35

Onderzoek Wat haar betreft, houdt de cliëntenraad de vinger aan de pols. Juist vanuit cliënten verwacht ze inbreng hoe UWV zaken beter kan aanpakken, welke punten belemmerend werken voor cliënten en welke activerend. ‘Door enkele dirstrictscliëntenraden is er een onderzoek gehouden over de gevolgen van de Fraudewet. Dat vind ik positief. Dat je ons laat zien wat er gebeurt met wet- en regelgeving. Hoe die uitpakt. Maar ook hoe bijvoorbeeld de heffingskorting doorwerkt.’ De grotere rol van cliëntenraden heeft wat haar betreft ook iets kroms. ‘Deze mensen zitten in die cliëntenraad omdat ze cliënt zijn van UWV. We zien dat de raden steeds beter functioneren. Dat betekent dus ook dat we een steeds groter beroep op hen doen. Maar juist die vertegenwoordigers kunnen wel eens overvraagd worden. Dat is best lastig. De ene persoon in de cliëntenraad kan ook iets meer aan dan de andere. iemand die vanwege bepaalde beperkingen arbeidsongeschikt is, zal minder kunnen presteren dan iemand die werkloos is geworden en daarvoor een actieve baan had. Dat kan wel eens leiden tot een scheve taakverdeling binnen een raad. ik denk dat een raad daarover zelf met elkaar in gesprek moet gaan en hoe rekening houdend met ieders vermogen, een oplossing wordt gevonden. Komen de raadsleden er onderling niet uit, dan kunnen ze altijd een beroep op ons doen, maar in principe zijn we daar niet voor. Dan is onze rol niet meer puur en gaan verhoudingen door elkaar lopen.’ Prikkel lazeroms geeft wel aan dat er soms vanuit UWV een prikkel moet komen om iets in gang te zetten. Ze noemt cliëntenparticipatie in de arbeidsmarktregio. ‘Onze cliëntenraden willen hieraan graag hun steentje bijdragen maar hebben geen officiële gesprekspartner. Wij hebben aangegeven dat het goed is dat mensen vanuit het UWV Werkbedrijf die participeren in de regio in elk geval een link hebben met cliëntenraadsleden UWV. Hierdoor weten de mensen wat er speelt. Dit werkt nu ook zo. Maar de wens vanuit UWV én de leden van de cliëntenraad op dit terrein gaat verder. Ze vindt niet dat cliëntenraden alleen overal voor verantwoordelijk moeten zijn. UWV zelf heeft ook een belangrijke taak om het werk zo cliëntvriendelijk mogelijk uit te voeren. ‘Wij bevragen ook cliëntenpanels over onze werkwijze. Dat is alleen maar goed. En we moeten natuurlijk onze oren en ogen openhouden voor allerlei ontwikkelingen. Het kan niet zo zijn dat we alleen maar de cliëntenraad benaderen over onze dienstverlening. Dat werkt niet zo. We halen ook informatie op via social media. Vragen input. Maar als het om structurele zaken gaat, moeten we dat overleggen met cliëntenraden. De samenwerking tussen de cliëntenraden en UWV is zeer goed en constructief. Binnen de cliëntenraad zijn er wel eens mensen die zich afvragen of deze niet te goed is. Tenminste, die geluiden hoor ik wel eens. Het is echter van belang dat ieder zijn eigen positie inneemt. En ik ervaar in ieder geval dat de centrale cliëntenraad ook voor het belang van de cliënt opkomt, wanneer we daar als UWV minder goed invulling aan kunnen geven. En zo hoort het ook. Cliëntenparticipatie is er om de kant van de klant goed naar voren te brengen. Dan geven wij als UWV wel aan wat wel of niet kan. ik denk dat dat alleen maar kan als we in grote transparantie met elkaar werken. Niet ‘wij’ tegen ‘zij’, want dan zijn we van beide kanten verkeerd bezig.’ Of de cliëntenraad ook wel eens als excuustruus wordt gebruikt? lazeroms: ‘ik denk dat we die fase echt wel voorbij zijn. ik zie hun input als een meerwaarde en ik weet zeker dat dit voor iedereen binnen UWV geldt.’ 35 magazine cliëntenparticipatie 2017

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication