18

“ Klantportals moeten op zoek naar hun onderscheidend vermogen” DOOR: HENK POKER Dat heet nog eens de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok gooien. Nog nooit kreeg Reindert Doorn van DOCCO zoveel reacties op een blog. Hij gaf daarin aan dat het klantportal min of meer zijn langste tijd heeft gehad. En daar was niet iedereen even gelukkig mee. “De blog heeft inderdaad veel stof doen opwaaien,” begint Reindert Doorn. “Mensen die het met me eens waren, maar natuurlijk ook partijen die er anders tegenaan kijken. En dat is logisch. Feit is dat het begrip klantportal, sinds de opkomst rond 2010, altijd onderwerp van discussie is geweest. Zie je er voordeel in of niet? Met name bij NOAB-kantoren is de adoptie van klantportalen nooit groot geweest. Met name als gevolg van de licentiekosten.” “ GA NIET VOOR JE KLANT DENKEN. GA HET GESPREK AAN EN VRAAG WAT HIJ WIL” ALTERNATIEVEN De ontwikkeling die Doorn nu ziet is dat steeds meer accountants- en administratiekantoren overstappen op alternatieven. “Dat kan natuurlijk al binnen een groot aantal softwarepakketten, die de mogelijkheden voor het ondertekenen van stukken aanbieden. Die kantoren hebben daardoor geen portal meer nodig.” 18 &GO magazine

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication