0

JAARGANG 1 UITGAVE 4. 2020 VOOR ONDERNEMERS ADV I SEURS IN DE ADMINI S T RAT IE VE EN FI S C A LE SEC T OR PAGINA 16 Als er één schaap…. PAGINA 34 Zingeving en bewustwording PAGINA 5 Meerwaarde haal je uit data

COLOFON INDEX &GO is een uitgave van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen en verschijnt 4x per jaar. Jaargang 1, uitgave 4, december 2020 HOOFDREDACTIE Ed de Vlam BLADMANAGEMENT Janine Molin, Chantal van Pelt EINDREDACTIE Loft 238 Tekst & Media REDACTIE Femke Hellings, Hans Pieters, Henk Poker Eveline aan de Wiel, Chris Wolters VORMGEVING Campagne, Rotterdam OPMAAK Appeltje Eva, Lith FOTOGRAFIE Paul Tolenaar, Maarten van der Wal COVERFOTO Maarten van der Wal DRUK Dekkers van Gerwen, ’s-Hertogenbosch ABONNEESERVICE Opgave van abonnementen, opzegging en adreswijziging uitsluitend schriftelijk doorgeven aan de uitgever. Indien twee maanden voor het verstrijken van de abonnementsperiode geen schriftelijk bericht van opzegging is ontvangen wordt het abonnement automatisch met een jaar verlengd. Meer informatie over abonnementen via: info@noab.nl ADVERTEREN? Meer informatie via: communicatie@noab.nl Commentaar, ideeën en suggesties? Welkom via: communicatie@noab.nl CONTACT NOAB Rompertdreef 7, 5233 ED ‘s-Hertogenbosch Postbus 2478, 5202 CL ‘s-Hertogenbosch 073 614 14 19 I www.noab.nl ISSN 2666-8068 22 Succes door drie dingen Bijdragen aan een nieuw leven De klik IN DIT NUMMER: 03 Voorwoord 05 Digitale toekomst vraagt ander type leiderschap 08 Mens versus machine 10 Bereik meer met tweerichtingsverkeer 12 Help klanten op weg met een RI&E 16 Schapen als natuurlijke grasmaaiers 2 &GO magazine 20 Klanten behouden versus afscheid nemen 22 ‘Ik vul de leiderschapsrol in, met Henk voorlopig nog aan mijn zijde’ 32 Kwalificatie fiscaal adviseur maakt verschil bij keuze 34 Springplank voor vluchtelingen 38 Via schaalvergroting naar synergie en efficiency 40 Wet homologatie onderhands akkoord is belangrijk 34 05 Het vak verandert, maar verdwijnt niet INDEX

Voucher In 2018 – toen we ons beleidsplan ‘Stilstaan is geen optie!’ schreven – leefden we in het pre-coronatijdperk waarin de bomen tot in de hemel leken te groeien. In dat jaar zouden zaken zoals kunstmatige intelligentie, robotic accounting, API’s en blockchain aan elkaar geknoopt gaan worden, met als gevolg: een enkele reis naar de Filistijnen van het traditionele businessmodel van accountants- en administratiekantoren. En dat zou wel eens sneller kunnen gaan dan de sceptici geloofden. Onze reactie was die van adaptatie aan de ontwikkelingen en het inzetten op transformatie van het vak. Een gestroomlijnde productiestraat was nodig, want die biedt efficiency en tijd voor meer datagedreven adviezen (lees vooral ook het coverartikel op pagina 5). Persoonlijk zag ik de grootste bedreiging vanuit blockchain komen. Immers, als door digitalisering op transactieniveau al vertrouwen bestaat in data, heb je geen accountant of boekhouder meer nodig. De essentie van hun beroep is het voor derden toevoegen van vertrouwen aan data. Nu we midden in het coronatijdperk zitten lijken de kaarten opnieuw te zijn geschud. De meesten onder ons staan inmiddels in de overlevingsmodus. Die gestroomlijnde productiestraat wordt actueler dan ooit. Efficiency betekent ook afscheid kunnen nemen van overbodig geworden personeel en biedt eventueel ruimte voor mensen met andere noodzakelijke kennis. Ook de grote softwarepartijen – die door overnames steeds groter worden – zetten sterk in op een veranderende dienstverlening. Corona heeft dit proces doen versnellen. Hoe zit dat met blockchain? Hier valt op korte termijn geen geld mee te verdienen en het lijkt daardoor steeds meer een luxeproduct te worden. Alleen als de overheid dit daadwerkelijk gaat omarmen heeft het een kans van slagen. Een kwestie van prioriteiten en die liggen op dit moment zeker niet bij blockchain. Dus dat kunnen we in onze zak steken. We gaan voorlopig niet naar de Filistijnen. Zelfs een voucher zit er niet in. Ed de Vlam, directeur NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD

Topper als jazzmuzikant, de juiste toon als boekhoudtrainer Twinfi eld Boekhouden De passie van Martijn voor muziek, zie je terug in zijn bevlogenheid als trainer bij Twinfi eld. Twinfi eld is hét online boekhoudpakket voor professionals. Met uitgebreide functies, meer dan 300 koppelingen én persoonlijke service! Kijk voor een persoonlijke demo op twinfi eld.nl 4 &GO magazine Twinfi eld maakt professioneel boekhouden persoonlijk

DOOR: HANS PIETERS DIGITALE TOEKOMST VRAAGT ANDER TYPE LEIDERSCHAP De coronacrisis heeft de kantoorautomatisering versneld. Veel kantoren hebben in korte tijd de overstap naar de cloud gemaakt. De innovaties betreffen vooralsnog het efficiënter inrichten van processen door het koppelen van software en digitale communicatie met klanten. Geldt de stroomversnelling ook voor de fintechinnovaties die accountants- en administratiekantoren kunnen bedreigen? NOAB.NL Fotografie: Maarten van der Wal 5 COVERARTIKEL

“WE ZITTEN ALS BEROEPSGROEP TOCH NOG STEEDS DEELS GEVANGEN IN HET STRAMIEN VAN DE JAARREKENING” Met de investeringen die onder druk van Covid-19 plaatsvinden, verdwijnt het werk niet. Het wordt vooral efficiënter. AI (kunstmatige intelligentie) en Blockchain (geautomatiseerd zekerheid toevoegen aan financiële transacties) zijn trends die de sector volgens de voorspellingen vroeg of laat gaan raken in haar rol en verdienmodel. Of valt het wel mee met de bedreiging? Hoe kijken Fou-Khan Tsang van Alfa Accountants en Pieter de Kok van in data-analyse gespecialiseerde IT-dienstverlener Coney naar deze vraag? Beiden hebben een uitgesproken visie op de toekomst van het accountantsvak. Zonder harde voorspellingen te doen, geven beiden een analyse van de sector. CHANGE MANAGEMENT “Corona heeft voor de grootste ‘change management’ gezorgd. Als we met z’n allen moeten, lukt het opeens wél. Iedereen die nog niet gewend was aan videobellen en -vergaderen kan het ineens,” constateert Tsang. Hij gebruikt de beeldspraak van een brandend huis. “Als iets in brand staat, komen mensen in beweging. Dat hebben we hier cadeau gekregen.” “Technologische ontwikkelingen duren in de regel langer dan verwacht. Tegelijkertijd zetten de ontwikkelingen toch door om op termijn boven te drijven. Op een gegeven moment gaat het snel en is het er gewoon,” waarschuwt Tsang. “De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence komen steeds dichterbij.” Soms zonder dat we het doorhebben. Als voorbeeld noemt hij de lancering van de iPhone 12. “Ik zag een filmpje op YouTube van een fotograaf, die vertelde hoe AI op de nieuwe iPhone je helpt met het maken van de perfecte foto. Ik heb het idee dat we ook in de accountancy tipping points naderen. De scan & herken-oplossingen worden steeds intelligenter. Langzamerhand gaat de mens er tussenuit.” MOOIE REIS Pieter de Kok is voorzichtiger gestemd. “Mijn mentor, professor Hans Verkruijsse, voorspelde al in 1994 dat het auditberoep binnen de kortste keren zou worden overgenomen door slimme algoritmes, op basis van deep learning en artificial intelligence. Ik dacht ‘dat wordt een mooie reis om mee te maken’. Inmiddels zijn we ruim 25 jaar verder.” Hij wijt het deels aan de sector, die advieskansen laat liggen. “Als je honderd transportbedrijven of honderd uitzendbureaus in je klantenbestand hebt, zou je verwachten dat je op een slimme manier die inzichten op maat teruggeeft aan die ondernemer. Hoe kan het dat de sector díe stap nog steeds niet maakt en klanten op vijf, zes punten feedback geeft? De meerwaarde zit ’m in de ondernemer beter maken. Dat hoor ik overal, maar ik zie bijna nergens dat het daadwerkelijk gebeurt.” ANDERE VRAAGSTELLING “Kantoren durven niet te investeren in dataplatforms en data-experts die vanuit een andere vraagstelling naar klanten durven te kijken. Zolang de cashflow positief is, ontbreekt de urgentie,” stelt De Kok. “Het is een beperkt aantal kantoren die de stap wél hebben gezet naar data-analyse binnen de samenstelpraktijk en mensen met de juiste instelling en goede technologie hebben binnengehaald. Maar dat is niet de heersende mindset binnen het beroep.” Tsang 6 &GO magazine

deelt deze visie. “Eén van de dilemma’s is dat de meeste mensen iemand aannemen die op henzelf lijkt. Een traditionele accountant neemt het liefst een traditionele accountant aan. Die praat dezelfde taal. Daar kan hij mee omgaan.” De sector heeft vers bloed nodig. “Jonge mensen die anders denken, die snappen wat data-analyse of process mining is en daarvoor hebben geleerd. En voor advies een echte adviseur, met een brede blik op dienstverlening.” Tsang is kritisch op zijn eigen beroepsgroep. “De gemiddelde accountant kijkt met oogkleppen op naar zijn klant. We gebruiken de data nog te weinig, kijken niet goed achter de cijfers. En we zitten als beroepsgroep toch nog steeds deels gevangen in het stramien van de jaarrekening.” Hij hoopt en verwacht dat de coronacrisis voor een omslag gaat zorgen. “Om goed te anticiperen, moet je korter op de bal spelen. Heel veel ondernemers moeten op dit moment ‘sturen in de mist’. Dan is een goede cockpit met actuele informatie belangrijk én een benchmark. Als je het slechter doet dan je collega’s, doe je het blijkbaar verkeerd.” LEIDERSCHAP In de ogen van Tsang is een ander type leiderschap nodig. “Ik vind dat je jezelf de vraag moet stellen of je wel de juiste persoon bent om het kantoor de digitale toekomst in te leiden. De coronacrisis heeft alles onder een vergrootglas geplaatst. Bij een seminar heb ik de toehoorders gevraagd naar wat ze hebben gedaan toen ze door de coronacrisis werden overvallen. Het antwoord was: we zijn heel hard gaan werken voor onze klanten. Dat vind ik gevaarlijk. Veel kantoren zijn klantgedreven, soms zelfs klantgezwicht. Je moet er ook bij stilstaan wat Covid-19 voor je eigen bedrijf betekent. Financieel, maar ook qua transitie.” De Kok verwacht niet dat techreuzen, zoals Google, of banken in de accountancy stappen. “Techcompanies zijn geïnteresseerd in data om het gedrag van consumenten te veranderen, om ze voor eeuwig aan zich te binden. Hun businesscase ligt niet bij het mkb. Maar het belangrijkst zijn de instapdrempels vanuit wet- en regelgeving en toezicht. Er komen misschien wel vormen van samenwerking, maar de accountancy blijft altijd leidend. De dijkbewaking is inmiddels zo hoog dat geen buitenstaander daar nog tussenkomt.” “ DE GEMIDDELDE ACCOUNTANT KIJKT MET OOGKLEPPEN OP NAAR ZIJN KLANT” DE MENSFACTOR Het vak gaat veranderen, maar zeker niet verdwijnen, concluderen beiden. “Wil je meerwaarde leveren, dan draait het om inzichten uit je data halen. De mensfactor wordt alleen maar belangrijker. Hoe ga je de data interpreteren en uitleggen naar de klanten toe?,” aldus De Kok. De coronacrisis gaat het tekort aan gekwalificeerd personeel in de branche niet oplossen, meent Tsang. “Je moet durven investeren in je mensen en hen stapje voor stapje meenemen, de nieuwe wereld in.” NOAB.NL 7 COVERARTIKEL

Mens versus machine Met NOAB Next zorgen kantoren ervoor dat de productiestraat ‘op rolletjes’ gaat lopen. En dat de software zoveel mogelijk automatisch doet. Maar wat kan de machine beter dan de mens? En waar is de menselijke touch juist onmisbaar? En wat zijn de voordelen van die nieuwe werkverdeling? Dat vragen we aan Guillaume Janssen van Tirion Finance. Tirion is 1,5 medewerkers groot, heeft zo’n 120 klanten en volgt het NOAB Next-traject én MKB Ondernemerscoach. KWALITEIT OMHOOG Wat de machine beter kan? “Controle,” zegt Janssen. “Mijn software zorgt voor controle en betrouwbaarheid van de cijfers en kan dat beter, sneller en slimmer dan een mens. Een algoritme kijkt naar patronen en afwijkingen. Komen periodieke kosten wel telkens terug? Zijn bepaalde kosten wel logisch voor de branche, of het soort bedrijf? Dat wordt binnen de software gebenchmarkt. Dat is zoveel data om te analyseren, dat kun je als mens niet. En de aandachtspunten krijg ik leesbaar in een dashboard te zien, ideaal.” COMMUNICATIE GESTROOMLIJND Ook prettig: klantcommunicatie via één kanaal. “Het is gestroomlijnd. De klant krijgt vraagposten via één kanaal en kan daar ook zijn documenten in kwijt. En de software neemt mij de bewaking uit handen.” Daardoor zijn vraagposten bij Tirion veel sneller opgelost en zijn de administraties sneller ‘bij’. 8 &GO magazine SAMENSTELLEN Ook bij de jaarrekeningen heeft software veel tijd bespaard. Janssen kan veel sneller van start: de vraagposten waren al opgelost gedurende het jaar. “We hebben een veel grotere garantie dat we bij het starten van het jaarwerk ready-to-go zijn. En je kunt echt focussen op wat er mis is, waardoor samenstellen véél sneller gaat.” “ SOMMIGE BOEKINGEN ZIE IK NIET EENS MEER” AUTOMATISCH BOEKEN Een spannende stap voor veel kantoren is de boekingen uit handen geven. Janssen vertrouwt erop. “Mijn software doet boekingsvoorstellen die het programma zelf kan automatiseren. Bijvoorbeeld vijf keer goed geboekt? Dan gaat de zesde automatisch. Dat scheelt ook tijd. Sommige boekingen zie ik niet eens meer.” DEBITEURENBEHEER Bankkoppelingen faciliteren nu ook geautomatiseerd debiteurenbeheer en daar maakt Janssen dankbaar gebruik van. “99% van de verkoopfacturen wordt

gematcht met betalingen en automatisch geboekt. Dit betekent dat het debiteurenbeheer gewoon doorloopt terwijl ik met een gerust hart op vakantie ga, een verademing! Met PSD2 wordt dat nóg makkelijker.” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL LUISTEREN & DUIDEN Janssen ziet duidelijk zijn menselijke meerwaarde: “Wat de software niet kan, en ik wel: luisteren en vragen stellen. Welke kant wil de ondernemer op? Daaruit komen wensen en plannen die ik vertaal naar een begroting. En die houden we tegen de – actuele – cijfers aan. En daar kun je al heel snel samen conclusies trekken of het plan zal gaan werken of niet.” TIJD VOOR LEUKE KLUSSEN Welke voordelen merk je van de nieuwe werkverdeling tussen mens en machine? “Op een rijtje gezet? De betrouwbaarheid van administraties neemt toe – per maand. Je krijgt eenvoud van communicatie met je klanten. Je boekt tijdwinst, en die steken we in begeleiding, coaching en advies, want dat is wat de machine niet kan.” “ IK LEVER NU MEER TOEGEVOEGDE WAARDE” En dat sluit weer aan bij MKB Ondernemerscoach, het traject dat hij ook volgt. “Je moet daar je totale dienstenpakket gaan vermarkten, en daar de passende klanten bij hebben. Je krijgt door NOAB Next ruimte voor diepere gesprekken en een interessantere adviesrol bij klanten, tegen een ander tarief. Dat zijn leukere klussen en er komt extra omzet vandaan.” Kortom, een win-winsituatie. ZELF DIGITALE FACTUREN VERSTUREN: TIPS EN TRUCS Een oud adres, een onjuist factuurnummer of een verkeerd berekend BTW-bedrag: als je als ondernemer handmatig facturen opstelt en verstuurt, is een foutje snel gemaakt. Bespaar tijd, voorkom fouten én krijg sneller betaald door digitale facturen te versturen. Wij delen vijf tips voor digitaal factureren voor zzp’ers en mkb’ers. Makkelijk voor jou als ondernemer, maar ook voor je klanten. 1. Gebruik een facturatieprogramma Met een online facturatieprogramma maak je als ondernemer snel en eenvoudig een digitale verkoopfactuur. 2. Voeg betaalopties toe Laat klanten bijvoorbeeld direct betalen via iDeal of voeg een QR-code toe. 3. Koppel je boekhoudpakket Voorkom dubbel werk: check of je jouw boekhoudpakket kunt koppelen aan een facturatieprogramma. 4. Koppel je bankrekening Door je zakelijke rekening te koppelen aan je facturenadministratie worden banktransacties automatisch gekoppeld. 5. Stel betaalherinneringen in Is de betalingstermijn verlopen? Verstuur automatisch een betalingsherinnering. Aan de slag Wil je digitaal factureren? Je kunt kiezen uit verschillende facturatieprogramma’s. Bedenk vooraf welke functies je nodig hebt. Tip: de meeste programma’s bieden een proefperiode waarin je een programma kosteloos kunt uitproberen. Lees de gehele blog op www.noabkeurmerk.nl NOAB.NL 9 BLOG

Bereik meer met tweerichtingsverkeer DOOR: FEMKE HELLINGS Eén persoon die alle petten past. Stilstaand vooruitgaan. Als Mischa Rotteveel ergens niet in gelooft, is het wel hierin. En dus kiest hij voor een carrière waarin samenwerking, ontwikkeling en ondernemerschap centraal staan. Hij groeide van boekhouder/ systeembeheerder naar belastingconsulent en van communicatietrainer naar ondernemerscoach. Tegenwoordig is hij samen met compagnons Bob Schouten en Wilfried Kok eigenaar van Cijfers die tellen in Hilversum. Ook als het gaat om zijn rol in het bestuur van NOAB gelooft hij in krachtenbundeling. “Samen kunnen we heel ver komen.”

DE DIEPTE IN Toen hij als jonge boekhouder merkte dat hij meer zijn kantoor uit wilde, maakte hij de stap naar het ontwikkelen en verzorgen van bedrijfskundige trainingen voor (aankomende) ondernemers. Na dit lange tijd te hebben gedaan, groeide de wens langduriger en intensiever met ondernemers samen te werken. “Ik kwam Bob tegen en we spraken vrijwel direct uit: we richten samen een administratiekantoor op en gaan voor zoveel mogelijk klantcontact,” vertelt hij. “We zouden bovendien digitaal gaan werken, wat we sinds onze start in 2012 ook doen.” IEDER Z’N ROL “Al snel liepen we Wilfried tegen het lijf. Na een traject met een coach, waarin we keken welke pet het best op wiens hoofd past, verdeelden we de rollen heel bewust. Ik ben meer van de commercie, adviezen en alles wat nieuw is en dus nog uitzoekwerk vergt. Wilfried houdt juist van duidelijkheid, structuur en ICT. Bob zit tussen ons in als man van de cijfers en het personeel. Komt er een vraag binnen die onderzoek vergt, dan veer ik op. Moet er iets georganiseerd worden? Dan staat een ander weer vooraan. Vakinhoud, automatisering, productontwikkeling, personeel; we bundelen onze talenten zodanig dat alle disciplines bij elkaar komen.” MISSIE ALS BESTUURDER Talentbundeling en elkaar aanvullen is ook het idee achter Mischa’s NOAB-bestuurschap. Alleen door samen te werken, kunnen we ons blijven onderscheiden en de branchetransitie verder vormgeven. Gelukkig heeft NOAB als visie dat stilstaan geen optie is, daar haak ik als persoon enorm op aan. Binnen het bestuur is aandacht voor zowel vakinhoud en kantoororganisatie als de veranderende adviseursrol en toekomstige ontwikkelingen. Ik twijfelde dan ook geen moment toen ik gevraagd werd. Met name competentieontwikkeling op het gebied van vertrouwd adviseurschap en de transitie naar een integrale aanpak van onze kwaliteitsborging hebben mijn aandacht.” “ WE ZOEKEN BEWUST KLANTEN DIE MEER UIT DE SAMENWERKING MET HUN BOEKHOUDER WILLEN HALEN” MINDER KLANTEN, MEER DOEN Bij Cijfers die tellen lopen ze aardig voorop op ITgebied. “Klantadministratie, rapportages, aangiftes; we hebben het hele klantproces gedigitaliseerd. De verschillende softwarepakketten zijn gekoppeld en zodoende doen we steeds minder handmatig. We denken continu na over hoe we de klant kunnen verrassen met nieuwe tools die passen bij hun organisatie en doelen. Door slim gebruik te maken van automatisering, creëren we meer tijd en aandacht voor de klant.” “Met de meeste klanten hebben we regelmatig contact. We denken mee over zaken als doelstellingen, dienstverlening, personeelsbezetting en kantoorprocessen. Natuurlijk begint onze taak bij het draaien van een zo modern mogelijke administratie en het verantwoorden van het fiscale stuk, maar we zien het ook als onze rol naast de klant te staan als sparring partner. Ons doel? Voor minder klanten meer doen. Onze ideale klant is dan ook degene die interactie waardeert en opzoekt. Een proactieve boekhouder zijn kun je niet alleen. It takes two to tango!” NOAB.NL 11 Fotografie: Paul Tolenaar TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

“ EEN RI&E HELPT ONDERNEMERS ZICHT TE KRIJGEN OP ALLE RISICO’S IN HET BEDRIJF ÉN DE AANPAK ERVAN” Wist je dat ieder bedrijf met personeel verplicht is een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen? Vooral kleine ondernemers kennen deze verplichting vaak niet, of weten niet waar ze moeten beginnen. Met de online applicatie ‘Route naar RI&E’ worden zij laagdrempelig op weg geholpen. Als adviseur kun je jouw klanten daarop wijzen. Want een gezonde en veilige werkomgeving is niet alleen verplicht, maar ook een voorwaarde voor succesvol ondernemen. DOOR: EVELINE AAN DE WIEL

Help klanten op weg met een RI&E Iedere werkgever wil dat zijn medewerkers veilig kunnen werken. Hoe voorkom je dat een medewerker wordt blootgesteld aan gevaarlijke stoffen of dat een personeelslid op de werkvloer besmet raakt met het coronavirus? Met een RI&E brengt een werkgever de mogelijke arbeidsrisico’s in het bedrijf in kaart. Bij deze lijst met risico’s hoort ook een plan van aanpak met de maatregelen die worden genomen om de risico’s te verminderen. Heeft een werkgever geen RI&E uitgevoerd? Dan kan de Inspectie SZW bij een controle of een bedrijfsongeval een waarschuwing geven of een boete opleggen. DE WINST VAN EEN RI&E Sommige arbeidsrisico’s worden structureel onderschat, zoals zwaar tillen, harde geluiden of langdurig zitten. Ook kunnen er plotseling nieuwe risico’s opduiken, zoals het coronavirus. Deze onzichtbare en onderschatte risico’s kunnen grote gevolgen hebben voor de gezondheid van medewerkers. Een RI&E helpt ondernemers zicht te krijgen op alle risico’s in het bedrijf én de aanpak ervan. En dat loont. In een veilige en gezonde werkomgeving is de medewerkerstevredenheid hoger, met als gevolg een hogere productiviteit en minder verloop. Bovendien beperkt een veilige werkplek het risico op hoge kosten door ziekteverzuim, reputatieschade en aansprakelijkheidsclaims. AAN DE SLAG Heeft een klant nog geen RI&E uitgevoerd? Je kunt ondernemers met personeel op weg helpen door ze te wijzen op de online applicatie ‘Route naar RI&E’ (routenaar.rie.nl), een initiatief van het Steunpunt RI&E. Op deze website kunnen werkgevers eenvoudig zelf een start maken met een RI&E. Aan de hand van een korte vragenlijst ontdekt de ondernemer welke routes hij kan volgen om een RI&E op te stellen. Zo kan een ondernemer zelf aan de slag, gebruikmaken van een hulpmiddel van een brancheorganisatie, een deskundige inzetten met kennis van arbeidsomstandigheden óf een RI&E maken via het online hulpmiddel op de site. TIP Heeft een klant een RI&E uitgevoerd? Help hem herinneren dat hij de risicolijst én het plan van aanpak regelmatig tegen het licht houdt. Bijvoorbeeld als hij nieuwe machines aanschaft. Of als de manier van werken verandert. Zo blijft de RI&E actueel. NOAB.NL 13 VITALITEIT

‘ De ultieme automatiseringsstraat bestaat niet’ DOOR: HENK POKER Dat is de opening van Wil de Vries van Asperion. “Niet alleen kost het kantoren tijd en moeite om een automatiseringsstraat in te richten, het vraagt ook daarna altijd weer aanpassingen. Wat doe je bijvoorbeeld met klanten die met een ander pakket werken en net niet in jouw automatiseringsstraat passen? Of met klanten die meer willen dan het pakket dat je aanbiedt?” Asperion heeft volgens De Vries de oplossing in huis. “Wij noemen dat ons one-stop-shopping principe: álle primaire administratieve processen zijn geïntegreerd in ons pakket: van aanlevering, via Scan en Herken tot boeking, rapportages tot en met de BTW-aangifte.” Binnen alle administratie- en accountantskantoren is digitalisering en automatisering niet meer weg te denken. Talloze kantoren hebben in de afgelopen jaren hun processen oftewel de ‘automatiseringsstraat’ steeds meer afgestemd om maar te kunnen voldoen aan de wensen en eisen van hun klanten en de moderne tijd. “Klanten willen snel en real time digitaal kunnen meekijken, zodat ze continu op de hoogte zijn van hun cijfers. Voor sommige klanten kan dit heel ver gaan en willen ze die cijfers 24/7 kunnen inzien,” legt De Vries uit. 14 &GO magazine Fotografie: Paul Tolenaar “Voor kantoren is het vanzelfsprekend dat ze hun klanten zo goed mogelijk bedienen en daar oplossingen voor zoeken.” OP MAAT Daarnaast ontdekken kantoren regelmatig dat sommige klanten niet goed passen in het uitgedachte proces en dat is vervelend. Immers, je wilt je klant niet teleurstellen en hem optimaal laten profiteren van de voordelen die een perfecte automatisering biedt. En dus wordt de automatiseringsstraat steeds verder uitgebreid, wat elke keer weer tijd en geld kost. “Elk kantoor heeft te maken met klanten die hun eigen softwarepakket willen gebruiken en veelal past zo’n pakket dan niet goed in de opgezette automatiseringsstraat. Veel pakketten zijn bijvoorbeeld wel geschikt voor kantoren, maar niet voor ondernemers, dus voor klanten die méér willen doen, schiet het pakket te kort. Asperion biedt wel een pakket, met daarin modules die geschikt zijn voor zowel het kantoor als de ondernemer en die op maat kunnen worden aangeboden.” “ ONS PAKKET BIEDT GEMAK, SNELHEID, IS OVERZICHTELIJK EN DOET DATGENE WAT GEVRAAGD WORDT” “Wij vinden dat een standaard automatiseringsstraat niet bestaat,” zegt De Vries. “Er zullen altijd weer nieuwe applicaties komen om te voldoen aan datgene wat de klant wenst. Asperion heeft alle primaire processen in haar pakket geïntegreerd. En mocht er desondanks toch nog een specifieke applicatie ontbreken, dan zijn er API’s beschikbaar, waarmee we dit pakket toch kunnen koppelen.”

“WIJ ADVISEREN ALTIJD EEN OPLOSSING TE KIEZEN WAARBIJ KLANTEN ÉN KANTOREN ZICH THUIS VOELEN” Asperion werkt hier inmiddels een aantal jaren mee en ziet het aantal kantoren dat hiervoor kiest toenemen. “Dat verbaast ons niet, ons pakket biedt gemak, snelheid, is overzichtelijk en doet datgene wat gevraagd wordt.” DE BESTE OPLOSSING Vanzelfsprekend houdt Asperion rekening met de diverse wensen die klanten van administratie- en accountantskantoren kunnen hebben. De Vries: “Zo zijn er klanten die ervoor kiezen om zelf niets aan hun boekhouding te doen en dit helemaal over te laten aan hun administratie- of accountantskantoor. Daarnaast bestaan er klanten die een deel van de boekhouding zelf willen doen en tenslotte heb je klanten die zelf hun administratie doen en hun administratie- of accountantskantoor meer als adviseur gebruiken. In ons pakket is met allerlei samenwerkingsvormen rekening gehouden. Asperion gaat sowieso altijd met het kantoor om tafel om te bepalen welke oplossing het beste past bij het proces dat zij zelf voor ogen hebben en het beste past bij het kantoor en de klant. Er leiden vele wegen naar Rome! Asperion vindt het belangrijk om in een persoonlijk contact de beste oplossing te vinden.” “Ons pakket is geschikt voor beide groepen,” gaat De Vries verder. “Zowel het kantoor als de ondernemer kan ermee werken. Wat niet wil zeggen dat bij een overstap naar Asperion een en ander zomaar even geïmplementeerd kan worden. Met name de vraag of alle administraties in één keer over moeten naar een nieuw pakket, weerhoudt kantoren er nog wel eens van om over te stappen. Een gemiste kans. Asperion adviseert meestal om met een klein aantal te beginnen, bijvoorbeeld met tien klanten. Kijk hoe dat gaat, welke obstakels je tegenkomt en hoe je die kunt oplossen. Asperion blijft bij dat proces betrokken totdat het perfect loopt.” THUIS VOELEN “Wij adviseren altijd een oplossing te kiezen waarbij kantoren en klanten zich thuis voelen. Asperion heeft daarvoor een passende oplossing in huis. Zo bestaan er abonnementen voor elke vorm van samenwerken, het samenstellen van verschillende rechtensets en het beperken van opties. Zo ontstaat er voor elke klant een pakket op maat. Daarin is Asperion heel flexibel en dat is een groot voordeel ten opzichte van de automatiseringsstraat. We bieden een uitgebreid pakket waarmee zowel de ondernemer als het kantoor prima uit de voeten kan.” En die aanpak betaalt zich uit. De Vries: “Wij krijgen nieuwe klanten die beschikken over een ingerichte automatiseringsstraat, maar uiteindelijk toch voor Asperion kiezen. Waarom? Omdat de pakketten die het primaire dagelijkse proces verzorgen niet in één pakket geïntegreerd zijn, voor problemen zorgen en waar vaak ook nog een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Bij Asperion is alles geïntegreerd en heb je dus voor je primaire proces maar te maken met één leverancier, mochten zich er problemen voordoen.” “Kortom, kijk hoe je je eigen automatiseringsstraat zo slim mogelijk kunt inrichten. Kies een proces dat bij het kantoor en je klantenkring past: je kunt ze nu eenmaal toch niet allemaal in hetzelfde keurslijf dwingen. Bij Asperion kan dat. Wij hebben alle primaire processen in één module ondergebracht en dat spreekt steeds meer kantoren en ondernemers aan. Van de zzp’er tot en met de grote bedrijven, alles past in dit pakket, waardoor de flexibiliteit en efficiency voor het kantoor gewaarborgd is. En daarmee komt onze software tegemoet aan datgene waarnaar de ondernemer en de financiële professional op zoek is.” www.asperion.nl NOAB.NL 15 ADVERTORIAL

DOOR: FEMKE HELLINGS Schapen als natuurlijke grasmaaiers Schapen in de stad, dat zie je niet elke dag. Stadsherder Martin Oosthoek en zijn collega-schapenherders trokken in het begin dan ook aardig wat aandacht. “Onze 2.300 schapen en 10 border collies lopen inmiddels in menig Rotterdams stadspark en natuurgebied en op geluidswallen en dijken in de omgeving. Daar waar wij grazen, neemt de biodiversiteit aanzienlijk toe.” ALS ER ÉÉN SCHAAP … “Ik had een groenvoorzieningsbedrijf toen ik in 2007 iemand uit Venlo tegenkwam die zijn schapen inzette als grasmaaier. Dat wilde ik in de Randstad ook proberen! Opdrachtgevers en gemeenten waren eerst huiverig, we zitten hier immers niet op de hei. Toen Staatsbosbeheer over de dam was en de media ons volop wisten te vinden, volgden ook de wethouders. Ineens zei iedereen ‘ja’ en groeiden we van 250 naar 1.000 schapen.” WELKOM FLORA EN FAUNA “De meeste percelen in Rotterdam worden gewoon gemaaid. Daar zie je een afname van het aantal bloemen-, insecten- en vogelsoorten. Op plekken waar onze schapen grazen, constateren de ecologen juist groei. Doordat snelgroeiende grassen het lekkerst zijn, krijgen minder snel groeiende gewassen ook een kans. Zeker in een overgangsperiode als nu, waarin terreinen zich langzaam omvormen naar droogtevegetatie, zijn gelijkblijvende aantallen al winst.” EFFICIËNTER WERKEN “In plaats van de hele dag met dezelfde kudde rond te lopen, zijn we de afgelopen jaren meer met afrastering gaan werken, zodat één herder meerdere kuddes tegelijk kan hoeden. We zijn met dezelfde mensen meer werk gaan doen. Hierdoor kunnen we crisisperiodes zoals de huidige coronatijd overleven, al missen we omzet uit de horeca, workshops en andere activiteiten enorm.” INVESTEREN KUN JE LEREN Vanaf het begin krijgen we hulp van Syfers Administratie & Advies. Toen er plotsklaps geïnvesteerd moest worden in 750 schapen, toen ik een trekker kocht, als we willen weten hoeveel een medewerker moet gaan verdienen; we zitten regelmatig om tafel. Momenteel zijn we bezig met de financiering van een nieuwe stal. Ik hoop begin 2021 te kunnen gaan bouwen. Fingers crossed!” Fotografie: Paul Tolenaar 16 &GO magazine

“ DE ZONDAGOCHTEND IS HET FIJNST. IEDEREEN LIGT NOG TE SLAPEN EN IK ERVAAR RUST IN DE STAD” NOAB.NL 17 DE ONDERNEMER

Met de software maak je het verschil niet! Software is essentieel voor ieder accountants- of administratiekantoor. Maar wat je uit die software haalt maakt je onweerstaanbaar. Met de accountancy software van AFAS heb je een compleet pakket in handen. Voor zowel grote als kleine kantoren, volledig online en tegen een voordelige vaste prijs per maand, maandelijks opzegbaar. Overstappen is eenvoudig, meer weten? afas.nl/NOAB In minder tijd een goede jaarrekening met Visionplanner Meer dan 2100 accountants - en administratiekantoren, waaronder vele NOAB-leden, gebruiken al Visionplanner voor het maken van de jaarrekening. Het jaarrekening rapport is uitgebreider dan ooit. Meer informatie? Samen maken we ondernemers succesvoller. 18 &GO magazine Nu ook Noab samenstelverklaring beschikbaar

DOOR: EVELINE AAN DE WIEL AFAS neemt drempels weg met alles-in-één-oplossing Van de top 30 accountantskantoren in Nederland zijn er 28 klant van AFAS. Speciaal voor accountants- en administratiekantoren tot 25 medewerkers lanceert AFAS nu ERP Direct Accountancy, een alles-in-één-pakket gebaseerd op honderden implementaties binnen de branche. “Je legt eenmalig gegevens vast, brengt je data onder in één database en werkt met één user interface,” vertelt salesmanager Joep van der Elst. “Dat geeft rust, werkt efficiënter én biedt meer advieskansen. En met een snelle implementatie nemen we alle drempels weg: binnen twee weken na de start ben je volledig operationeel, voor een all-in-bedrag per maand, inclusief volledige implementatie en opleidingen.” Administratiekantoren werken nu vaak met meerdere softwarepakketten, constateert Van der Elst. “Soms wel vijf of zes verschillende. Voor ieder proces hebben ze een andere applicatie. Neem je als kantoorhouder een nieuwe medewerker aan? Dan moet je de nieuwe collega niet alleen wegwijs maken in alle verschillende systemen, maar ook in elk systeem apart laten autoriseren als nieuwe gebruiker. Bovendien raakt de data die je vastlegt, versnipperd over verschillende databases.” GERICHT ADVISEREN Met een ERP-oplossing wordt alle data vastgelegd in één database. “Dat vergroot de advieskansen aanzienlijk,” stelt Van der Elst. “Wordt er bijvoorbeeld een nieuwe regeling ingevoerd in het kader van box 3? Dan heb je snel zicht op welke klanten een vermogen hebben boven een bepaalde grens, zodat je die gericht kunt benaderen. Dat is veel effectiever dan wanneer je vier A4’tjes met algemene eindejaarstips deelt met al jouw klanten.” Op basis van de vele implementaties binnen de branche ontwikkelde AFAS een template dat specifiek is afgestemd op accountants- en administratiekantoren tot 25 medewerkers. “Alle basisprocessen zitten hier standaard in: van fiscale en financiële software tot bijvoorbeeld CRM en urendeclaraties. We bieden een compleet basispakket voor een concurrerend maandbedrag, waarbij de implementatie, de opleiding en de support zijn inbegrepen. Wil je meer functies? Dan kun je het pakket altijd uitbreiden. Ook als je kantoor groeit bijvoorbeeld.” Kantoren zien vaak op tegen de implementatie van nieuwe software, merkt Van der Elst. “Zowel de doorlooptijd als de implementatiekosten zijn drempels. Met ERP Direct Accountancy halen we die weg. Dankzij de speciale template kun je snel aan de slag met dezelfde software als waarmee de grote kantoren werken en de implementatie zit inbegrepen in het maandbedrag.” “ MEER FUNCTIES? DAN KUN JE HET PAKKET ALTIJD UITBREIDEN. OOK ALS JE KANTOOR GROEIT” DOORONTWIKKELING AFAS blijft de software doorontwikkelen. Van der Elst: “Bij de jaarlijkse inspraaksessies vragen wij onze klanten naar hun wensen. Wordt een wens breed gedeeld? Dan gaan wij ermee aan de slag. Zo zit digitaal ondertekenen nu standaard inbegrepen in onze pakketten. Ook hebben we Qlik Sense volledig onderdeel gemaakt van de software. Daar profiteren al onze klanten van. Zij beschikken over de modernste BI-tool, waarmee ze snel en makkelijk visualisaties kunnen maken. Vooral voor de kleinere kantoren is dat heel interessant.” www.afas.nl NOAB.NL 19 ADVERTORIAL

DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Klanten behouden versus afscheid nemen Klanten zijn hét bestaansrecht van een onderneming. Maar niet met alle klanten klikt het. “En die klik is wél belangrijk,” vindt ondernemerscoach Jolanda Wicherson. “Zeker voor een adviseursrol. Als je dezelfde waarden deelt en elkaar vertrouwt, kun je veel meer voor een klant betekenen.” Ook NOAB-lid David Arik van administratiekantoor Präger Berckhoff onderkent het belang van de juiste match. Zijn kantoor bediende in de opstartfase alleen zzp’ers, maar maakte na twee jaar bewust een omslag naar mkb’ers met een bedrijfsruimte. “Die doelgroep geeft ons veel meer positieve energie.” Als coach helpt Wicherson ondernemers om zakelijk én persoonlijk te groeien. “Dat gaat vaak hand in hand. Naarmate je jezelf ontwikkelt, trek je ook weer een ander type klant aan.” Het bepalen van de ideale klant begint volgens de coach dan ook bij zelfkennis. “Wat zijn jouw kernwaarden? Wat drijft jou als ondernemer? Als een klant goed bij je past, dan heb je veel meer te bieden. Dat geldt zeker ook voor adviseurs. Van hen wordt steeds meer verwacht dat zij naast de ondernemer gaan staan. Dat kan alleen als je dezelfde waarden deelt.” Zorg dat je ondernemend wordt, raadt Wicherson aan. “Soms is afscheid nemen nodig.” Dat deed administratiekantoor Präger Berckhoff. “In eerste instantie hadden wij zzp’ers voor ogen als doelgroep,” vertelt Arik. “Maar dat bleek niet rendabel. Sommige van onze klanten groeiden uit tot serieuze bedrijven met een behoorlijke jaaromzet. Wij hebben die klanten ondersteund in hun groeiambities. Vanuit die positie zijn we afscheid gaan nemen van zzp’ers zonder groeiambities. Zo hebben we onze klantstrategie door de jaren heen steeds bijgeschaafd.”

“ EEN KLANT DIE ZICH BEGREPEN EN GESTEUND VOELT, ZAL EERDER OPEN EN TRANSPARANT ZIJN” KLANTEN ALS AMBASSADEURS De klanten van Präger Berckhoff hebben een ambassadeursrol gekregen. “Nieuwe klanten worden bij ons aangedragen door bestaande klanten. Dat werkt het beste. Onze klanten kennen onze dienstverlening en weten hoe wij werken. We hebben één vereiste: we verwachten van klanten dat zij iedere maand hun administratieve gegevens bij ons aanleveren. Zijn de gegevens niet up-to-date? Dan nemen we na drie maanden afscheid. Door vooraf duidelijke verwachtingen neer te leggen, weten wij wat we aan onze klanten hebben – en zij aan ons.” Is een potentiële klant doorverwezen naar het kantoor? Dan volgt een kennismakingsgesprek. “In dat gesprek willen we ontdekken hoe een ondernemer in het leven staat. Dat doen we door goed te luisteren en vervolgvragen te stellen. Zo gaan wij op zoek naar de klik. Als die er is, dan win je ook makkelijker het vertrouwen van een klant. Een klant die zich begrepen en gesteund voelt, zal eerder open en transparant zijn. Dan kun je een ondernemer ook écht gaan begeleiden en het maximale rendement uit de klantrelatie halen – voor de klant, maar ook voor jezelf als adviseur.” NIEUWE KANSEN Maar wat doe je als de klik met een klant er niet meer is? “Afscheid nemen is vaak moeilijk,” erkent Wicherson. “Maar soms is het wél verstandig.” De coach adviseert om in zo’n situatie met de klant in gesprek te gaan. “Als er wrijving zit, dan merkt de klant dat waarschijnlijk zelf ook. En als je afscheid neemt, ontstaat er weer ruimte om jouw ideale klanten te bedienen. Dat biedt nieuwe kansen.” Wicherson raadt ondernemers aan om een profiel op te stellen van de ideale klant. “Voor wie zet je graag een stapje extra? Als je een beeld hebt gevormd van jouw ideale klant, dan kun je daar je communicatie op richten. Met welke vragen worstelt de klant? Wat houdt hem bezig? Door te communiceren vanuit de klantgedachte, voelt de ideale klant zich aangesproken en wordt hij getriggerd om contact op te nemen. En dan zit het met de eerste klik alvast goed.” NOAB.NL 21 IN GESPREK

‘ IK VUL DE LEIDERSCHAPSROL IN, MET HENK VOORLOPIG NOG AAN MIJN ZIJDE’ Fotografie: Maarten van der Wal

DOOR: FEMKE HELLINGS Met hun aanpak zijn Melanie van Bekkum en Henk Stolk van TUUUR een mooi praktijkvoorbeeld van hoe een bedrijfsovername en tegelijkertijd de transitie van administratiekantoor naar financieel adviesbureau in zijn werk kan gaan. “We doen het een aantal jaren samen en als Henk met pensioen gaat, leeft zijn kindje door!” Formeel nam Melanie (39) het stokje al op 1 januari 2019 over van Henk (63). Toch staat Henk haar de komende drie jaar nog bij als ervaren specialist, vriend en sparringpartner. “We kennen elkaar al sinds 1996, destijds liep Melanie stage bij me,” begint Henk. “Daarna zijn we ieder onze eigen weg gegaan. Toen ze me in 2012 belde, twijfelde ik geen moment en gingen we verder waar we gebleven waren.” BLIK OP DE TOEKOMST Doordat Melanie intussen ervaring had opgedaan in de zaak van haar ouders, bracht ze veel ondernemersinzicht mee. “We vonden allebei dat het anders moest in de branche en ik had meteen het gevoel dat haar visie van pas zou komen voor mijn bedrijf. Bovendien was ik te oud aan het worden om alle vernieuwingen en digitale ontwikkelingen zelf bij te houden. Je zou dus kunnen zeggen dat ik in Melanie stiekem al mijn opvolger zag. Al had ze daar zelf iets meer tijd voor nodig!” FLINK SPARREN “Ik wilde sowieso een andere rol dan die van traditionele jaarrekeningenmaker,” gaat Melanie verder. “Het NOABtraject MKB Ondernemerscoach leek goed aan te sluiten bij mijn ambities, dus Henk en ik kwamen overeen dat ik mezelf met deze opleiding verder ging ontwikkelen. Langzaam maar zeker ging ook ík geloven in mezelf als toekomstig leider van ons kantoor. Het eerste jaar focusten we op ondernemen in het algemeen, het tweede jaar stond in het teken van het verdienmodel en toen het uitrollen van het ondernemersplan aan bod kwam, zijn Henk en ik gesprekken gaan voeren over een eventuele overname. Het jaar 2018 was er eentje van flink sparren, nadenken en vormgeven, met als resultaat mijn eigenaarschap! Henk is langzaamaan begonnen met afbouwen en momenteel groeien we samen naar het moment dat Henk zich terugtrekt.” OBJECTIEF ADVIES “Het jaar van de daadwerkelijke overname was zoals Melanie al zegt intensief,” legt Henk uit. “Voordat we besluiten namen, hebben we uitgebreid overlegd met een onafhankelijke derde en alles goed laten vastleggen. Van bedrijfsvorm tot waardebepaling en ga zo maar door. Dit gaf ons houvast en de brede helicopterview van de expert zorgde voor een solide basis. “ De overname was een mooie gelegenheid om onze bedrijfsnaam en huisstijl te veranderen. de naam, de frisse groene kleur, de slogan… het nieuwe geheel straalt nu precies uit waar we voor staan” NOAB.NL 23 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

” OOK – OF ZELFS JUIST – ALS JE GOED DOOR ÉÉN DEUR KUNT, HEB JE EEN OBJECTIEVE DERDE NODIG” Toen alles rond was, viel er echt een last van onze schouders. Mijn advies aan anderen die een bedrijfsovername overwegen? Laat je altijd bijstaan door deskundigen en koppel emoties los van feiten. Neem bovendien de tijd voor de verschillende fases en denk niet dat je alles al moet hebben staan voordat je verkoopklaar bent. Juist samen met anderen kun je hieraan gaan werken. De boel open gooien kan verhelderend en versnellend werken, is mijn ervaring.” MENSEN MEENEMEN Waar Henk meer van de uitvoerende en vakinhoudelijke kant is, zoekt Melanie steeds vaker de ‘zachte’ menskant op. “In plaats van de 80-20 verhouding van vroeger, ben ik tegenwoordig slechts 50% declarabel bezig met klantadvies, bemiddeling en coaching,” vertelt ze. “De overige 50% besteed ik aan strategie en leidinggeven aan onze vijf personeelsleden. Dat doe ik op een vrije en open manier. Zo vind ik het belangrijk mensen mee te nemen, te vragen naar hun gevoel en te weten waar ze naartoe willen. Ik mag dan toevallig de aandelen hebben, samen zijn we TUUUR! Te veel sturen op declarabel zijn vind ik overigens onzin. Het gaat er ook juist om wat je doet in niet-declarabele tijd. Daarin worden vernieuwende ideeën en efficiëntere procedures bedacht.” BETERE KLANTBELEVING Naast betrokken zijn bij het personeel, vinden Melanie en Henk een betere klantbeleving de sleutel tot een futureproof bedrijf. Hoe ervaren zij je dienstverlening? Krijgen ze van je wat ze nodig hebben? 24 &GO magazine “Veel kantoorleiding op middelbare leeftijd moet deze stap nog zetten,” pakt Henk het woord. “Als je slim omgaat met automatisering kan je uitvoerende werktijd omlaag en kun je echt waarde gaan toevoegen in de vorm van persoonlijke advisering en strategisch meedenken. Ben je dus boven de 55, hik je aan tegen de transitie en wil je meegaan met de digitalisering? Vraag je klant naar zijn behoefte en haal jonge mensen binnen die thuis zijn in de techniek. Dan komen die tevreden klanten bijna vanzelf!” GEEN ZIJDEN HANDSCHOENTJES Als Henk en Melanie kritisch kijken naar hun overnametraject, zien ze ook iets dat beter had gekund. “Ik nam steeds meer operationele taken over, wat intern soms voor onduidelijkheid zorgde omdat we nog niet concreet genoeg hadden benoemd wat mijn nieuwe rol was,” aldus Melanie. “Nadat ik bij Henk had aangegeven dat dit me wat onzeker maakte, hebben we bijgestuurd en duidelijk uitgesproken dat ik de nieuwe leidinggevende was. Acceptatie volgde direct. Wees dus snel helder over de plannen en pak ingrijpende boodschappen niet in met vloeipapier. Ga voor korte, krachtige en feitelijke communicatie.” TERUG- EN VOORUITBLIK Al zeggen ze zelf nooit klaar te zijn, inmiddels zijn ze bij TUUUR aardig ver in het overnametraject. “Als ik het moet samenvatten, is ons succes te danken aan drie dingen. We zorgden er continu voor dat het team met de neus dezelfde kant op stond, hebben zoveel mogelijk gedaan wat we zeiden en gezegd wat we deden én zijn altijd kritisch naar ons ondernemersplan blijven kijken,” concludeert Melanie. “In het begin leek drie tot vijf jaar me erg lang, maar elke stap is winst.” Ook Henk is tevreden. “Deze overname geeft zekerheid over de continuïteit van het bedrijf. Niet dat ik nu al achteroverleun, maar het geeft toch een gerust gevoel!”

DOOR: HENK POKER Debiteurenbeheer automatiseren en orkestreren “We hebben heel veel klanten die tevreden zijn over onze cloudsoftware,” vertelt Manfred van der Hart, finance director van Wolters Kluwer Tax & Accounting Nederland. “Dat zijn e voor ons boekhoudpakket Twinfield en voor onze factuurverwerkingssoftware Basecone tienduizenden.” Twinfield koppelde zijn eigen boekhoudsysteem met Payt en beheert nu met 1,8 fte tienduizenden debiteuren. “De te incasseren bedragen variëren van 1,21 euro tot tienduizenden euro’s. Veel klanten betalen ons via automatische incasso, maar niet iedereen. Vooral bij de grotere bedragen niet. De informatie over onze betaalafspraken sloegen we versnipperd op. We moesten nog best veel handmatige handelingen doen in het debiteurenproces.” SCHAALBAARDER “We wilden schaalbaarder en productiever worden,” aldus Van der Hart. “Met dezelfde mensen groei van betaaltransacties en debiteurenbeheer faciliteren. Vanuit een persoonlijke aanpak en met behoud van de goede klantrelatie. Kortom, het was tijd voor een creditmanagementsysteem.” Hans van Riemsdijk, manager accounting: “Dat moest met een koppeling aansluiten op ons eigen systeem. Het moest natuurlijk ook software in de cloud zijn. Dan kun je er op elk moment bij. We kenden Payt als een gewaardeerde partneroplossing, al in gebruik bij onze accountancyklanten. De link was snel gelegd.” MUTATIES IN PAYT “De oplossing sloot buitengewoon goed aan,” stelt Van der Hart. “Mutaties schieten geautomatiseerd vanuit de boekhouding zo de creditmanagementsoftware in. Daardoor kunnen we snel zien wie er heeft betaald. Maar belangrijker: we kunnen zo gerichter aandacht geven aan klanten die aandacht nodig hebben. Payt is zo een mooie aanvulling op onze persoonlijke manier om met debiteuren in gesprek te zijn.” De implementatie is eenvoudig, zegt Van Riemsdijk. “In enkele dagen koppelden we Twinfield Boekhouden aan Payt en gingen we aan de slag. We maakten business rules aan. Als een klant nog niet heeft betaald, wat gaat er dan wanneer aan herinneringen de deur uit? Die business rules kun je per klant inrichten. Je orkestreert zo jouw debiteurenbeheer. Elke nacht haalt Payt automatisch uit Twinfield Boekhouden de actuele stand van de openstaande posten op. Je kunt ook altijd handmatig een update uitvoeren.” LINK MET IDEAL De gebruiker ziet in een dashboard de status van openstaande posten en de fase van de betalingsherinnering. Van der Hart: “We versturen de herinneringen vanuit Payt met een iDEAL-link. We zien dat klanten alsnog direct tot betaling overgaan. We maken daarmee betalen zo laagdrempelig mogelijk en we blijven met de klant in gesprek. Mocht een klant niet willen of kunnen betalen, dan is er een opmerkingenveld. Daardoor weten we snel wat er aan de hand is en spelen we daarop in.” “We zijn nu drie maanden live,” vervolgt Van der Hart. “Hoewel we hard groeien, kunnen we in ons debiteurenbeheer nog steeds volstaan met hetzelfde aantal medewerkers. Bovendien zitten we nu korter op de bal. Facturen verzenden we in diverse gangbare formats waaronder UBL. Als een collega ziek is, neemt een andere collega in het systeem zijn of haar taken over. Kortom, Payt vult ons boekhoudpakket mooi aan. Hiermee hebben we ons aantal openstaande posten verlaagd. Voorheen stond na 30 dagen 10 procent van de facturen nog open. Nu is dat nog maar 5 procent. Dat is pure winst.” www.wolterskluwer.com NOAB.NL 25 Fotografie: Paul Tolenaar ADVERTORIAL

Accountancy Gemak: het effi ciëntste een-tweetje tussen accountant en ondernemer Accountancy Gemak is de meest complete online productiestraat die verschillende softwareoplossingen gericht op accountancykantoren op één platform samenbrengt. Hierdoor werk je vanuit één dataset efficiënt en slim samen met je collega’s en klanten. Doordat verschillende databronnen op één online platform samenkomen, krijg jij als accountant unieke inzichten over je klanten om zo op maat advies te kunnen geven dat er echt toe doet. Met deze domeinoverstijgende inzichten kunnen jouw klanten kansen verzilveren of risico’s vermijden. Hierdoor faciliteert Accountancy Gemak het efficiëntste een-tweetje waarmee de accountant en de ondernemer alles onder controle houden. Wil jij ook alles onder controle houden? Wil je meer weten wat Accountancy Gemak voor jouw kantoor of bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een online demo aan via onze website. unit4bedrijfssoftware.nl E info@unit4bedrijfssoftware.nl T +31 184 44 44 44 26 &GO magazine

Sturen op een nieuwe dynamiek DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Terwijl ondernemers steeds meer behoefte hebben aan strategische adviezen en inzichten, willen accountants- en administratiekantoren het adviesaandeel binnen hun dienstverlening uitbreiden. Dat blijkt uit onderzoek van Unit4 Bedrijfssoftware. Met een revolutionair platform waarin kantoren samen met klanten online werken vanuit één dataset, kunnen volgens strategy director Michel Jongboer verrassende inzichten worden verkregen die domeinoverstijgend zijn. “Zo kun je als adviseur écht het verschil maken voor je klant.” Ondernemers nemen nog altijd naar tevredenheid standaarddiensten af van kantoren, zoals aangiftes en jaarrekeningen, constateert Jongboer. “Maar daarnaast hebben klanten behoefte aan een adviseur die met ze meedenkt over het verzilveren van kansen of het vermijden van risico’s.” In de processen van de kantoren zit vaak ruimte om nog sneller te werken, merkt Jongboer, omdat sommige standaardtaken nog handmatig worden uitgevoerd. “Als je die lucht weghaalt, creëer je ruimte om meer waarde te kunnen leveren voor je klant.” DE WINST VAN DWARSVERBANDEN En dan wordt het interessant. Kantoren beschikken volgens Jongboer over ‘een goudmijn aan data’, uit onder andere de boekhouding, de fiscale software en de loonadministratie. “Als je databronnen in één platform samenbrengt, kun je dwarsverbanden leggen. Hierdoor ontstaan inzichten die de samenwerking tussen kantoor en ondernemer intensiveren. Denk aan inzichten die ondernemers helpen bij de keuze om de onderneming als eenmanszaak of als bv te voeren.” Jongboer noemt als voorbeeld de werkkostenregeling, op basis waarvan een werkgever tot een bepaald percentage van de loonsom onbelast vergoedingen mag geven aan werknemers. “Vanuit de loonadministratie heb je inzicht in de totale loonsom, en in de financiële administratie kun je zien welk bedrag je hebt besteed aan werkkosten. Als je die gegevens koppelt, kun je real time zien welke ruimte je nog hebt om bijvoorbeeld onbelast kerstpakketten te kopen. Een ander voorbeeld is dat we op basis van de actuele administratie een winstprognose maken waarmee je direct kunt zien of je de voorlopige aanslag moet bijstellen.” EFFICIENCY ÉN SYNERGIE Zo’n platform waarin vrijwel alle diensten van een kantoor samenkomen, van het opstellen van de jaarrekening tot en met de fiscale stromen, is Accountancy Gemak. Op dit online platform werken kantoren en ondernemers integraal samen. “Vroeger was het toverwoord efficiency,” vertelt Jongboer, “maar tegenwoordig is het vooral ook synergie, omdat je in dezelfde tijd en voor hetzelfde geld zoveel meer kunt betekenen voor jouw klant. Daarmee wordt de relatie met de ondernemer veel waardevoller, zonder dat de hoeveelheid werk toeneemt.” “ ALS JE DATABRONNEN IN ÉÉN PLATFORM SAMENBRENGT, KUN JE DWARSVERBANDEN LEGGEN” Door data uit verschillende bronnen te combineren, kun je ‘oneindig veel’ domeinoverstijgende inzichten creëren. “Maar de kunst is die gecombineerde data naar heldere inzichten te vertalen,” vertelt Jongboer. “Daar hebben we samen met grafisch vormgevers en gedragsdeskundigen goed naar gekeken, zodat de inzichten begrijpelijk zijn en op een frisse manier worden weergegeven. Zo sturen wij op een nieuwe dynamiek tussen kantoor en ondernemer. Dat biedt kansen, voor beide partijen.” www.unit4bedrijfssoftware.nl NOAB.NL 27 ADVERTORIAL

28 &GO magazine

Toegevoegde waarde in de klantrelatie DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Elke mkb-ondernemer heeft periodiek financieringsvragen. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf groeit en verhuizing naar een groter pand voorligt. Als adviseur wil je de klant zo goed mogelijk helpen, maar het huidige financieringslandschap is complex. De experts van MB Financieren, onderdeel van MB Adviesgroep, beschikken over de juiste kennis en contacten om tot de ideale financieringsmix te komen. “Maar wij kunnen alleen werken met een perfecte administratie, correcte jaarrekeningen en actuele cijfers,” vertelt Maarten-Jeroen den Boer. “Dat is het specialisme van de NOAB-adviseur. Zo kunnen we elkaar versterken, in het belang van de klant.” De tijd dat een ondernemer bij zijn bank aanklopte en zonder veel moeite een financiering regelde, is voorbij. “Vroeger kende de huisbankier de situatie van de ondernemer vaak al goed,” vertelt Jan Herman Lap. “Als ondernemer kon je meestal bij één financier je volledige financieringsbehoefte invullen. Tegenwoordig is het landschap complexer. Vaak moet je combinaties zoeken van verschillende financieringsvormen en financiers om tot de meest passende oplossing te komen.” VERTROUWEN EN CORRECTE CIJFERS En dat stapelen van financieringen is best ingewikkeld, vertelt Marco de Wit. “Er zijn veel verschillende vormen en aanbieders. Om die goed bij elkaar te passen, heb je inzicht nodig in de kenmerken, de markt én de juiste contacten om tot de beste mix te kunnen komen.” “Dat is ons specialisme,” vult Den Boer aan. “Maar ook een sterrenchef heeft goede ingrediënten nodig om een prijswinnend gerecht op tafel te kunnen zetten. Zo zijn wij afhankelijk van correcte cijfers en kennis van de onderneming om tot de beste financieringsoplossing te komen. En die heeft de NOAB-adviseur.” Zeker nu de kennis van de klant bij de banken vervaagt, ziet Hans Eelman een duidelijke kans voor samenwerkende adviseurs vanuit hun eigen specialisme om de vertrouwensrol nog scherper in te vullen. “De NOAB-adviseur heeft een duurzame relatie met zijn klant, kent de historie van de onderneming en kan de investeringsvraag goed in beeld brengen.” Dat vertrouwen is heel belangrijk, vindt ook De Wit. “Wij moeten veel van de onderneming weten om ons werk goed te kunnen doen. Daarom werken wij graag samen met een adviseur waar de klant Fotografie: Paul Tolenaar vertrouwen in heeft.” DUURZAME KLANTRELATIE De experts van MB Adviesgroep bedienen dezelfde klanten als NOAB-kantoren, maar dan met een specialistische oplossing. “Wij ondersteunen mkb-ondernemers bij financieringsvraagstukken. Vaak komen wij in beeld als een ondernemer tegen een liquiditeitsuitdaging aanloopt of een investeringswens heeft om een volgende stap te kunnen zetten,” vertelt Eelman. “In dat geval springen wij op de trein om samen met de NOAB-adviseur tot een passende oplossing te komen,” vult Den Boer aan. “Daarna springen wij ook weer van de trein af, zodat de NOAB-adviseur de duurzame relatie met zijn klant behoudt. Wij bieden enkel toegevoegde waarde in de klantrelatie. In het belang van de klant, want daar gaat het uiteindelijk om.” www.mbadviesgroep.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL

OMDENKEN NAAR KANSEN DOOR: HANS PIETERS Het verschil tussen de eerste en de tweede lockdown is dat veel zzp’ers in maart hardhandig tot stilstand kwamen en nu dankzij alternatieve inkomstenbronnen toch nog omzet draaien. Je boekhouder kent vaak voorbeelden uit de eigen praktijk. Bovendien vind je in hem of haar het perfecte klankbord om je te helpen je ideeën vorm te geven. Vier dagen na de eerste, “intelligente” lockdown startte chef-kok Joris Bijdendijk van sterrenrestaurant RIJKS een afhaal- en bezorgdienst: RIJKS bij je thuis. Joris Bijdendijk: “Omdat het grootste deel van Nederland thuis zit, willen wij onze gasten hiermee toch een avondje uit geven. Alleen dan aan de eigen eettafel.” KLANTBINDING Om de sfeer van RIJKS thuis te kunnen nabootsen, is een brief met instructies bijgevoegd en is er een RIJKS Spotifyplaylist samengesteld als muzikale 30 &GO magazine omlijsting van de avond. Oorspronkelijk was RIJKS bij je thuis bedoeld om bezig te blijven, om toch nog een beetje omzet te genereren, maar vooral ook om de binding met de klanten vast te houden.Niet alleen vond het idee gretig navolging, het succes van RIJKS bij je thuis blijkt de opmaat voor een nieuwe inkomstenbron: RIJKS Make-Away, een box met vier gerechten waarmee mensen thuis van een sterrenmaaltijd kunnen genieten. Dat laatste was vóór de tweede lockdown bedacht, maar geeft aan dat uit een crisis ook mooie dingen kunnen voortkomen. EERLIJKE PRIJS Wat opvalt bij RIJKS Make-Away is dat de prijs van dezelfde maaltijdbox die in maart € 37,50 kostte een half jaar later is verhoogd naar € 50. Dit betekent dat: 1) het rekenwerk opnieuw is gedaan, en 2) klanten bereid zijn om een hoger bedrag te betalen. Beide constateringen zijn even belangrijk. De belangrijkste les van Gordon Ramsey is dat de samenstelling van een bord begint op de rekenmachine. Onder aan de streep is winst het doel. Dat kan alleen als de marge op het product of de dienst groot genoeg is.Een andere les is dat je niet bang moet zijn voor een eerlijke prijs. Je moet een bedrag vragen dat in verhouding is met de geleverde dienst of het product. Als je de prijs te laag hebt ingeschat, moet je deze naar boven bijstellen. Bij een nieuwe dienst of product is het uitvinden en doorontwikkelen tot je een nieuwe routine hebt en helder is wat een passende prijs is. OUT-OF-THE-BOX Deze tijd vraagt creativiteit en ondernemerschap. Vanuit je passie vooruitkijken en nieuwe diensten en producten ontwikkelen. Zorgen dat er toch nog omzet is. Daarin moet je outof-the-box durven denken. Omdenken. Paula Bouwer is misschien wel het mooiste voorbeeld. Zij moest haar horecazaak Royal Queens Bakery in Amersfoort sluiten en begon ‘The face mask lab’, ‘t Mondkapjes Atelier, met hippe, vintage, stoffen mondkapjes. “Direct na de lockdown zijn we gaan nadenken over wat wij zouden kunnen betekenen in deze bizarre tijd waarin we wereldwijd getroffen zijn door corona en de gevolgen daarvan.” De boodschap die je uit deze twee verhalen kunt halen? Laat je niet kisten! Laat je inspireren door anderen. En pak door met je ideeën. In je boekhouder vind je een perfect klankbord om mee te denken bij je plannen. BLOG NOAB-KEURMERK

STILSTAAN IS GEEN OPTIE NOAB.NL 31

DOOR: CHRIS WOLTERS De opleiding Fiscaal Adviseur (FA) is een begrip in de markt. NOAB biedt deze opleiding aan in samenwerking met het Fiscaal Studie- en Documentatiecentrum (FSDC). Wie de zeven deelexamens met goed gevolg aflegt, maakt aanspraak op de beschermde titel Fiscaal Adviseur. 32 &GO magazine KWALIFICATIE FISCAAL ADVISEUR MAAKT VERSCHIL BIJ KEUZE

“Wat je nodig hebt voor deze opleiding is motivatie, motivatie en motivatie.” Peter Pijnenburg (senior raadsheer gerechtshof ’s-Hertogenbosch, voorzitter team belastingrecht en docent aan de opleiding FA) laat er na dertig jaar lesgeven geen twijfel over bestaan: “Voor deze cursus is de basisvoorwaarde 90 procent motivatie en 10 procent intellectuele bagage. Met de goede instelling slaagt het merendeel van de inschrijvers, zo is mijn ervaring!” STEVIGE KLUIF De hele opleiding bestaat uit zeven modules en een inleiding. Daarvoor zijn 26 lessen beschikbaar. Iedere module wordt afgesloten met een examen. Peter Pijnenburg is de eerste om toe te geven dat het veel discipline vereist om naast je werk deze opleiding te voltooien. “Je wordt geacht goed te presteren op je werk en in je studie. Dat vergt structureel en systematisch studeren, wil je deze erkende praktijkgerichte opleiding op HBOniveau binnen tien maanden met positief gevolg afronden.” Peter Pijnenburg biedt gelijk perspectief voor potentiële cursisten: “De beloning is een brede theoretische en praktische kennis voor de toekomst. Een basis waar je op verder kunt bouwen in de dagelijkse praktijk.” PITTIGE KOST Gertjan Steenks, met broer Léon eigenaar van W&S Administratieve Dienstverlening B.V. uit Monster, volgde de opleiding. “De cursus sluit goed aan bij de dagelijkse praktijk. De behandelde onderwerpen komen voor het merendeel regelmatig voor op een gemiddeld NOAB-kantoor.” Steenks merkt wel op dat op het ene onderwerp heel wat dieper wordt ingegaan dan op het andere. Hij is echter van mening dat je met deze opleiding een goede basiskennis “ NOAB-DEELNEMERS ZIJN GEÏNTERESSEERD, GEDREVEN, BETROKKEN EN GEMOTIVEERD” verwerft voor de adviespraktijk. Over de studiedruk merkt hij op: “Pittig, zeker! En dat ligt mijns inziens meer aan het krappe tijdsbestek dan aan de hoeveelheid stof. Een drukke baan, avondstudie, examens en trainingen die niet voor iedereen naast de deur liggen en daarnaast het feit dat in de drukke BTW-maanden de lessen en examens gewoon doorgaan. Inderdaad: pittig!” Steenks en collega’s in het bedrijf die de cursus ook volgden, reserveerden minimaal vier uur per week voor studie en het maken van casussen. Steenks geeft aan: “En vlak vóór het examen dubbel zoveel.” POSITIEVE BELONING Docent Peter Pijnenburg beleeft veel plezier aan de cursus: “NOAB-deelnemers zijn geïnteresseerd, gedreven, betrokken en gemotiveerd. Dan mag je blij zijn om cursus te geven.” Gertjan Steenks vult aan: “De cursus is echt een aanrader. Bij ons rondden al drie medewerkers deze af, twee zijn daarmee bezig.” Een tip voor potentiële cursisten? “Volg alle lessen, dat vergemakkelijkt het begrip van de stof. Een goede planning helpt ook bij de verwerking en voorbereiding van elke nieuwe les.” Al resumerend stelt Steenks: “Nogmaals, de behandelde thema’s bieden handvatten voor de praktijk en deskundige docenten weten waarover ze het hebben.” Als positieve beloning kunnen NOAB-leden overigens deelnemen tegen een aantrekkelijke prijs. NOAB.NL 33 EDUCATIE

DOOR: HANS PIETERS Jeroen Holthaus richtte samen met Imre Parkanyi en zijn broer Joris de stichting Account Your Future (AYF) op, een werkervaringstraject voor vluchtelingen met een financiële achtergrond. Van de in totaal twintig stagiairs hebben er inmiddels negen een betaalde baan in de financiële dienstverlening. “Het is mooi dat je kunt bijdragen aan een nieuw leven hier.” 34 &GO magazine Fotografie: Paul Tolenaar SPRINGPLANK VOOR VLUCHTELINGEN

V.l.n.r. Imre Parkanyi, Michael Aboud, Jeroen Holthaus en Amer Alzelaa van Holthaus advies. Bij hun eigen financieel administratie- en fiscaaljuridisch advieskantoor, Holthaus Advies, heeft sinds kort de tweede vluchteling een vast contract. De coronacrisis is geen reden om de AYF-plannen tijdelijk stop te zetten, vertelt Jeroen Holthaus. “In september zijn weer twee nieuwe stagiairs aan het traject gestart.” DOORSTROMEN “We gaan er zeker mee door,” vertelt Jeroen Holthaus als hem wordt gevraagd naar de coronacrisis. Zijn kantoor combineert de start van nieuwe stagiairs van de hogescholen met nieuwe Account Your Future-kandidaten. “Wat het extra leuk maakt, is dat een kandidaat van de vorige periode, Amer, vast in dienst is gekomen bij ons.” Het is de tweede kandidaat die doorstroomt naar een vaste baan. “Michael werkt alweer een tijdje bij ons. Beiden zijn vanuit de stichting, als AYF-stagiair, bij Holthaus Advies in dienst gekomen. Andere AYFkandidaten hebben inmiddels een vaste baan bij onder andere PwC, Panasonic en Vistra.” ZINGEVING EN BEWUSTWORDING Gevraagd naar de motivatie achter de stichting: “We zijn al zo lang commercieel bezig, met financiële administraties en fiscaal-juridisch advies in een heel commerciële omgeving. Langzaamaan begon het gevoel te kruipen om iets terug te geven. De behoefte aan zingeving en maatschappelijke bewustwording.” Hij koppelt dit met de moeite die het kost om goede mensen te vinden in de sector. “Dat is voor bijna alle kantoren een uitdaging. Tegelijkertijd heb je heel veel nieuwe Nederlanders, vluchtelingen en statushouders, met een financiële achtergrond in het land van herkomst, die hier in een uitkeringssituatie belanden, maar wel veel financiële kennis hebben. Dat zijn we gaan combineren. We hebben ons de vraag gesteld: hoe kunnen we die groep aan het werk krijgen in de financiële sector?” OP EIGEN KRACHT “We doen het puur op eigen kracht. We hebben geen subsidie, alleen af en toe een hele aardige klant die wat doneert. Verder wordt het geheel gefinancierd vanuit het advieskantoor en draaien ze mee in de infrastructuur van ons advieskantoor.” Holthaus ziet het als een mooie manier om het commerciële te combineren met ‘goed doen’. “Het is niet heel groot, maar het is heel mooi als je een vluchteling aan het werk kunt krijgen met een arbeidsovereenkomst. Zodat hij meedoet in de maatschappij, belasting betaalt en zijn kinderen hier alle kansen krijgen.” De persoonlijke verhalen zijn voor jezelf heel erg relativerend, meent Holthaus. “Michael, die nu twee jaar bij ons in dienst is, heeft letterlijk alles achter moeten laten. Hij is hier met nul gekomen. We beseffen ons denk ik te weinig dat jij en ik dat ook hadden kunnen zijn. In Syrië had hij het prima voor mekaar, met een gezin, een huis en een mooie baan. Dat besef zet de zaken waar wij tegenaanlopen in perspectief. Het is mooi dat je kunt bijdragen aan een nieuw leven hier.” “ LANGZAAMAAN BEGON HET GEVOEL TE KRUIPEN OM IETS TERUG TE GEVEN” GEDULDIG ZIJN Uiteindelijk is het de bedoeling dan de AYFkandidaten ook klantcontacten onder zich krijgen, vertelt Holthaus. “De meeste klanten reageren heel goed. Ze vinden het een nobel en mooi project. Het verschilt echter ook wel per klant. De klant wil uiteindelijk dat de boekhouding correct wordt gevoerd, de jaarrekening klopt en er een optimale fiscale positie wordt gecreëerd. NOAB.NL 35 COMMUNITY

Dat het door een vaste medewerker van Holthaus is gecontroleerd. Maar er zijn zeker ook klanten die enthousiast zijn en geduldig zijn qua uitleg en meer tijd nemen qua communicatie.” Hij vervolgt: “Uiteindelijk moet het werk van Michael of Amer qua kwaliteit even goed zijn of zelfs beter dan dat van een concurrerend kantoor. Het vergt wat sympathie van de klant, maar ook van de medewerkers. Het kost toch meer tijd qua communicatie. Iedereen moet erachter staan.” Het levert ook klanten op: “Bedrijven uit de duurzame sector vinden het heel erg mooi. Het trekt ook klanten aan. Het geeft een bepaalde uitstraling hoe je wil leven en commercie combineert met een stuk zingeving.” WERKERVARING Holthaus meent dat het aanbieden van een werkervaringstraject aan AYF-kandidaten interessant is voor collega-accountants- en administratiekantoren. “Er zijn tussen 2012 en 2016 duizenden Syriërs alleen al in Amsterdam beland, Jeroen Holthaus waarvan een groot gedeelte hoogopgeleid is. Velen van hen hebben een financiële achtergrond. Omdat de financiële sector niet heel erg populair meer is onder jongeren, kan omscholing van die groep een oplossing zijn om het tekort aan arbeidskrachten in de sector op te lossen.” Het initiatief heeft meer kandidaten dan er plek is. “Voor kandidaten is het alleen al fijn als ze op hun curriculum vitae kunnen zetten dat ze zes maanden werkervaring hebben. Ook als ze er niet gelijk een baan aan overhouden, helpt het. De stichting is altijd op zoek naar andere kantoren die ook openstaan om een AYF-kandidaat op te vangen. “Een collega-kantoor, Munt Masters in Amersfoort, heeft jaarlijks twee tot vier AYFkandidaten en bij een bevriend advocatenkantoor hebben we een officemanager/administratief medewerker kunnen plaatsen die werkervaring opdoet.” www.accountyourfuture.com 36 &GO magazine

Slim verzekeren? Beroepsaansprakelijkheid & datarisk www.bav.covermij.nl MB Financieren helpt graag bij de inventarisatie van de financieringsbehoefte van jouw relatie en komt met een advies op maat. Daarna kunnen wij voor je klant de financieringsaanvraag doen en onderhandelen over de beste voorwaarden. Ons veelzijdige team van adviseurs in onze vestigingen in Amsterdam, Middenbeemster en Texel heeft al veel ondernemers succesvol op weg geholpen. Dat doen wij ook graag met jullie voor jullie klanten. Op onze site en social kanalen lees je meer over deze dossiers. Ga vrijblijvend eens in gesprek met een van onze adviseurs in een video-overleg. MB Financieren is onderdeel van de MB Adviesgroep en bestaat verder uit de volgende specialisaties: MB Fiscaal Juridisch MB Bedrijfsmakelaars MB Resultaatverbeteraars MB Horeca Advies T: (0299) 40 57 55 • M: 06 46 05 50 73 www.mbfinancieren.nl � � � � NOAB.NL 37

DOOR: FEMKE HELLINGS Ieder voor zich zochten ze naar uitbreiding van hun relatiebestand, meer kennis en kostenbesparing. Sinds ze besloten onder één vlag verder te gaan, hebben ze bij Kaiser de Vries Rosenberg Groep meer specifieke ervaring in huis én profiteren hun klanten van een breder dienstenpakket. Voor Edwin van Beusekom, verantwoordelijk voor een deel van de cliënten van de Amersfoortse vestiging, is de winst duidelijk. “Samen werken we sneller, effectiever en beter.” Kaiser de Vries Rosenberg Groep (KVR Groep) is ontstaan uit de samenwerking tussen Kaiser & de Vries Administratie en Advies in Soest en Rosenberg Consult/ Merwede Administraties in Utrecht. Door in 2016 tientallen jaren kennis en kunde te bundelen in een nieuwe ambitieuze organisatie, ervaren ze nu de voordelen van schaalvergroting. BEHOEFTE AAN UITBREIDING “Het begon ermee dat we in Utrecht behoefte hadden aan uitbreiding, en dan met name op het gebied van administratie en het verzorgen van jaarrekeningen. Onze eigenaar Olav Rosenberg gaf aan derden de opdracht de optie van samenwerking met andere kantoren te onderzoeken, en zo zijn we in contact gekomen met de heren Kaiser & de Vries van het gelijknamige kantoor in Soest. Zij stonden open voor krachtenbundeling, met name voor de fiscale kennis van Olav. Er werd een gesprek georganiseerd, we wisselden ervaringen uit en uiteindelijk leidde de klik tussen de twee kantoren tot de organisatie die we nu zijn. Vanuit twee vestigingen ondersteunen we een breed klantenbestand bij hun financiële, administratieve en fiscale belangen. In Amersfoort vindt vooral het administratieve deel plaats, in Utrecht het fiscale.” BEST OF BOTH WORLDS “We hoeven niets meer uit te besteden, we hebben alle specialismen zelf in huis,” gaat Edwin verder. “Onze kennis is bovendien actueler nu we expertise delen, we lopen niet meer achter de feiten aan. Om een voorbeeld te geven, bij het inboeken van facturen wordt nu automatisch op fiscale aspecten gelet. Ook op acquisitievlak heeft het voordelen dat we nu drie eigenaren met elk hun eigen netwerk hebben. Klanten die binnenkomen, helpen we vervolgens snel en goed vanuit één van de locaties. Het nieuwe pand in Amersfoort was één van de eerste gezamenlijke besluiten. Door faciliteiten te combineren was de eerste winst een feit.” Ook op het vlak van automatisering werden mooie stappen gezet. “We hebben de hardware uitgebreid en onze beste softwarepakketten samengevoegd, met als 38 &GO magazine VIA SCHAALVERGROTING NAAR SYNERGIE EN EFFICIENCY

gevolg dat we meer digitaal werken en iedereen nu overal kan inloggen. In Utrecht sloegen we informatie bijvoorbeeld op in mapjes in Windows Verkenner. Nu gebruiken we een professioneel pakket van Unit4 en slaan we direct op in één klantdossier, wat minder foutgevoelig is. Ja, uit ervaring kan ik zeggen dat het met méér mensen makkelijker is de digitaliseringsslag vorm te geven en uit te werken. Je hebt simpelweg meer handen en voeten!” STAPPENPLAN Toch zijn er ook uitdagingen te noemen bij het samenvoegen van twee bedrijven, geeft Edwin toe. “Zo had het ene kantoor een andere cultuur dan het andere. Deze proberen we nu over de jaren heen gelijk te trekken. We lopen hier bewust niet te hard in, wat de acceptatie bij het personeel ten goede komt. Mijn advies aan anderen zou dan ook zijn: laat ieder z’n eigen bedrijfscultuur behouden en stem processen langzaam op elkaar af. Ga eerst eens gewoon samenwerken! Naast elkaar zitten, praten en over en weer dingen uitbesteden. Zo ontdek je elkaars kwaliteiten. Zie je bereidheid van beide kanten en voelt ’t goed? Neem dan de volgende stap en ga in één juridische vorm verder. Wij hebben bijna een jaar aan elkaar gesnuffeld voordat er 100% overtuiging was en we uiteindelijk fuseerden. Hoe meer je beseft dat het tijd kost, hoe groter de kans van slagen. ” MIJN TIP? NEEM RUIM DE TIJD OM AAN ELKAAR TE WENNEN” 39 SAMENWERKEN

DOOR: HILMAR DIJKSTRA Dijkstra & Van den Ende Advocaten Het kind is dan eindelijk geboren: de sinds 2013 zo gewenste Wet Homologatie Onderhands Akkoord, kortweg WHOA. Op 6 oktober 2020 heeft ook de Eerste Kamer deze wet als hamerstuk aangenomen. Niet uit te sluiten valt, dat de omstandigheden en gevolgen van corona hierbij een extra zetje hebben gegeven. De ingangsdatum is naar verwachting 1 januari 2021. Doel van deze wet is om buiten faillissement aan schuldeisers een dwangakkoord op te leggen om zo tot herstructurering van een bedrijf te komen. Het gaat dan in principe om rendabele ondernemingen, die door omstandigheden te maken krijgen met een (te) hoge schuldenlast en/ of (te) hoge structurele kosten. De WHOA wordt dan toegepast om een surseance van betaling of een faillissement te voorkomen. EINDE AAN ONZEKERHEID Een schuldsanering van ondernemingen is op zich niet nieuw. De wettelijke basis ontbrak alleen. Door dit manco kon het gebeuren dat slechts één schuldeiser de hele schuldsanering kon laten mislukken. De rechter moest er dan aan te pas komen om de weigerachtige houding tot onrechtmatig gedrag te verklaren, wilde de sanering nog lukken. Met de WHOA is aan deze onzekerheid een einde gekomen. Op het moment dat de te saneren onderneming voldoet aan de gestelde eisen, zal een rechter het aangeboden akkoord homologeren. De rechter bekrachtigt dan het akkoord. Alle schuldeisers zijn dan aan het akkoord gebonden, ook de tegenstemmers. Om toegelaten te worden tot de WHOA moet er eerst sprake van zijn dat de onderneming (de schuldenaar) in een toestand verkeert waarin het redelijkerwijs aannemelijk is dat de onderneming niet zal kunnen voortgaan met het betalen van de schulden. Hier zit het verschil met faillissement. Immers, de toelatingsvereiste voor faillissement is dat 40 &GO magazine WET HOMOLOGATIE ONDERHANDS AKKOORD

de schuldenaar in een toestand verkeert te hebben opgehouden met betalen. INDELING IN KLASSEN Een akkoord kan heel ver gaan. Een schuldenaar kan in beginsel de inhoud daarvan zelf bepalen en ook de mate van wijziging van de rechten van de schuldeisers. De arbeidsovereenkomsten zijn (natuurlijk) hiervan uitgezonderd. Kenmerkend is dat de schuldeisers in verschillende klassen worden ingedeeld. Hierbij valt te denken aan de “klasse” handelscrediteuren, de “klasse” schuldeisers met zekerheden, etcetera. Sommige crediteuren vallen in meerdere “klassen”, wat handig kan zijn om een akkoord te bereiken. De schuldenaar kan kiezen om een akkoord aan te bieden aan één of meerdere klassen, maar aan de andere crediteuren niet. Als onderdeel van het akkoord kan de schuldenaar zelfs eenzijdig overeenkomsten beëindigen of aanpassen, bijvoorbeeld de huurovereenkomst. Crediteuren kunnen onder omstandigheden opteren voor een cashregeling. Het opmaken van een akkoord is technisch en vereist een nauwe samenwerking tussen het administratiekantoor en de aangezochte advocaat. Een advocaat is verplicht om toegang tot de rechtbank te krijgen. Bovendien dient er aantoonbaar overleg te zijn geweest met alle schuldeisers en eventuele aandeelhouders. NIEUW GELD De wet staat toe dat banken nieuw geld kunnen uitlenen in het kader van het akkoord. Daarbij kunnen ook zekerheden worden bedongen. Deze bepaling was nodig omdat anders het verstrekken van nieuwe “ NOG MEER DAN ANDERS ZAL EEN GEDEGEN PROGNOSE MET ADVIES VAN HET ADMINITRATIEKANTOOR VAN BELANG ZIJN” zekerheden als benadeling van schuldeisers wordt gezien. Het aan te bieden akkoord moet vervolgens minimaal aan de volgende vereisten voldoen: 1. het akkoord is nodig; 2.het akkoord is haalbaar; 3. er is in ieder geval één klasse crediteuren die ten minste twee derde van de waarde van de schulden vertegenwoordigen, akkoord gegaan met het voorstel; 4. het akkoord leidt er niet toe dat een klasse van crediteuren in een nadeliger positie komt dan bij faillissement. NOAB.NL 41 ADVIES

In de wet is nog een mooi amendement opgenomen, namelijk dat kleinere mkb’ers (minder dan vijftig personeelsleden) minimaal 20% van hun vordering zullen krijgen, tenzij er zwaarwegende omstandigheden zijn om dat niet te doen. Misschien dat deze voorwaarde het zo gevreesde domino-effect zal voorkomen. GEDEGEN PROGNOSE Omdat het opmaken van een akkoord enige tijd zal vergen – minimaal vijf weken – is het belangrijk dat de ondernemer bewust is van de financiële ontwikkelingen van zijn bedrijf. Nog meer dan anders zal een gedegen prognose met advies van het administratiekantoor van belang zijn om in een vroeg stadium problemen te signaleren en voorbereidingen te treffen voor een akkoord. Bij een goede samenwerking tussen de betrokken partijen kan het opstellen van een akkoord redelijk goedkoop blijven. Dan moeten wel geschillen zoveel als mogelijk worden voorkomen. Een degelijke communicatie is dus niet alleen een vereiste, maar ook van groot belang. Zoals al aangegeven, blijven de arbeidsovereenkomsten buiten schot. Nog onbekend is of het aanbieden van een akkoord en/of de homologatie daarvan als bedrijfseconomische noodzaak door het UWV zal worden beoordeeld om tot afgifte van één of meer ontslagvergunningen te komen. De praktijk zal uitwijzen of de WHOA bruikbaarder en dus populairder zal worden dan een pre-pack bij faillissement. Een aanmerkelijk voordeel van de WHOA is dat de regie in eigen handen blijft, terwijl dat bij een faillissement niet zo is. Voor meer informatie of vragen, kunt u contact opnemen met mr Hilmar Dijkstra of mr Lilian van den Ende van Dijkstra & Van den Ende Advocaten, lid van de NOAB-Adviesgroep. NOAB adviesgroep voor leden NOAB heeft een betrouwbaar netwerk van specialisten opgebouwd om op terug te vallen zodra extra specialistische kennis nodig is. Fiscaal-juridisch Marree & van Uunen Belastingadviseurs T: 013 - 5 773 481 E: info@marree-cs.nl W: www.marree-cs.nl Punt & Van de Weerdt Belastingadviseurs T: 070 - 3 025 825 E: friso@defiscalisten.nl W: www.defiscalisten.nl 42 &GO magazine Advocatuur Dijkstra & Van den Ende Advocaten T: 06 - 22 56 85 66 Hilmar Dijkstra 06 - 53 45 92 98 Lilian van den Ende E: secretariaat@de-advocaten.nl W: www.de-advocaten.nl Accountancy KRC Van Elderen Accountants | Belastingadviseurs T: 038 - 4 231 583 E: info@krcvanelderen.nl W: www.krcvanelderen.nl Voor meer informatie: WWW.NOAB.NL/ADVIESGROEP

MET HET ACCOUNTANCY DASHBOARD ALTIJD IN CONTROL Altijd inzicht in de werkvoorraad en verwerk administraties 3x sneller Wil jij ook? Een geautomatiseerd aanleverproces en je werkvoorraad altijd zichtbaar Grip op je weekplanning en op ieder moment het juiste overzicht in de BTW aangiftes Piekdrukte voorkomen voor alle type klanten: van traditionele ordners tot volledig digitaal Compleet overzicht door ook administraties van andere boekhoudpakketten toe te voegen Met één druk op de knop o.a. je vraagposten en rapportages mailen naar je klanten Nieuwsgierig: 085 0643060 Xtra Accountant: 40 administraties. €67,- per maand Pro Accountant: Gebruiken jouw klanten zelf Minox (vanaf €7,50 per maand)? Dan werk jij gratis met Minox! Gemak en efficiëntie door innovatie. Kijk op onze website minox.nl/Accountancy-Dashboard Laat je kantoor groeien met Minox Online

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
Home


You need flash player to view this online publication