24

Het signaleren gaat deze groep goed af. Ze houden goed de vinger aan de pols op verschillende terreinen. ‘ik zal een voorbeeld noemen: de laatste tijd merken we steeds vaker dat mensen niet worden geholpen door het maatschappelijk werk. Bezuinigingen hé. Dat sturen we dan door naar de Wmo adviesraad. Die moet daar iets aan doen, maar dat wil niet zeggen dat wij het onderwerp laten zakken. Veel mensen lopen tegen problemen aan als ze maatschappelijk werk niet kunnen inschakelen. We houden het in ons blikveld. Blijft het spelen, dan zullen wij het ook aankaarten.’ Almelo Sociaal wil zich niet te veel in de bureaucratische molen laten trekken. ‘Als er iets speelt, willen we met korte lijnen de gemeente kunnen benaderen. Meteen doorspelen wat er aan de hand is en hoe het beter zou kunnen. Dat hoeft niet altijd met een advies, maar het kan ook door gewoon de telefoon te pakken. De gemeente staat daar zeker voor open.’ Om te garanderen dat de organisatie genoeg ‘voeding’ krijgt vanuit de hele brede achterban zijn er nauwe banden met gehandicaptenorganisaties en bijvoorbeeld schulddienstverlening. ‘We weten allemaal dat er veel speelt op dat laatste terrein. Daarom moeten we goed de vinger aan de pols houden. inventariseren waar mensen tegenaan lopen en hoe situaties op te lossen zijn. Dat is nou het voordeel van Almelo Sociaal: we zijn in staat om snel te schakelen en kunnen onderling goed terugkoppelen. Zo’n onderwerp als schuldhulpverlening speelt over een heel breed terrein en dat kunnen we dan ook zo uitrollen.’ De onafhankelijke cliëntondersteuning valt inmiddels ook onder Almelo Sociaal. Die kan goed de mensen doorverwijzen vanaf dit ene loket waarachter alle organisaties zijn vertegenwoordigd. ‘Ook daar leggen we verbindingen. We kunnen mensen zo goed helpen en signalen opvangen die we weer in ons werk kunnen gebruiken. Op deze manier kunnen we blijven doen waar we voor staan: ervaringen ophalen en goed inzetten zodat het sociale beleid van Almelo steeds beter wordt.’ magazine cliëntenparticipatie 2017 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication