11

vanuit de software aangeboden krijgt, vertelt De Jonge. “De kracht van onze aanpak is dat we over de applicaties heen kunnen kijken. De adviseur kan de financiële en fiscale data en de informatie uit de salarisadministratie combineren. Dat biedt weer interessante inzichten, waarmee hij zijn klant op maat kan adviseren.” Door de standaardisering in systemen kan de adviseur de ondernemer nog meer helpen zijn of haar onderneming te runnen, benadrukt De Jonge. “Uit onze eigen onderzoeken blijkt dat de ondernemer hier behoefte aan heeft. Mkb-ondernemers zien hun accountant of boekhouder als het eerste aanspreekpunt voor financiële zaken, de communicatie met de bank, Belastingdienst en anderen en het aansturen van de onderneming.” SCHAARS TALENT “Wat we in de markt zien, is dat veel accountants- en administratiekantoren tegen hun maximale capaciteit aan zitten. Ze zijn enorm druk, dus elke tool die helpt om efficiënter te werken en de communicatie met klanten persoonlijk te laten voelen in deze tijd is winst,” constateert Van Leeuwen. Het biedt bovendien concurrentievoordeel in de strijd om schaars talent. “Jonge, net afgestudeerde medewerkers willen moderne tools hebben. En ook de nieuwe generatie ondernemers wil online kunnen samenwerken. Er zijn kantoren die daar heel vooruitstrevend in zijn en qua online samenwerking echt de grens opzoeken, maar er is ook een groep die redeneert ‘we hebben het druk genoeg’. Die lopen op middellange termijn het risico om op achterstand te raken.” REGIEROL Het vastleggen en valideren van data neemt een steeds kleinere rol in binnen kantoren. Daarvoor in de plaats groeit de regierol van het accountants- en administratiekantoor in de communicatie tussen de ondernemer en externe partijen. Het voordeel van het online portaal is dat de ondernemer de informatie ook zelfstandig kan oproepen, meent De Jonge. De informatie op het dashboard zet de ondernemer aan tot actie. “De gegevens uit de fiscale applicatie, gecombineerd met de financiële data, bieden veel advieskansen. Dat levert interessantere uren op voor de adviseur dan de traditionele invoer- en controleuren.” De achterliggende transacties worden op een gestandaardiseerde manier aangeleverd en ingelezen in de applicatie, waardoor er tijd vrijkomt om advies te leveren tegen een aantrekkelijk tarief. De Jonge kiest de werkkostenregeling (WKR) om zijn verhaal te illustreren. “Door de data van de salarisadministratie met data uit de financiële applicatie samen te voegen, ziet de klant in één oogopslag hoeveel ruimte hij heeft om zijn werknemers een kerstpakket te geven. Voorheen moest je die informatie uit twee afzonderlijke applicaties destilleren.” Steeds meer gesprekken richten zich op de waarde van de onderneming, vult Van Leeuwen aan. “De waarde van de onderneming bestaat uit heel veel componenten. Wij halen de data uit de verschillende applicaties en met al de componenten die daarin zitten, berekenen we de waarde-opbouw van de onderneming. Dat soort informatie proberen we met simpele grafieken zichtbaar te maken.” “ DE GEGEVENS UIT DE FISCALE APPLICATIE, GECOMBINEERD MET DE FINANCIËLE DATA, BIEDEN VEEL ADVIESKANSEN” DIALOOG Doel van de overzichten is om de dialoog van het accountants- en administratiekantoor met de ondernemer te voeden. Het biedt een nieuwe invalshoek voor de gesprekken die de kantoren met hun klanten kunnen voeren, aldus De Jonge. “Waar zit de ruimte? Is de ontwikkeling overeenkomstig de verwachtingen? Kantoren spelen een grote rol in het meedenken over de financiële kaders. Dankzij de online dashboards, met real-time informatie, worden die gesprekken ook steeds makkelijker. We werken met veel van onze klanten al jaren samen. Dit soort dashboards spiegelen we met onze gebruikers. Onder meer door middel van gebruikerssessies en webinars met NOAB-kantoren.” www.unit4bedrijfssoftware.nl NOAB.NL 11 ADVERTORIAL

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication