WETENSCHAP

weten Van medisch model naar neurodiversiteit Wanneer het gaat over dyslexie, dyscalculie, Ad(H)d, autisme en andere persoonlijkheidsstructuren word je nogal eens geconfronteerd met verschillende opvattingen, meningen en inzichten die met grote stelligheid worden gepresenteerd als feiten. dit gebeurt niet alleen aan de borreltafel, maar ook in de wetenschap, in het onderwijs en vanuit professionele behandelaars. Hoe kan het dat er zoveel verschillende meningen bestaan, – naast elkaar en tegenover elkaar – niet alleen in de praktijk, maar ook in de wetenschap? tekst: nel hofmeester 10 Drie kennisbronnen Kennis over mensen met bijzondere breinen komt voort uit de volgende bronnen. 1: Ervaringsdeskundigheid – degenen die aan den lijve ervaren wat Ad(H)d, autisme, dyslexie en dyscalculie betekent. coping model neurodiversiteitsmodel I moreel model n dit artikel ontwarren we deze kluwen en brengen hem terug tot vijf modellen. Ieder model vertegenwoordigt een denkwijze die vaak een reactie is op de vorige. Het gaat om de volgende modellen – de brillen waarmee wordt gekeken naar dyslexie, dyscalculie, Ad(H)d en autisme. medisch model onderwijs- en opvoedmodel

11 Online Touch WETENSCHAP Home


You need flash player to view this online publication