13

OOGKLEPPEN AF Klanten zijn er in alle soorten en maten. De meeste kantoren hebben dan ook te maken met ideale en minder ideale klanten als het om digitaliseren gaat. Karatay zegt daarover: “Het Kantoor van de Toekomst van NOAB zei: ‘Doe je oogkleppen af en vraag je klant waar hij écht behoefte aan heeft.’ Maar wij dachten toch te weten welke klanten wel of niet mee zouden willen in de automatisering.” Daar kwam een aangename verrassing bij kijken. “Een rommelige klant met een aantal winkels liep altijd achter met aanleveren. De trigger bij hem was om te laten zien dat hij door zijn laksheid tienduizenden euro’s belastingvoordeel misliep, omdat we hem niet tijdig naar een BV konden omzetten. We hadden de gegevens gewoon niet. Die klant levert nu én op tijd, én digitaal aan.” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL SOCIAL MEDIA, HOE VAL IK OP ALS KLEINE ONDERNEMER? “ GEMAK IS HET SLEUTELWOORD. MET EEN GOED VERHAAL KUN JE DE KLANT LATEN ZIEN HOE MAKKELIJK JE DIGITAAL KUNT AANLEVEREN” AMBASSADEURS VAN GEMAK Meulepas bracht klanten bij elkaar en creëerde ambassadeurs: “We organiseren ICT-klantavonden over inzicht met dashboards en makkelijker digitaal aanleveren. En daarin lieten we een aantal enthousiaste klanten vertellen over digitaal werken. Dat trekt andere klanten over de streep. En het praat zich voort aan de keukentafel en bij vrienden.” John Heijsterman van Meulepas voegt toe: “Gemak is het sleutelwoord. Met een goed verhaal kun je de klant laten zien hoe makkelijk je digitaal kunt aanleveren. En dan gaan klanten overstag, ook als het digitale werken niet direct een kostenbesparing oplevert, en soms zelfs iets meer kost.” Op social media kun je jezelf als ondernemer perfect profileren. Je kunt bijvoorbeeld in contact komen met klanten via Facebook of Twitter, jezelf laten zien als aantrekkelijke werkgever op LinkedIn of diensten en producten onder de aandacht brengen via Instagram of YouTube. Maar hoe zorg je dat jij als kleine ondernemer gezien wordt? Begin vorig jaar verbrak een simpele foto van een heel gewoon ei het wereldrecord van meeste likes (ruim 23 miljoen) op Instagram. Jumbo haakte onmiddellijk in op de hype en deelde een foto van een schap eierdozen met de tekst: ‘De sensatie van het jaar is nu al bij ons verkrijgbaar!’ Het bericht leverde de supermarktketen duizenden likes op en werd massaal gedeeld. Het zal geen toevalstreffer geweest zijn. Grote ondernemingen hebben vaak een compleet marketingteam in dienst dat volgens een goed doordachte strategie de social media-kanalen beheert. Wat kun je als kleine ondernemer doen om op te vallen? Wij delen vier tips. • • • • Deel relevante kennis Haak in op actualiteiten Zet in op interactie Profileer jezelf lokaal Lees de gehele blog op www.noabkeurmerk.nl NOAB.NL 13 BLOG

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication