8

Verlengstuk van magazijn Versteijnen: “Containers die we eerder vanaf Tilburg hierheen truckten, gaan nu met de boot. Het voordeel van de boot is dat die in principe 24/7 kan varen en beter planbaar is dan vervoer over de weg. Je hebt als het ware een verlengstuk van je magazijn op het water, of op de terminal. Je vermijdt bovendien het hoge staangeld in de Rotterdamse haven.” Een ander voordeel is dat een lokaal geloste zeecontainer niet direct leeg terug hoeft naar Rotterdam of Antwerpen. “De lege container blijft op terminal De Kempen en die zetten we bijvoorbeeld enkele dagen later in om in de omgeving een uitgaande zending te laden.” Dagelijkse afvaart De twee logistieke dienstverleners zijn allebei voor de helft aandeelhouder in de terminal. De centrale planning gebeurt bij GVT in Tilburg. Wetron zorgt voor de lokale afhandeling. Voor de zomer moet er een dagelijkse afvaart zijn. Hiervoor zijn twee schepen beschikbaar: een van 28 TEU (20 foot equivalent unit) en een van 32 TEU. Beide logistieke ondernemers hebben ook de plannen voor fase twee al uitgewerkt en rond. Medio volgend jaar moet er pal naast het terrein van de terminal een distributiecentrum staan van 20.000 vierkante meter. Mathieu Dolders van de gemeente Weert ziet de ontwikkeling rond de haven tevreden aan. “De regio Weert is echt een onontdekt juweel voor de logistiek. Venlo richt zich op Europese dc’s. Tilburg loopt vol en Eindhoven richt zich veel meer op Brainport. Weert, Wetron bestaat dit jaar 55 jaar. Gestart als internationaal transportbedrijf, maar tegenwoordig meer en meer een allround logistiek dienstverlener. Sinds 1995 vervoert Wetron al transporteenheden per spoor naar Italië en weer terug. Dagelijks verzorgt Wetron diensten van en naar Benelux, Duitsland, Frankrijk, Iberica, de Alpenlanden en speerpunt Italië. Daarnaast beschikt het bedrijf over ruim 35.000 m² aan modern uitgeruste warehouses. Wetron verzorgt administratie, controle, warehouse management, value adding logistics en douane-activiteiten voor zijn klanten. V.l.n.r: Mathieu Dolders gemeente Weert, Wil Versteijnen GVT Tilburg, Paul Maas Wetron Transport & Logistics onder de rook van Eindhoven, is een prima plek voor Value Added Logistics-activiteiten in combinatie met de regionale maakindustrie. Hiervoor is op verschillende locaties binnen de gemeenten Weert en Cranendonck 200 hectare aan bedrijventerreinen beschikbaar, voor de milieuklassen 2 tot 5.” Haven met lange historie De haven bij Budel stamt uit 1880 en was in de jaren 60 van de vorige eeuw druk in gebruik voor de aanvoer van erts en de afvoer van gereed product van de plaatselijke zinkfabriek, de N.V. Kempensche Zinkmaatschappij, tegenwoordig bekend onder de naam Nyrstar. Harry Denis van Nyrstar: “De familie Dor, oprichters van de fabriek, hadden graag alles volledig onder de controle. De haven hoorde dus bij de fabriek. Tegenwoordig is de visie anders: alles wat niet bij de corebusiness hoort, stoot je af of probeer je te verwaarden.” Apart is dat de provinciegrens tussen Limburg en Brabant dwars door de haven loopt. De brug over de haven blijkt van de zink8 - Havenlocaties 2017

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication