30

Slimme cilinder als succesfactor Een van de speerpunten in de werkwijze van Hydromar is de continue innovatie en verbetering van producten. Een recent voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van het zwemplatform Seascape. Dit zwemplatform aan de achterzijde van een jacht is een doorontwikkeling van een bestaand apparaat. Het bestaat uit een zwemladder met een platform dat in zijn geheel ingeklapt kan worden. Bij eerdere versies bleek het technische ontwerp voor verbetering vatbaar. Op verzoek van enkele West-Europese jachtwerven nam Hydromar de ontwikkeling van een hydraulisch bedieningssysteem ter hand. “We werkten aan een oplossing waarbij draaicilinders de trap met het platform laten draaien. De trap draait helemaal door naar een ruimte onder het dek, terwijl het platform als een luik deze ruimte afsluit. Het bleek een succesvol product te zijn en de Seascape voegden we toe aan ons leveringsprogramma.” Maar het project kreeg een onverwacht vervolg. Van een cruiseschipbouwer in Noorwegen kreeg Hydromar de vraag of ze een zwemplatform konden leveren Seascape dat vier keer zo zwaar belast kan worden. “Onze engineers gingen aan het werk en de conclusie was al snel dat de draaicilinders doorontwikkeld moesten worden. Uiteindelijk vervingen we de dure draaicilinders door een veel steviger krukas-drijfstangsysteem met twee cilinders die, net als bij een locomotief, iets uit fase ronddraaien om hun as. In de werkplaats van SMI zijn we nu bezig met de montage van dit systeem markt zit niet veel ruimte en het geeft nauwelijks mogelijkheden tot groei voor ons bedrijf. Daarom zijn we een aantal jaren geleden op zoek gegaan naar werven buiten Nederland. De Seascape, die ook internationaal veel aandacht trekt, bleek daarbij een effectieve binnenkomer. Hoewel buitenlandse werven niet gewend zijn aan leveranciers die al tijdens het ontwerp betrokken willen zijn, hebben we inmiddels diverse opdrachtgevers in Italië, Hydraulische systemen passen goed bij de hoge kwaliteitseisen van de luxe jachtbouw. in het grote zwemplatform voor de Noorse cruiseschepen. Het leerde ons dat het drijfstangsysteem ook een goede oplossing is voor de standaard zwemplatforms. De nieuwe modellen worden nu uitgerust met dit nieuw ontwikkelde aandrijfmechanisme. Een mooi voorbeeld van hoe innovatie zorgt voor continue verbetering van onze standaardcomponenten”, vertelt Montijn trots. Over de grenzen De Nederlandse markt voor leveranciers van hydraulische componenten ligt grotendeels vast. Zo werkt Hydromar van oudsher als designated supplier voor onder andere Heesen Yachts. “In die Griekenland, Frankrijk en Turkije. Tijdens de komende Monaco Yacht Show en tijdens de METSTRADE in Amsterdam ontmoeten wij deze opdrachtgevers en neem ik de tijd om met hen face-to-face nieuwe projecten door te nemen. Het zijn belangrijke evenementen waar we commerciële trajecten een flinke zet in de goede richting kunnen geven”, besluit Montijn. Dit jaar staat Hydromar tijdens de METSTRADE in hal 11 (stand 11.609) tegenover de bar van HISWA Holland Yachting Group. Bezoekers kunnen naast passerelles, side-boarding-ladders en kranen een opengewerkt, werkend model van de Seascape zien. Huiddeur van de tendergarage op de Galactica Super Nova. 30 HISWA MAGAZINE 5

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication