18

God vertraagt de vervulling van onze gebeden om ons uiteindelijk in staat te stellen om in te zien dat een aantal van die gebeden onzinnig en ongegrond zijn, en van anderen dat wij die met eigen hand en wil uit kunnen laten komen. Vrede in ziel, geest en op de wereld is net zo veel een geschenk van God als het werk van de mens zelf. Het maakt niet uit hoe vurig wij bidden om de oorlogen te laten stoppen, deze zijn ontstaan door de mens zelf en ook de mens kan deze laten verdwijnen. Als een mens iets wil, dan zal die het kunnen. God geeft geen gave aan de mens zonder wil. God is vaak slechts “geduldig” (Barmhartig en genadig is de Heer, geduldig en genadig” Psalm 12:8. "De Heer is niet traag aan Zijn belofte, zoals sommigen die vertraging zo interpreteren. De Heer is geduldig met de mens, omdat Hij niet wil dat iemand verliest, maar dat iedereen de kans krijgt om te berouwen” 2 Peter 3:9). Zijn geduld is om ervoor te zorgen dat de oneerlijke ander zijn gecreëerde probleem kan corrigeren. “God wil niet de dood van de zondaar, maar dat zijn gekozen slechte pad veranderd en zich terugkeert en leeft” (Ezechiël 18:32). Dit is waarom God niet onze gebeden zo snel beantwoordt en op de manier die wij verlangen. Het bevel van deze gelijkenis is simpelweg “zich niet te vervelen”. Als de goddeloze en oneerbiedige rechter bezwijkt aan de aanhoudende smeekbeden van een weduwe, zal God, die de belichaming van goedheid en rechtvaardigheid is, niet luisteren naar Zijn dienaren die Hem dag en nacht roepen. Evangelie: Lucas 17:1-20 & 18:1-14 17 1 Tegen zijn leerlingen zei hij: ‘Het is onvermijdelijk dat er mensen ten val worden gebracht, alleen: wee degene die daarvoor verantwoordelijk is! 2 Het zou beter voor hem zijn als hij met een molensteen om zijn nek in zee werd geworpen dan dat hij ook maar een van deze geringen ten val zou brengen. 3 Let dus goed op jezelf! 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication