44

Ruwe materialen en grondstoffen, visserij, scheepsbouw, logistiek, veerdiensten, duurzame energie Groei in de Port of Harlingen Aan het einde van het gesprek roept havendirecteur Paul Pot nog even de wens in herinnering die ook verscholen staat in de Harlinger havenvisie: een tweede havenmond. “Zo’n voorziening voor de industrievaart is een fikse investering, maar de wens symboliseert de ambitie van Port of Harlingen om hét duurzame maritieme en logistieke hart van Noord-Nederland te worden.” V oor Paul Pot en zijn kleine staf is het flink aanpoten om in de geest van de Havenvisie 2019-2035 de verzelfstandigde Port of Harlingen (PoH) op te stoten in de vaart der volkeren. De jaarcijfers laten zien dat ze goed op weg zijn. De omzet ging in 2019 omhoog naar ca € 5 miljoen, de kosten omlaag en het bedrijfsresultaat was positief. “Er zit nog zeker groei in de haven”, zegt Pot. “Over drie jaar moet het haalbaar zijn dat de omzet met meer dan een miljoen stijgt op jaarbasis.” 44 - Havenlocaties 2020 De groei moet komen uit wat de havendirectie de zes sterke clusters van PoH noemt: ruwe materialen en grondstoffen, visserij, scheepsbouw, logistieke activiteiten, veerdiensten en duurzame energie. Op dit moment floreert de scheepsbouw als nooit tevoren, waardoor het al drukker is in de haven. Van oudsher is de haven al sterk in de bulkoverslag van zout, grind en zand. Verder zijn het toerisme en de veerdiensten welkome zegeningen die geteld worden. Met respect voor de kwetsbare Waddenzee. Zaagtandsteiger “Dat neemt niet weg dat we werken aan economische structuurversterking, verduurzaming en efficiënte transport- en logistieke activiteiten”, aldus de havendirecteur die in dat kader uitkijkt naar een aanstaande vernieuwing. “Na de zomer starten we met het vervangen van de visserijsteiger. De nieuwe zal een zogenoemde zaagtandvorm krijgen, waardoor de kotters en binnenvissers makkelijker kunnen aanleggen. Het lossen kan daardoor eenvoudiger en sneller gebeuren.” De steiger zal in de loop van het volgend jaar worden opgeleverd. Tot die tijd is er genoeg plek over voor het aan land brengen van vis, garnalen, mosselen en kokkels. Grondexploitatie Los van de nautische activiteiten is het haventerrein van Port of Harlingen een serieuze inkomstenpost op de begroting. De kade

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication