21

21 “IK BEGREEP AL SNEL DAT WE NAAR DE CLOUD MOESTEN” We zien Internedservices niet primair als onze externe IT-leverancier. Ze zijn ook in zeer belangrijke mate onze adviseur.” Niet blij De IT-afdeling in het Zwitserse Zurich was aanvankelijk niet gecharmeerd van het idee dat een belangrijk deel van de automatisering buiten de deur zou worden gedaan. “Nee, dat klopt. Ze waren ‘not amused’. Het is voor mensen altijd lastig als ze het gevoel hebben dat er iets wordt afgepakt. Maar nu ze de resultaten zien en worden geconfronteerd met het gemak snappen ze het wel. Let wel, we moesten compleet reorganiseren. Alles moest op de WFCI GROUP De WFCI Group is gespecialiseerd in cargo management en is een mondiale hoofdrolspeler geworden door overnames. Dochtermaatschappijen zijn Air Logistics, Kales Group, ATC, Worldwide GSA, Hermes, en Platinum. De organisatie opereert momenteel in 61 landen en werkt samen met bijna 12000 expediteurs en meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Jaarlijks plaatst WFCI Group voor meer dan 1 miljard euro aan vracht. Daarvoor zijn ruim 900 medewerkers in dienst die worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor dat gevestigd is in het Franse Roissy. De luchtvrachtmarkt is voortdurend in beweging en aan het vernieuwen. Het is een complexe markt omdat de meeste landen eigen regelgeving hebben. Veel luchtvaartmaatschappijen concentreren zich op de passagiers en vertrouwen op de kennis van een 100 % cargobedrijf om de laadruimen van hun vliegtuigen te laten vullen. schop. Dan is het verstandiger om echt vooruit te kijken en geen zaken meer in huis te halen die niet je corebusiness zijn. Wij regelen de vracht voor vliegtuigen en zijn geen, zoals ik al eerder zei, automatiseringsbedrijf. Bovendien scheelt het ons veel geld om op deze manier Office 365 te implementeren. Bij Internedservices betaal ik alleen voor wat ik gebruik, dus vooralsnog zijn we goedkoper uit. Komt nog bij dat we niet hoeven te investeren in hardware, de uptime gegarandeerd is en we kunnen rekenen op 24x7x365 support. Allemaal zaken waar we ons nu geen zorgen meer over hoeven te maken,” zegt Sébastien Gateau. Omdat deze Dedicated een jubileumnummer is waarin we zowel 20 jaar terug kijken als 20 jaar vooruit, ook voor Gateau de vraag hoe de vrachtwereld er over twee decennia uit zal zien. “Ik weet natuurlijk ook niet hoe de wereld er over 20 jaar uit zal zien. Maar het zou goed kunnen dat het vrachtaanbod over 20 jaar minder zal zijn omdat er door nieuwe technieken meer lokaal kan worden geproduceerd. Ik denk eerlijk gezegd niet dat wij daar veel last van zullen krijgen. Je ziet nu al gebeuren dat onze bedrijfstak consolideert. Kleinere bedrijven op dit gebied verdwijnen. Ze stoppen of worden overgenomen. Wat dat betreft is het net de hostingbusiness,” aldus Sébastien Gateau.

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication