17 COMMISSIE VAKTECHNIEK De Commissie Vaktechniek heeft het volgende takenpakket: • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur over relevante wet- en regelgeving en vaktechnische vraagstukken. • Het signaleren en delen van nieuwe vaktechnische ontwikkelingen, opvattingen en inzichten. • Het analyseren en becommentariëren van de conceptrapportages van (lobbyisten van) de EACT (European Association of Corporate Treasurers), (discussie)rapporten van gezaghebbende instanties, zoals de Europese Commissie of de Raad voor de Jaarverslaggeving en richtinggevende (branche)rapporten van gezaghebbende maatschappelijke en private organisaties. • Het onderhouden van contacten met de toezichthoudende en overkoepelende brancheorganisaties in de financiële sector en vaktechnische commissies van andere treasuryverenigingen. • Het formuleren van DACT-standpunten over voor het treasuryvakgebied relevante onderwerpen. • Het informeren van de leden over actuele vakontwikkelingen via een weblog, e-mailbericht of publicaties op de DACT-website. • Het geven van voorlichting aan de DACT-leden en het bevorderen van informatie-uitwisseling tussen leden in studiebijeenkomsten e.d. • Het aandragen van onderwerpen en casestudies voor PEP-bijeenkomsten. De commissie neemt deel aan board meetings van DACT en EACT, en is vertegenwoordigd in de nieuwe EACT Cybercrime commissie en de commissie Overleg Betaalvereniging Nederland. DE ROL VAN DE TREASURER Als dé beroepsvereniging van (corporate) treasurers en treasuryprofessionals richt DACT zich op drie samenhangende kerndoelen: Verbinden, Ontwikkelen en Faciliteren. Bij het ontwikkelen van ledenactiviteiten om deze doelen te bereiken, stelt het bestuur zich consequent de vraag: wat is de doelgroep en op welk (deel)terrein van treasury richt de activiteit zich? Hoewel iedereen een beeld heeft bij het treasuryvak en het profiel van de treasuryprofessional, blijken beide niet eenduidig te zijn beschreven. DACT wil hierbij een leidende rol spelen. Daarom heeft het bestuur in 2018 samen met de Raad van Advies en met vakinhoudelijke inbreng van DACT-leden ‘De rol van de treasurer’ beschreven. Het document is bedoeld om te komen tot een standaardisatie van het treasurywerkgebied. Het kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld functiebeschrijvingen van de treasuryfuncties in ondernemingen, door werving- en selectiebureaus, maar ook voor het bepalen van opleidingsdoelen en ontwikkelperspectieven binnen de (HR-)organisatie. Kijk voor meer informatie op www.dact.nl onder ‘De rol van de treasurer’.