12

Onze klanten hebben te vaak een zwakke stem en amper een gezicht. De oplossing die we hebben bedacht zijn jullie: cliëntenraden. We verplichten ons om te luisteren naar jullie adviezen. En dat is goed als we jullie niet zo geïnstitutionaliseerd zouden hebben. Jullie stem moet veel luider worden. Jullie gezichten herkenbaarder.’ Fanclub Nu, bijna een jaar later, heeft hij nog altijd dezelfde mening. ‘ik verwacht niet van cliëntenraden dat ze de fanclub van de wethouder zijn. Ze moeten de luis in de pels vormen. De neiging die er bestaat om met de papierstroom van de gemeente mee te gaan, moeten ze proberen te onderdrukken. Het gaat erom dat ze niet volgen, maar gevolgd worden. ik zie dat cliëntenraden nog wel eens de essentie missen omdat ze niet voldoende praten met mensen die ze vertegenwoordigen. Wat dat betreft zou ik willen zeggen: jullie agenda is niet dezelfde als mijn agenda.’ Vliegenthart praat in het algemeen over cliëntenraden. Er zijn uitzonderingen. raden die zich laten gelden en niet alleen maar beleidsnotities doorpluizen. ‘in Amsterdam bevragen we de cliëntenraad zeer actief. Alle stukken gaan per definitie bij hen magazine cliëntenparticipatie 2017 langs. En we zijn ook heel blij met hun adviezen. Maar dat moet niet het enige zijn. ik was dolblij toen vorig jaar het zwartboek over de kostendelersnorm werd gepresenteerd. Dat was het gevolg van eigen onderzoek, eigen initiatief. Dat maakte het tot zo’n groot succes en daarmee zet je ook onderwerpen op de kaart. Dit bedoel ik dus: een goede cliëntenraad is mij een stapje voor. Die spoort mij aan. ik denk absoluut dat cliëntenraden een tegenmacht moeten vormen, het oneens moeten kunnen zijn met bepaald beleid en ons laten zien waarom dat is.’ Ervaringen Hij is er duidelijk over: die signalen die vanuit de cliëntenraad komen, moeten gevormd zijn door ervaringen van mensen. Kunnen anderen dus ook namens cliënten spreken? ‘Het is mijn grootste zorg dat anderen het woord gaan voeren voor mensen om wie het gaat. Dat kan uiteindelijk geen goed beleid zijn. Je moet weten van de mensen die het betreft wat de effecten zijn. Dat wil niet zeggen dat dit voor een wethouder altijd het leukste is, maar uiteindelijk is dat wel het beste.’ Het niveau van cliëntenparticipatie kan behoorlijk verschillen, zo signaleert de Amsterdamse wethouder. Omdat hij ook voorzitter is van de commissie 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication