70

Ketenpropositie werkt als magneet voor corridor Rotterdam – Midden-Brabant Get ahead in Europe is een samenwerkingsverband van Logistiek Midden-Brabant (LMB) en Port of Rotterdam. De belangrijkste doelen zijn de corridor Rotterdam – Midden-Brabant internationaal op de kaart te zetten en logistieke innovatie in het gebied te stimuleren. Get ahead in Europe wil internationale bedrijven wijzen op de voordelen van de samenwerking tussen de twee logistieke topregio’s, die de meest efficiënte toegang bieden van en naar Europa. L MB is als platform de verbindende factor tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Het richt zich op het creëren van een optimaal vestigingsklimaat voor bedrijven in (of gelieerd aan) de supplychain en het ontwikkelen van een aantrekkelijk logistiek arbeidsklimaat in Midden-Brabant. Om dit doel te bereiken ondersteunt en neemt LMB initiatieven op het gebied van onder andere arbeidsmarkt, innovatie, infrastructuur en duurzaamheid. De haven van Rotterdam staat bekend als een hoog efficiënt en betrouwbaar knooppunt binnen de containerstromen. Voor een efficiënt logistiek proces is het van belang dat de aansluiting tussen de verschillende modaliteiten en het vervoer van A naar B zo goed mogelijk verloopt. Hiervoor investeert het Havenbedrijf Rotterdam in infrastructuur én in procesverbeteringen. Samen sterker Natasja Mengedé is manager Investments bij de gemeente Tilburg en is samen met Maarten de Wijs van Port of Rotterdam de initiators van Get ahead in Europe: “Get ahead in Europe borduurt voort De Chengdu-Tilburg-Rotterdam Express is een treinverbinding die sinds 2016 rijdt tussen Chengdu en Tilburg en vice versa. Railport Brabant maakt goederenvervoer over het spoor mogelijk tussen Tilburg en bestemmingen in heel Europa en Azië. op wat er gebeurt in Logistiek Midden-Brabant: hoe creëren we meer bekendheid voor de regio in het buitenland en hoe kunnen we innovatie ondersteunen als basis voor een duurzame sector.” De achterliggende visie is helder, zegt Mengedé. “Als regio sta je sterker dan als Tilburg alleen, vandaar de dagelijkse samenwerking met Waalwijk. Juist door de samenwerking staat deze logistieke topregio al jaren aan de top en dat blijven we ook. En in aanvulling daarop, als corridor Rotterdam - Midden-Brabant sta je weer sterker dan alleen de regio, of alleen de haven.” Aan de slag Vanuit die complementariteit hebben Mengedé en De Wijs zich de vraag gesteld: hoe kunnen we de corridor Rotterdam-Tilburg-Waalwijk versterken? Binnen korte tijd stonden de contouren van Get ahead in Europe overeind. “Het Havenbedrijf Rotterdam en de twee gemeentes hebben deze samenwerking gefinancierd, zodat we aan de slag konden.” De eerste stap was redelijk basaal: een website vanuit de kracht van deze twee regio’s om partijen te verleiden zich te vestigen in de genoemde corridor, of om die te gebruiken als draaischijf van en naar Europa voor verdere distributie. “Ondernemers kunnen deze site ook gebruiken in hun acquisitie om hun bedrijf of regio beter 70 - Logistiekvastgoed 2018

71 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication