijger ondersteunt zijn verhaal: ‘Dat is onze boodschap aan de overheid: recreatie en natuur gaan prima samen.’ Dat is de boodschap aan de overheid: recreatie en natuur gaan prima samen. Op naar Limburg Na de afspraak stapt Gerdina Krijger in haar groene sportauto om naar Limburg te rijden. Morgen heeft ze weer een volle agenda, met onder meer een afspraak over Gastvrij Limburg. Onderweg naar het station spreekt ze met respect over de ondernemers, zoals over de directeur van Jachthaven Kortenhoef. ‘Hij durft te investeren en neemt risico. Bij de overheid wordt vaak gedacht dat het geld wel binnenkomt. Ik vertel dan hoe het echt werkt.’ En besluit ze: ‘Al mijn werk staat in het teken van onze leden. Zij moeten er beter van worden. In de nieuwe organisatie HISWA-RECRON is dat niet anders.’ De natuuroever in Jachthaven Kortenhoef. HISWA MAGAZINE 1 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication