55

en de auto-industrie heeft duidelijkheid over het toezichtkader. Totdat de Amerikaanse toezichthouder het feestje kwam verstoren. 26 BLOG // 14_06_2016 Ik zie voor Solvency II dezelfde randvoorwaarden als bij de dieselgate affaire. De EU wil graag dat verzekeraars, die binnen Europa actief zijn, voldoen aan kapitaaleisen die een zekerheid van 99.5% garanderen. Aan de andere kant wil de verzekeringsindustrie zekerheid hebben over de kapitaalseisen die precies gelden. Om aan de wens van de industrie tegemoet te komen, heeft EIOPA exact aangegeven met welke schokscenario’s de kapitaalbuffers moeten worden berekend. Hoe voorkomen we nu dat wij als actuarissen (ongemerkt) in een “optimalisatie onder randvoorwaarden” proces terecht komen? Ik denk dat we steeds alert moeten blijven om niet alleen de letter van de regels te implementeren, maar juist ook naar de geest van de regels te handelen. Ik denk dat we steeds alert moeten blijven om niet alleen de letter van de regels te implementeren, maar juist ook naar de geest van de regels te handelen. ’’ AG_ BLOGS_ 2015_2016

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication