15

15 Een bedrijfsoverdracht draait om emoties en vertrouwen. “Een overname is voor 90 procent emotie en daarbij is vertrouwen heel belangrijk.” Een goed samenspel tussen de accountant/NOAB-adviseur en de overnamespecialist helpt daarbij. “Dan kun je heel veel goede dingen samen doen.” Het bedrijf moet onder meer ‘verkoopklaar’ worden gemaakt. “Zaken die niet in de onderneming thuishoren, moeten uit de cijfers gehaald. In bijna elk bedrijf dat 20, 30 jaar een vaste eigenaar heeft, zitten onderdelen die feitelijk alleen maar kosten met zich meebrengen, maar niks opleveren en daardoor op het resultaat drukken.” ‘Voor elke markt geldt dat je moet zorgen dat je een niche hebt’ Gevraagd naar wat ‘goede cijfers’ zijn: “De informatie moet door de jaren heen consistent zijn qua opbouw. Als de indeling ieder jaar verschilt, dan is dat heel lastig. Dat komt er pas uit als we vier jaar naast elkaar zetten.” Gevraagd naar een voorbeeld vertelt Bekkers over een bedrijf dat twee jaar eerder was opgesplitst van één in drie bedrijven. Eén bv zou worden verkocht. “In die periode werden verschillende methoden van kostentoerekening toegepast.” Een ander voorbeeld is een foutieve methode van voorraadwaardering. “Op zich is dat niet erg, als het maar jaar in, jaar uit dezelfde systematiek is.” Harry Bekkers Lage rente Het effect van de lage rente op de overnameprijs is minder groot dan je zou NOAB verwachten. Als de overnamesom extern wordt gefinancierd, is de rentelast lager dan een paar jaar terug. Het effect op de koopprijs is echter kleiner dan op de huizenmarkt, stelt Bekkers. “Door de slechte ervaringen van de afgelopen jaren zijn ondernemers voorzichtiger geworden. Uiteindelijk bepaalt de potentie de prijs. Bij een strategische koper zal dat misschien iets anders liggen.” De houding van de banken speelt ook een dempende rol op de hoogte van de overnameprijs. “Het is jarenlang heel moeilijk geweest een overname te financieren. Dat gaat nu beter, maar banken zijn en blijven kritisch.” Bekkers blijft de bedrijven volgen die hij heeft begeleid in de jaren na het overnameproces. De les van de afgelopen tien jaar is dat alleen de ondernemers die écht met de tijd meegaan en blijven innoveren, het goed doen. “Je moet alert en creatief blijven,” is zijn advies. “Voor elke markt geldt dat je moet zorgen dat je een niche hebt of aanvullende diensten waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Bij de overnemers die dat de afgelopen vijf jaar niet hebben gedaan, zie je het langzaam achteruitgaan.” Als voorbeeld noemt hij de transportsector. “Tien jaar geleden had je veel bedrijven die van A naar B reden, en verder niks. Dat kunnen buitenlandse transporteurs ook, alleen veel goedkoper dan jij het kunt. Je overleeft alleen met op- en overslag, distributie en alle aanvullende dienstverlening eromheen.” ■ Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication