8

Annemieke Bakker, Cliëntenraad Hilversum Bij de voedselbank horen wat er werkelijk speelt ‘We hebben in Hilversum een Adviesraad Sociaal Domein en een Cliëntenraad. Dat zijn twee verschillende raden. De Adviesraad kijkt bij haar adviezen meer naar het beleid en belang van alle burgers, terwijl de Cliëntenraad hoofdzakelijk kijkt naar de effecten voor inwoners die het minste hebben. Bij de Adviesraad komt een advies in een mooi format en bij de Cliëntenraad kan ik uitgebreid verschillende casussen beschrijven en zo de praktijk inzichtelijk maken waardoor we gerichter kunnen adviseren over (nieuw) beleid. Dat is een groot verschil. Bij de één is het beleid en bij de ander is het de situatie van alledag. Zo zou je het kunnen omschrijven.’ Aan het woord is Annemieke Bakker. Zij is onafhankelijk voorzitter van de cliëntenraad en bemoeit zich in Hilversum met veel kanten van het sociale beleid. Ze doet bijvoorbeeld de intake van de voedselbank. Zit iemand drie jaar bij de voedselbank dan gaat er iets grondig mis ‘Mensen hebben de voedselbank niet nodig als het beleid goed wordt uitgevoerd en ook andere instanties hun werk goed doen. Je ziet precies waar de gaten vallen. Begrijp me goed: het beleid in de gemeente Hilversum zit echt prima in elkaar. Er wordt echt nagedacht hoe de burger zo goed mogelijk geholpen kan worden. Maar we zien dat de uitvoering soms iets anders is dan in het beleid beschreven. Meldt iemand zich bij de voedselbank dan moet eigenlijk binnen drie tot zes maanden de beslagvrijevoet geregeld worden zodat de vaste lasten weer betaald kunnen worden. Zit iemand drie jaar bij de voedselbank dan gaat er iets grondig mis. Dat is mijn stelling.’ De voedselbank is voor haar een uitstekende plek om ervaringen van inwoners op te halen. Ze ziet direct waarmee mensen worden geconfronteerd of wat er mis gaat. ‘ik ben een soort onafhankelijke cliëntondersteuner voor mensen daar. De gemeente wilde de intake eerst onderbrengen op het sociale plein van de gemeente, maar daar ben ik geen voorstander van. Mensen zijn al emotioneel, komen misschien net een consulent tegen die hen – voor hun gevoel – niet goed heeft behandeld. Je moet een enorme drempel over om een voedselpakket aan te vragen dat is makkelijker op neutraal terrein. Je moet mensen vrijuit kunnen laten praten. Voor iedereen is dat beter, want Hilversum houdt zo de signaalfunctie in stand.’ Ze noemt tal van zaken op die via de voedselbank zijn binnengekomen. De collectieve ziektekostenverzekering bijvoorbeeld. Die kunnen mensen, met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm, goedkoop afsluiten en alles is daarin meegenomen: eigen risico, en eigenbijdrage CAK. ‘Het oude WTCG-geld is daar naartoe gegaan. Mensen die die zorgverzekering hebben, hoeven niets bij te betalen. magazine cliëntenparticipatie 2017 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication