25

senior economisch adviseur van de Nederlandse Ambassade in Rome, deed vooraf marktonderzoek en begeleidde de missie. Hij concludeert: “De Italiaanse superjachtsector groeit. Trends in die markt zijn de ontwikkeling van ‘explorer’ jachten en meer toepassingen met groene technologie. Inmiddels is bewezen dat voor Nederlandse technologieën en know-how een plaats is binnen de Italiaanse sector.” Schoenmakers heeft bovendien vertrouwen in de bedrijfseconomische basis van de Italiaanse werven: “Na de sterke sanering die tijdens de crisisjaren plaatsvond, zijn de overgebleven superjachtwerven in het algemeen solide en solvabel en gewend om internationaal te opereren.” Om doeltreffend in de Italiaanse markt te kunnen opereren, adviseert de ambassademedewerker een eigen Italiaans filiaal of samenwerking met een agent. “Er is in de jachtbouwsector een aantal agenten actief die meerdere Nederlandse bedrijven vertegenwoordigen en hun ingangen hebben bij de werven. Zij zijn op de hoogte van nieuwe aanbestedingsprojecten, in welke fase er toegeleverd moet worden en kunnen soms gunstigere betalingsvoorwaarden bedingen dankzij hun lange band met de werven.” Meer informatie Alle informatie over export zoals de gevolgen van Brexit, whitepapers over Eerste Hulp bij Export, de BTW-almanak en nog veel meer handige documenten vindt u op www.hiswa.nl/export. HISWA MAGAZINE 3 25 Collectief Veel HISWA-bedrijven slaan de handen ineen om gezamenlijk buitenlandse markten te verkennen. HISWA Orange Yachting Group – een platform voor jachtbouw onder de 24 meter – biedt ondernemers een internationaal podium voor het online promoten van jachten en onderdelen. De groep organiseert ook collectieve deelnames aan buitenlandse beurzen zoals in Cannes. Jachten worden verder onder de aandacht van de internationale pers gebracht in een perstour. Journalisten van internationale watersportbladen bezoeken dan Nederlandse werven en krijgen de kans om testvaarten te maken. Werven en toeleveranciers in de superjachtbouw (boven de 24 meter) zijn verenigd in HISWA Holland Yachting Group,een groep die zich bezighoudt met collectieve exportpromotie. Onder de noemer Think Yachts, Think Holland is dit marketingcollectief uitgegroeid tot een beeldbepalende factor in de superjachtsector. Zo is op de toonaangevende Monaco Yacht Show het Holland Paviljoen komend najaar de grootste en centrale ontmoetingsplek. Maar ook perstours, handelsmissies en netwerkbijeenkomsten maken deel uit van het jaarlijkse programma.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication