6

“WE ZITTEN ALS BEROEPSGROEP TOCH NOG STEEDS DEELS GEVANGEN IN HET STRAMIEN VAN DE JAARREKENING” Met de investeringen die onder druk van Covid-19 plaatsvinden, verdwijnt het werk niet. Het wordt vooral efficiënter. AI (kunstmatige intelligentie) en Blockchain (geautomatiseerd zekerheid toevoegen aan financiële transacties) zijn trends die de sector volgens de voorspellingen vroeg of laat gaan raken in haar rol en verdienmodel. Of valt het wel mee met de bedreiging? Hoe kijken Fou-Khan Tsang van Alfa Accountants en Pieter de Kok van in data-analyse gespecialiseerde IT-dienstverlener Coney naar deze vraag? Beiden hebben een uitgesproken visie op de toekomst van het accountantsvak. Zonder harde voorspellingen te doen, geven beiden een analyse van de sector. CHANGE MANAGEMENT “Corona heeft voor de grootste ‘change management’ gezorgd. Als we met z’n allen moeten, lukt het opeens wél. Iedereen die nog niet gewend was aan videobellen en -vergaderen kan het ineens,” constateert Tsang. Hij gebruikt de beeldspraak van een brandend huis. “Als iets in brand staat, komen mensen in beweging. Dat hebben we hier cadeau gekregen.” “Technologische ontwikkelingen duren in de regel langer dan verwacht. Tegelijkertijd zetten de ontwikkelingen toch door om op termijn boven te drijven. Op een gegeven moment gaat het snel en is het er gewoon,” waarschuwt Tsang. “De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence komen steeds dichterbij.” Soms zonder dat we het doorhebben. Als voorbeeld noemt hij de lancering van de iPhone 12. “Ik zag een filmpje op YouTube van een fotograaf, die vertelde hoe AI op de nieuwe iPhone je helpt met het maken van de perfecte foto. Ik heb het idee dat we ook in de accountancy tipping points naderen. De scan & herken-oplossingen worden steeds intelligenter. Langzamerhand gaat de mens er tussenuit.” MOOIE REIS Pieter de Kok is voorzichtiger gestemd. “Mijn mentor, professor Hans Verkruijsse, voorspelde al in 1994 dat het auditberoep binnen de kortste keren zou worden overgenomen door slimme algoritmes, op basis van deep learning en artificial intelligence. Ik dacht ‘dat wordt een mooie reis om mee te maken’. Inmiddels zijn we ruim 25 jaar verder.” Hij wijt het deels aan de sector, die advieskansen laat liggen. “Als je honderd transportbedrijven of honderd uitzendbureaus in je klantenbestand hebt, zou je verwachten dat je op een slimme manier die inzichten op maat teruggeeft aan die ondernemer. Hoe kan het dat de sector díe stap nog steeds niet maakt en klanten op vijf, zes punten feedback geeft? De meerwaarde zit ’m in de ondernemer beter maken. Dat hoor ik overal, maar ik zie bijna nergens dat het daadwerkelijk gebeurt.” ANDERE VRAAGSTELLING “Kantoren durven niet te investeren in dataplatforms en data-experts die vanuit een andere vraagstelling naar klanten durven te kijken. Zolang de cashflow positief is, ontbreekt de urgentie,” stelt De Kok. “Het is een beperkt aantal kantoren die de stap wél hebben gezet naar data-analyse binnen de samenstelpraktijk en mensen met de juiste instelling en goede technologie hebben binnengehaald. Maar dat is niet de heersende mindset binnen het beroep.” Tsang 6 &GO magazine

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication