7

deelt deze visie. “Eén van de dilemma’s is dat de meeste mensen iemand aannemen die op henzelf lijkt. Een traditionele accountant neemt het liefst een traditionele accountant aan. Die praat dezelfde taal. Daar kan hij mee omgaan.” De sector heeft vers bloed nodig. “Jonge mensen die anders denken, die snappen wat data-analyse of process mining is en daarvoor hebben geleerd. En voor advies een echte adviseur, met een brede blik op dienstverlening.” Tsang is kritisch op zijn eigen beroepsgroep. “De gemiddelde accountant kijkt met oogkleppen op naar zijn klant. We gebruiken de data nog te weinig, kijken niet goed achter de cijfers. En we zitten als beroepsgroep toch nog steeds deels gevangen in het stramien van de jaarrekening.” Hij hoopt en verwacht dat de coronacrisis voor een omslag gaat zorgen. “Om goed te anticiperen, moet je korter op de bal spelen. Heel veel ondernemers moeten op dit moment ‘sturen in de mist’. Dan is een goede cockpit met actuele informatie belangrijk én een benchmark. Als je het slechter doet dan je collega’s, doe je het blijkbaar verkeerd.” LEIDERSCHAP In de ogen van Tsang is een ander type leiderschap nodig. “Ik vind dat je jezelf de vraag moet stellen of je wel de juiste persoon bent om het kantoor de digitale toekomst in te leiden. De coronacrisis heeft alles onder een vergrootglas geplaatst. Bij een seminar heb ik de toehoorders gevraagd naar wat ze hebben gedaan toen ze door de coronacrisis werden overvallen. Het antwoord was: we zijn heel hard gaan werken voor onze klanten. Dat vind ik gevaarlijk. Veel kantoren zijn klantgedreven, soms zelfs klantgezwicht. Je moet er ook bij stilstaan wat Covid-19 voor je eigen bedrijf betekent. Financieel, maar ook qua transitie.” De Kok verwacht niet dat techreuzen, zoals Google, of banken in de accountancy stappen. “Techcompanies zijn geïnteresseerd in data om het gedrag van consumenten te veranderen, om ze voor eeuwig aan zich te binden. Hun businesscase ligt niet bij het mkb. Maar het belangrijkst zijn de instapdrempels vanuit wet- en regelgeving en toezicht. Er komen misschien wel vormen van samenwerking, maar de accountancy blijft altijd leidend. De dijkbewaking is inmiddels zo hoog dat geen buitenstaander daar nog tussenkomt.” “ DE GEMIDDELDE ACCOUNTANT KIJKT MET OOGKLEPPEN OP NAAR ZIJN KLANT” DE MENSFACTOR Het vak gaat veranderen, maar zeker niet verdwijnen, concluderen beiden. “Wil je meerwaarde leveren, dan draait het om inzichten uit je data halen. De mensfactor wordt alleen maar belangrijker. Hoe ga je de data interpreteren en uitleggen naar de klanten toe?,” aldus De Kok. De coronacrisis gaat het tekort aan gekwalificeerd personeel in de branche niet oplossen, meent Tsang. “Je moet durven investeren in je mensen en hen stapje voor stapje meenemen, de nieuwe wereld in.” NOAB.NL 7 COVERARTIKEL

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication