23

23 Toegang tot relevante informatie Redenen om naar de cloud te gaan, zijn er legio. Geen investeringen in hardware, geen zorgen over onderhoud, updates en licenties. Schaalbare functionaliteit die bedrijfsmatige wendbaarheid biedt. Maandelijkse kosten die én voorspelbaar én transparant zijn. Maar ondertussen zijn deze voordelen wel bekend – en erkend. Een veel zwaarwegender argument is volgens Ris de voortdenderende digitaliseringstrend, waardoor een explosie van data wordt gegenereerd uit een veelheid van bronnen: dingen, mensen, en alle mogelijke connecties daartussen. “Hoe gaan we met al die data om? En hoe gaan we ervan leren, dat wil zeggen: hoe ga je in die onmetelijke oceaan van bits en bytes de voor jou nuttige of belangrijke data naar je toe halen? Toegang verschaffen tot de gezochte informatie – dat is de kardinale stap die Microsoft met Office 365 maakt. De technologie moet dingen mogelijk maken, en ervoor zorgen dat je waardevolle tijd terug krijgt. Zo helpt het product om makkelijk gegevens te kunnen zoeken en sorteren op relevantie. Bijvoorbeeld met een druk op de knop kunnen nagaan met welke mensen je het meest in contact staat, zodat je je eerstelijns en tweedelijns netwerk in kaart hebt. Of patronen kunnen traceren door verschillende datasets te kruisen. Denk aan het koppelen van kassagegevens en weersgegevens, zodat ineens inzichtelijk wordt waardoor bepaalde producten op bepaalde dagen goed verkopen. Daar kun je als retailer commercieel iets mee.” Hulp in de digitale transformatie In feite praten we over de stap die je als persoon en organisatie helpt in de digitale transformatie. Dat werd nooit zo geassocieerd met Office 365, maar het is wel degelijk de kant die Microsoft opgaat, weet Ris. “Want de veranderingen gaan razendsnel en het is essentieel voor bedrijven om bij te blijven, anders worden ze meedogenloos voorbijgestreefd door de vele start-ups.” Voorbeelden van organisaties die in tune zijn met de tijd, heeft ze genoeg. Zoals een architectenbureau dat een online platform heeft gecreëerd voor zijn interne communicatie. “Stelt iemand een vraag in deze community, dan krijgt hij of zij vrijwel meteen antwoord. Office 365 wordt hier ingezet om de kracht van de hele organisatie te benutten. Een ander voorbeeld is een grond-, weg- en waterbouwbedrijf dat inzag dat zijn faalkosten grotendeels te wijten waren aan een gebrekkige samenwerking op de bouwlocatie, waar verschillende versies van de bouwtekening in omloop waren. Door alle bestekken gedigitaliseerd beschikbaar te stellen, werken alle betrokkenen altijd met dezelfde versie. Iedereen loopt nu met een tablet op de bouwplaats, en de faalkosten zijn dramatisch gedaald.” Effectieve samenwerking “Effectieve samenwerking, daar gaat het om. Anytime, anyplace, any device. Goed connecten met je klanten. Je medewerkers empoweren zodat ze snel de juiste info vinden, elkaar vinden. En ook snel je product of dienst kunnen aanpassen op basis van nieuwe informatie. Denk aan het videogesprek met de dokter, dat in veel gevallen het fysieke consult kan vervangen. Zo transformeert de markt, en Office 365 transformeert mee. Het is dan ook veel méér dan de gebruikelijke e-mail plus Office-pakket. Office 365 is de toekomst. En de toekomst is nu.”

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication