23

DOOR: FEMKE HELLINGS Met hun aanpak zijn Melanie van Bekkum en Henk Stolk van TUUUR een mooi praktijkvoorbeeld van hoe een bedrijfsovername en tegelijkertijd de transitie van administratiekantoor naar financieel adviesbureau in zijn werk kan gaan. “We doen het een aantal jaren samen en als Henk met pensioen gaat, leeft zijn kindje door!” Formeel nam Melanie (39) het stokje al op 1 januari 2019 over van Henk (63). Toch staat Henk haar de komende drie jaar nog bij als ervaren specialist, vriend en sparringpartner. “We kennen elkaar al sinds 1996, destijds liep Melanie stage bij me,” begint Henk. “Daarna zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Toen ze me in 2012 belde, twijfelde ik geen moment en gingen we verder waar we gebleven waren.” BLIK OP DE TOEKOMST Doordat Melanie intussen ervaring had opgedaan in de zaak van haar ouders, bracht ze veel ondernemersinzicht mee. “We vonden allebei dat het anders moest in de branche en ik had meteen het gevoel dat haar visie van pas zou komen voor mijn bedrijf. Bovendien was ik te oud aan het worden om alle vernieuwingen en digitale ontwikkelingen zelf bij te houden. Je zou dus kunnen zeggen dat ik in Melanie stiekem al mijn opvolger zag. Al had ze daar zelf iets meer tijd voor nodig!” FLINK SPARREN “Ik wilde sowieso een andere rol dan die van traditionele jaarrekeningenmaker,” gaat Melanie verder. “Het NOABtraject MKB Ondernemerscoach leek goed aan te sluiten bij mijn ambities, dus Henk en ik kwamen overeen dat ik mezelf met deze opleiding verder ging ontwikkelen. Langzaam maar zeker ging ook ík geloven in mezelf als toekomstig leider van ons kantoor. Het eerste jaar focusten we op ondernemen in het algemeen, het tweede jaar stond in het teken van het verdienmodel en toen het uitrollen van het ondernemersplan aan bod kwam, zijn Henk en ik gesprekken gaan voeren over een eventuele overname. Het jaar 2018 was er eentje van flink sparren, nadenken en vormgeven, met als resultaat mijn eigenaarschap! Henk is langzaamaan begonnen met afbouwen en momenteel groeien we samen naar het moment dat Henk zich terugtrekt.” OBJECTIEF ADVIES “Het jaar van de daadwerkelijke overname was zoals Melanie al zegt intensief,” legt Henk uit. “Voordat we besluiten namen, hebben we uitgebreid overlegd met een onafhankelijke derde en alles goed laten vastleggen. Van bedrijfsvorm tot waardebepaling en ga zo maar door. Dit gaf ons houvast en de brede helicopterview van de expert zorgde voor een solide basis. “ De overname was een mooie gelegenheid om onze bedrijfsnaam en huisstijl te veranderen. de naam, de frisse groene kleur, de slogan… het nieuwe geheel straalt nu precies uit waar we voor staan” NOAB.NL 23 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication