8

maar ook aan het al dan niet economisch welbevinden van andere weggebruikers. Transport over water vergt slechts een goede voorbereiding op maat.” Vooruitzien Voor Waterman Onions en andere bedrijven was er al een lijndienst via CTU, nog vóór de opening van Flevokust Haven. Dit in een containerhaven met een tijdelijke kade bij de nabijgelegen Maxima Centrale. Deze centrale kan binnenkort met eigenaar Engie ambities op het gebied van energietransitie waarmaken. Zo kunnen bij de vestiging van grote warehouses en koelbedrijven in Lelystad energiestromen worden gekoppeld en kan de restwarmte worden gebruikt. Voor Flevokust Haven is uitgebreid onderzoek verricht naar ladingstromen, volgens CTU manager Etienne Morriën. “De conclusie was dat meer dan de helft van de lading die door deze regio gaat niet wordt verscheept, daar waar dit wel het beste alternatief zou zijn,” geeft hij aan. ”Flevoland ligt aan één van de meest drukke nationale binnenvaartroutes. De containerhaven maakt het mogelijk om met name agro- en foodbedrijven logistieke ketenkostenverlaging te bieden en ver weg gesitueerde markten te bedienen. Ook zijn er uiteenlopende productiebedrijven die importeren en exporteren met gebruik van containers. Samen met de verladers willen we bereiken dat volle, vertrekkende containers ook vol terugkeren. Ons maatschappelijk verantwoord ondernemen is mede gericht op toekomstige generaties. Transport over water is de meest milieuvriendelijke vervoersmodaliteit die er is, al voldoen ook onze trucks aan de hoogste milieueisen. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking met alle marktpartijen een noodzaak is voor het welslagen van ambitieuze plannen. Als achterland moeten we op het gebied van ladinggroei proactief optreReefer containers Binnenvaart met reefer containers biedt vaak een succesvol alternatief. Verladers kunnen belangrijke voordelen behalen met model shift van weg naar water en het beperken van lege terugritten. Alle Maersk reefer containers in Flevokust Haven zijn voorzien van de Remote Container Management (RCM) technologie. Klanten kunnen op afstand de reefer settings en de reefer volgen via a een app of computer. den en met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend, flexibel en betrouwbaar houden. Ook de mainport managers ondersteunen projecten die het belang van de sector beogen. Een juiste afhandeling van de containerbinnenvaart is van groot belang voor de ontwikkeling van Nederland als efficiënte en probate Europese logistieke hub.” De inlandterminal biedt momenteel al aansluiting voor 100 reefer containers. Maatwerk Lelystad heeft een gunstige ligging, volgens Hilmar Smit, senior sales executive Reefer van Maersk. Hij wijst erop dat Noord-Nederland een omvangrijke reefer containermarkt is en vele ondernemingen telt in de agro, frites en vis. “Mede gezien de potentie van CTU Flevokust steken wij onze nek uit om voor de mondiale export 8 - FOOD Locaties 2019/2020

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication