DACT Jaarverslag 2017 4 LEDENBIJEENKOMSTEN 25 JANUARI DACT NIEUWJAARSBIJEENKOMST – DE LANDGOEDERIJ IN BUNNIK Wat zijn de (treasury)ambities voor 2017? Die vraag stond centraal in de DACT Nieuwjaarsbijeenkomst. Onder leiding van Sander van Tol (Zanders) gaven vier (corporate) treasurers een blik in de (treasury) keuken van hun organisatie en de treasurydoelstellingen voor 2017: • AkzoNobel, Gerrit-Willem Gramser, Group Treasurer; • ASML, Joan Schutte, Corporate Treasurer; • Interfood, Ernes Zelen, Corporate Treasurer; • Provincie Noord-Brabant, Thijs Spijkers, Treasurer. De interactieve bijeenkomst werd traditiegetrouw afgesloten met een nieuwjaarsborrel. 21 MAART DACT LENTEDINER – MUSEUM PANORAMA MESDAG IN DEN HAAG Het DACT Lentediner vond dit keer plaats in de magische sfeer van museum Panorama Mesdag. Gastspreker was oud-minister-president prof.dr. Jan Peter Balkenende, tegenwoordig hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, Extern Senior Adviseur van EY en voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC). In zijn dinner speech ging Balkenende in op de ambities van de DSGC. Hij toonde aan dat ook de treasury een bijdrage kan leveren aan duurzaam ondernemen. NIBC bood het DACT Lentediner aan als start van het DACT-partnership. 8 JUNI SUMMER CONFERENCE BEHAVIORAL FINANCE – DE LANDGOEDERIJ IN BUNNIK Financiële professionals vallen bij besluitvorming vaak ten prooi aan ‘gedragsvalkuilen’. Met irrationeel handelen, het nemen van te veel risico’s en fouten als gevolg. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Wat zijn deze valkuilen? Hoe kunnen we ze herkennen? Wat is hun effect op risicobeslissingen en de financiële markten? En hoe kunnen we de impact beperken of zelfs voorkomen? Die vragen kwamen aan bod in de DACT Summer Conference over Behavioral Finance. Het programma opende met plenaire lezingen door experts in Behavioral Finance: • ‘De wonderlijke wereld van ons brein’ door Paul Smit; • ‘De impact van de irrationele mens op (micro-)instituten en de (macro-)economie’ door prof. Theo Kocken. Na de pauze konden de deelnemers kiezen uit drie werkcolleges: • ‘In de voetsporen van Daniel Kahneman’ door Sharon Kroes; • ‘De rol van psychologie op de financiële markten’ door prof. Henriëtte Prast; • ‘Treasury: fact, figures and feelings’ door Sander van Tol. Tot slot stond viersterren-generaal buiten dienst Peter van Uhm op het podium. Tussen 2008 en 2012 was hij Commandant der Strijdkrachten, de hoogste functie in het Nederlandse leger. In zijn lange loopbaan deed hij ervaring op met het werken in kleine eenheden tot het aansturen van een grote organisatie waar besluiten over leven en dood worden genomen. Op basis van die kennis liet hij zien welke basisvoorwaarden het beste garanderen dat de juiste keuzes worden gemaakt. De Summer Conference werd traditiegetrouw afgesloten met een smakelijke barbecue. De reacties van de leden waren na afloop lovend: in een evaluatie scoorde de conference gemiddeld een 8,6.