3

VOORWOORD Made in China Gisteravond om negen uur winkelde ik even in Amerika, een uurtje later in China. De wereld is immers om de hoek. Was ik vroeger nogal huiverig om überhaupt iets online te bestellen, tegenwoordig koop ik met het grootste gemak iets uit het buitenland. Bekende winkels als Wish of AliExpress – beide Chinese webshops met veel (goedkope) producten – mogen zich verheugen in steeds grotere belangstelling en hebben een wereldwijde klantenkring. De internationalisering van webhandel is een trend die zich nog verder doorzet. Een gegeven waar de Nederlandse watersportindustrie profijt van kan hebben. Vooral in de recreatieve sector – denk aan Duitsers die hier een boot willen huren – wordt internationaal (online) zakendoen steeds belangrijker. Veel toeleveranciers en jachtbouwers hebben de wereld al als afzetgebied. Zoals superjachtbouwer Royal Huisman. Op pagina 32 een prachtig verhaal over het grootste aluminium zeiljacht ter wereld (81 meter) dat de werf nu bouwt voor een Aziaat. Veranderende eisen van overheden en andere normen op buitenlandse markten vergen echter een alerte houding van exporterende ondernemers. HISWA Magazine geeft u op pagina 22 een update van de belangrijkste ontwikkelingen. Verderop schenken we aandacht aan ‘Flying the Dutch flag’. De kans dat we in de toekomst vaker de Nederlandse vlag op superjachten zien, wordt groter. Een vergelijkend onderzoek tussen Malta, de Kaaimaneilanden en Nederland brengt de kansen in beeld, zie pagina 28. In dit nummer kunt u dus veel artikelen over export en handel lezen. Colofon HISWA Magazine is het relatie magazine van HISWA Vereniging. Het blad profileert zich als het toonaangevende vakblad van de watersport industrie. Het blad verschijnt zes keer per jaar en wordt verspreid onder watersport bedrijven en stakeholders in de watersportbranche. Ondertussen wacht ik met smart op mijn pakketje uit het buitenland. Want die exclusieve Made in Chinazonnebril kan ik met dit mooie voorjaarsweer goed gebruiken! Liane Jansen Hoofdredacteur Verkeerd fotobijschrift In HISWA Magazine nr. 6 van 2017 stond op pagina 31.een foto van de reddingboot Nh1816. In het bijschrift werd vermeld dat het ontwerp van deze boot is gebaseerd op een door Ludo van Well ontwikkelde rompvorm. Hoewel de tekst het ontwerp van de Nh1816 dus niet aan Van Well toeschrijft, zou het bijschrift nadrukkelijker onderscheid hebben kunnen maken tussen de principes van de hydrodynamica van de romp en de personen die de boot ontworpen hebben. Als de indruk is ontstaan dat de betreffende reddingboot door Van Well is ontworpen, dan is de tekst kennelijk verwarrend. De redactie van HISWA Magazine betreurt dit. De bouw van de Nh1816 was een ontwikkelingstraject van Damen, TU Delft en KNRM. Uitgangspunt was verbetering van het zeegangsgedrag op hoge snelheid (35 knopen), waarbij de technologie uit eerdere onderzoekstrajecten de basis vormden. De rompvorm van Nh1816 is het best te beschrijven als een semi-bijlboeg. Uitgever HISWA Vereniging Postbus 37111 1030 AC Amsterdam T 020 - 705 14 00 E communicatie@hiswa.nl I www.hiswa.nl Advertentieverkoop Roskam Media Frank van Gils T 06 - 53 88 82 66 E f.gils@roskammedia.nl Hoofdredacteur drs. Liane Jansen Redactiesecretariaat Tessa den Hartog Vormgeving HMM Exhibitions BV Denise Vork-Dadema Druk Zalsman Zwolle BV Foto cover Ribelle van Vitters Shipyard BV Foto: Michael Kurtz Aan dit nummer werkten mee Hans Buitelaar, Jasper Groot, Aren Jumelet, Wim Lones, Michaël Steenhoff HISWA MAGAZINE 3 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication