11

Onderstaande lessen worden aangeboden door Wim Mecking namens het creatief-collectief Elst. Beeldend MASKERS MAKEN ‘Wat weet & heb jij van jouw voorouders’ In deze les ontdekken we wat je tot uitdrukking kunt brengen in een masker. Tijdens een korte introductie hebben we het over ‘hoe & waarom’ van maskers in de vorm van vraag en antwoorden. Dit om te peilen wat de kinderen zoal hierover weten. Daarnaast of zij zich al een beeld kunnen vormen over ‘hun roots’ (als afstammeling van …..) en hoe dit te vertalen naar hun eigen werkstuk. We laten maar enkele voorbeelden zien, want ‘je eigen verbeelding en creativiteit’ zijn hierbij het belangrijkst. Daarna gaan de leerlingen praktisch aan de slag met het maken van een masker. TOTEMS MAKEN In deze les ontdekken we wat je tot uitdrukking kunt brengen in een totempaal. Tijdens een korte introductie hebben we het over ‘hoe & waarom’ van totems in de vorm van vraag en antwoorden. Dit om te peilen wat de kinderen zoal hierover weten. Daarnaast of zij zich al een beeld kunnen vormen over ‘hun roots’ (als afstammeling van …..) en hoe dit te vertalen naar hun eigen werkstuk. We laten maar enkele voorbeelden zien, want ‘je eigen verbeelding en creativiteit’ zijn hierbij het belangrijkst. Daarna gaan de leerlingen praktisch aan de slag met het maken van een totempaal. Het is gewenst dat de groepsleerkracht aanwezig is tijdens de lessen. Eventuele extra ondersteuning mag ook. Deze lessen zijn te combineren. Zo kunnen kinderen zelf kiezen waar zij mee aan de slag willen gaan. Materialen en gereedschap Voor karton, lijm, tape, verf en andere materialen wordt gezorgd. In overleg met de school wordt afgesproken welke gereedschappen vanuit school beschikbaar zijn (eventueel verfschorten). Groep: 1 t/ m 8 - Per leeftijdsgroep wordt het formaat aangepast (van klein, middel tot groot werkstuk, vanaf groep 5 wordt er in tweetallen gewerkt) Tijdsduur: 90 minuten Locatie: bij voorkeur op school of in het atelier (hiervoor moeten extra afspraken gemaakt worden)

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication