19

19 Het Franse WFCI is actief in meer dan 60 landen. De verschillende disciplines van de onderneming zitten verspreid over de wereld. Zo zetelt het financieel management op Schiphol, terwijl de automatiseringsafdeling in Parijs, op Schiphol en in Zurich is gevestigd. “Dat dit zo verspreid zit, is veroorzaakt door het grote aantal overnames dat we de afgelopen jaren hebben gedaan. Het ene bedrijf was sterk in het een, terwijl een andere onderneming weer zijn sporen op een ander vlak had verdiend. We hebben die specialismes gelaten waar ze vandaan kwamen,” aldus Gateau. “WIJ ZIJN GEEN AUTOMATISERINGSBEDRIJF” Upgrade Die snelle op overnames gestoelde groei zorgde er wel voor dat er op bepaalde gebieden een overlap begon te ontstaan en er veel systemen zoals mailclients naast elkaar draaiden. De hele automatisering was toe aan een upgrade. Gateau: “We kregen vorig jaar een nieuwe investeerder aan boord en die eiste van ons dat we onze automatisering zouden reorganiseren en met een systeem zouden gaan draaien. Als verantwoordelijke voor het hele automatiseringsproces ben ik me in de materie gaan verdiepen en begreep al snel dat we naar de cloud moesten overstappen. Te beginnen met Office 365 voor de werknemers. De tweede fase is migreren naar SharePoint.” Sébastien Gateau ging aan tafel met Microsoft in Parijs. Daar kreeg hij een aanbod dat niet interessant genoeg was voor WFCI. Tegen een weliswaar zeer aantrekkelijke prijs zouden in een keer alle licenties (een kleine 1000) moeten worden afgenomen, terwijl de gekozen strategie was om Office 365 geleidelijk te implementeren. Vervolgens is Ruud Tensen, de IT-manager voor WFCI in Nederland met Microsoft Nederland in gesprek gegaan. Microsoft raadde een tweetal partners aan. Na enkele gesprekken kwam Internedservices als meest geschikte partij uit de bus. Al heeft WFCI een eigen automatiseringsafdeling, de keus viel toch op een externe partij. “We zijn geen IT-bedrijf en hebben niet voldoende kennis van de cloud. En juist het transformeren naar de cloud is het hoofddoel van deze reorganisatie. We zijn in juni 2015 met het project gestart en hebben nu inmiddels ruim 200 werknemers in Azië en Europa voorzien van Office 365. In juni 2016 zijn dat er 400. En uiteindelijk zullen dat alle bijna 1000 medewerkers wereldwijd zijn.” Op zich is het best opmerkelijk dat een Frans bedrijf een belangrijk deel van de automatisering onderbrengt bij een Nederlandse partij. Gateau is daar zelf simpel over. “Het maakte mij eerlijk gezegd niet uit of het een Franse, Duitse of Nederlandse partij zou zijn. Ik ben afgegaan op de informatie van Microsoft Nederland die kennelijk in Internedservices voor ons een goede partner zag. Het voordeel van werken in de cloud is natuurlijk dat het niet uitmaakt in welk land de server staat. Waar ik primair naar heb gekeken is de kennis en expertise op het gebied van Azure en Microsoft Cloud Platform en daar kwam Internedservices gewoonweg als beste uit. De bedoeling is dat we op korte termijn alle verantwoordelijkheid wat betreft online bereikbaarheid overdragen aan Internedservices. Binnen niet al te lange tijd draait al onze software in de cloud.

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication