27

DOOR: HANS PIETERS Op 12 maart luidde het kabinetsadvies: thuiswerken waar het kan. Ondertussen voltrok zich misschien wel de grootste naoorlogse crisis ooit. Hoe verliep de communicatie met klanten? Wat betekende dit voor de individuele NOAB-kantoren? De coronacrisis is zowel de lakmoesproef voor als versneller van de toekomstige adviesrol. Elke crisis levert ook nieuwe inzichten op, relativeert Jos van Nes, eigenaar van Wierda Van Nes in Uithoorn. “Je kunt wel roepen: het is allemaal verschrikkelijk. Dat is het ook, zeker voor mensen die in hun directe omgeving door ziektegevallen zijn getroffen. Toch moet je als kantoor ook kijken waar de voordelen liggen. Van een crisis kun je leren. Dan blijkt ook hoe flexibel je organisatie is. Als je nu als kantoor enorme problemen hebt met overschakelen op thuiswerken, dan loop je al achter.” Hetzelfde geldt voor ondernemers: “Ik heb een restauranteigenaar in Amsterdam als klant. Die was al na twee dagen overgestapt op ’to go’-maaltijden. Startende ondernemers komen heel vaak in een (liquiditeits)crisis terecht. De echte ondernemer leert van de crisis en gebruikt dat naar de toekomst. Ik vind het leuk om dat te begeleiden. Een echte ondernemer komt er sterker uit. Ook bij ons kantoor zullen klanten wegvallen, maar dat brengt elke crisis met zich mee.” GEZONDHEID PRIORITEIT “Mijn eerste prioriteit is de gezondheid van mijn medewerkers en hun gezinnen,” vertelt Ramazan Tas van Perfect Administraties & Advies te Amsterdam. “Ik heb meteen besloten dat klanten niet meer mogen binnenkomen. Voor de kwartaal- en IB-aangiften moet je soms wel documenten in ontvangst nemen, maar we houden verder anderhalve meter afstand van de klant. Mijn medewerkers zijn vanuit huis gaan werken. Af en toe komen ze een uurtje langs om zaken te bespreken. We vergaderen en communiceren verder via Facetime en WhatsApp.” Bij Wierda Van Nes verliep het klantcontact doorgaans live. “Waar je voorheen een afspraak maakte om de cijfers door te nemen of een adviesgesprek te voeren, stuur je nu de stukken op om via FaceTime of de telefoon te bespreken. Dat gaat vaak zelfs efficiënter. Het is minder leuk dan face-to-face, maar ik verwacht dat ik in de toekomst minder frequent fysiek zal afspreken. Het heeft m’n ogen geopend.” “ ALS JE NU ALS KANTOOR ENORME PROBLEMEN HEBT MET OVERSCHAKELEN OP THUISWERKEN, DAN LOOP JE AL ACHTER” ‘CORONA TIME’ Bij Tas was het de eerste twee weken van de crisis alle hens aan dek. “Ons kantoor heeft taxichauffeurs en horecaondernemers als klant. Zo’n situatie als deze heb ik in al die jaren niet meegemaakt. Niemand had dit kunnen zien aankomen. We zijn ons meteen gaan verdiepen in alle regelingen.” Bij veel van zijn klanten staat het water aan de lippen. Tas vervolgt: “Het is nu ‘corona time’. Iedereen moet elkaar in deze situatie helpen en sterk zijn. Als je klant geen omzet heeft, vraag je ook geen geld. Het is mijn doel om te zorgen dat een klant niet in de stress raakt. NOAB.NL 27 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication