0

Cultuurmenu Overbetuwe 2019 2020

Colofon Mede mogelijk gemaakt door: Forte Welzijn Gemeente Overbetuwe afdeling strategie, beleid & projecten, sociaal domein Opdruk en drukwerk Print & Design gemeente Overbetuwe Met dank aan onze culturele partners. Augustus 2019

Cultuurmenu Overbetuwe VOORWOORD Dit is het Cultuurmenu waar alle basisscholen in Overbetuwe vanaf dit schooljaar uit kunnen kiezen. Ik ben trots op de verschillende culturele activiteiten die we (met name) lokaal hebben verzameld. Daaruit blijkt dat we een schat aan cultuur hebben in onze gemeente. Het is een gevarieerd en betaalbaar Cultuurmenu geworden. Met dit menu hopen we basisscholen te helpen bij hun cultuureducatie aan kinderen. Cultuur verrijkt, verbindt én is natuurlijk erg leuk. Daar kun je niet genoeg van krijgen. Van theatervoorstellingen tot creatieve workshops en van nieuwe media tot het ontdekken van 2000 jaar oude plekken vlakbij. Het zit allemaal in het menu. Aan de cultuurcoördinatoren een tip: zoek vooral contact met onze nieuwe Cultuurcoach, zodat het Cultuurmenu met úw input de komende jaren nóg beter aansluit op uw wensen. Dimitri Horsthuis-Tangelder Wethouder Kunst Cultuur en Erfgoed

Naar het theater GARAGE TDI Wagners Ring Richard is een geniale componist. Om dat te bewijzen verzint hij een geweldige opera, over de held Siegfried, over Freya en Wotan en natuurlijk over de machtige Ring van de Nibelungen. Alles wordt uit de kast gehaald om het verhaal te vertellen: live muziek en zang, duplo speelgoed, keramische beelden en landschappen, computeranimaties en gamefiguren. Alles is te volgen op projectieschermen. WAGNERS RING IS EEN VOORSTELLING OVER DE VREUGDE VAN HET CREËREN. DE KUNST VAN DE VERWONDERING, DIE KINDEREN EIGEN IS. VAN NIETS, IETS MAKEN, JE LATEN VERRASSEN DOOR DE WERELD DIE JE ZELF VERZINT. Datum: 19 maart 2020 Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur: 55 minuten Locatie: Theater de Kik STATIC Dance Hypes Van de wals uit 1900 naar alle Dance Hypes van nu zoals de Swish. Meer dan 20 dansstijlen en rages passeren de revue. Van de bunny hug tot de Charleston, via de twist tot dampende disco naar hiphop en dancehall. Je krijgt de hele school aan het dansen! DANCE HYPES IS EEN LEVENDE GESCHIEDENISLES. EEN ENERGIEKE REIS DOOR DE TIJD MET DANSEN EN MODEACCESSOIRES UIT DE JONGERENCULTUREN VAN 1900 TOT NU. Datum: 2 april 2020 Groep: 3 t/m 8 Tijdsduur: 50 minuten Locatie: Theater de Kik

LEFKOP Superloeser Naar het theater Elke superheld op de superheldenschool heeft een handige superkracht. De ene held kan onzichtbaar worden, de ander is héél snel en weer een ander spuugt vuur. Maar Joyce niet hoor. Haar superkracht is dat ze knakworsten uit haar polsen kan schieten. En daar heb je natuurlijk helemaal niks aan! Joyce heeft het gevoel dat ze nergens goed in is. Ze zal toch niet de wereld kunnen redden? Of wel? EEN MEESLEPENDE VOORSTELLING MET VEEL INTERACTIE OVER DE HELDEN DIE ZICH NIET ZO SUPER VOELEN, MAAR HET WEL ZIJN. Datum: 21 januari 2020 Groep: 3 t/ m 6 Tijdsduur: 50 minuten Locatie: Theater de Kik REURING THEATER (G)uppie Door de zee zwemt een klein guppie. Ze is op zoek naar avontuur. Deze gup, die is niet bang. Ook niet voor een scherpe staart of een nare vin. Ze gaat er achteraan. Domme gup, wat doe je nou? Guppies zijn geen vechtersbaasjes. En haaien zijn niet lief. Die zoeken geen vriendjes, maar guppies. Om te verslinden. Of toch niet? (G)UPPIE IS EEN VOORSTELLING OVER EEN VRIENDSCHAP TUSSEN EEN GROTE HAAI EN EEN MOEDIGE GUP. Datum: 6 februari 2020 Groep: 1 t/m 4 Tijdsduur: 45 minuten Locatie: Theater de Kik

Muziek, expressie en dans FEEL THE BEAT Een groep van maximaal 15 kinderen gaat een uur lang trommelen met een docent. Niet alleen op echte trommels, maar ook op andere bijzondere instrumenten zoals conga’s en cajon. En zelfs op instrumenten die je normaal gesproken in de keuken of de schuur tegenkomt. Indien de groep groter is dan 15 kinderen, wordt deze groep gesplitst en moet er een afspraak gemaakt worden voor 2 uur. Doel • Kinderen plezier laten beleven aan het zelf muziek maken in groepsverband. • Kennismaken met diverse percussie-instrumenten. Praktische investering door de school De les kan het fijnst gegeven worden in een wat groter lokaal met ruimte om de instrumenten neer te zetten. Voor ieder kind moet een kruk of stoel beschikbaar zijn. Groep: 3 t/m 8 (maximaal 15 kinderen) Tijdsduur: 60 minuten (minstens 2 groepen in één dagdeel) Locatie: op school IK SPEEL TONEEL Maximaal 20 kinderen werken in 3 lessen naar een presentatie in vertrouwde omgeving. De eerste twee lessen zullen in het teken staan van de basisvaardigheden van toneel. In de derde les leren de leerlingen met elkaar een korte scène te maken, waarna zij deze aan elkaar zullen presenteren. Als een groep groter is dan 20 leerlingen dan wordt deze opgesplitst in 2 groepen en komen er 2 docenten die gelijktijdig elk met een halve groep aan de slag gaan. Doel • Kinderen in 3 lessen kennis laten maken met toneel spelen en ze proberen te enthousiasmeren voor deze culturele activiteit. Praktische investering door de school Er moet een ruimte beschikbaar zijn waar kinderen vrijuit moeten kunnen toneelspelen. Als voor de constructie van twee groepen tegelijkertijd wordt gekozen moeten er 2 ruimtes beschikbaar zijn. Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur: 3 lessen van 60 minuten Locatie: op school Kosten: € 15,= per kind (is € 5,= per kind per les)

INSTRUMENTONTDEKKING De groep wordt in drieën verdeeld. Elke groep gaat met een docent mee naar een ruimte en aan de slag om een instrument te ontdekken door er zelf op te spelen. Tijdens het project komt elk kind in aanraking met 3 verschillende instrumenten. Er is tijdens de les voor elk kind een instrument beschikbaar (muziekschool All Music zorgt voor de instrumenten). Doel • Kinderen in 3 lessen kennis laten maken met 3 instrumenten uit verschillende instrumentgroepen om ze op deze manier werkelijk te laten beleven hoe je geluid uit een bepaald instrument krijgt en wat de mogelijkheden van het instrument zijn. • Kinderen enthousiast maken voor het bespelen van een instrument. Praktische investering door de school Er moeten 3 ruimtes (inclusief het klaslokaal) beschikbaar zijn waar de docenten met een derde van de groep een uur lang muziek kunnen maken. Voor ieder kind moet een kruk of stoel beschikbaar zijn. Deze les wordt ook aangeboden in 9 lessen. Kinderen maken uitgebreid kennis met 3 instrumenten uit verschillende instrumentgroepen. De kosten zijn hiervoor € 45,-- per leerling. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met muziekschool All Music. Muziek, expressie en dans Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur: 3 lessen van 60 minuten Locatie: op school Kosten: € 15,= per kind (is € 5,= per kind per les) DANS JE MEE? Babs balletschool komt bij je langs en samen dansen jullie de sterren van de hemel. De dans wordt afgestemd op de tijd van het jaar of het thema waar school aan werkt. De danslessen vinden plaats op maandag- of dinsdagochtend. Deze activiteit kan afgenomen worden als eenmalige les of als lessenserie van drie. Groep: 1 & 2 en 6 t/m 8 Tijdsduur: 1 uur per les Locatie: op school

Muziek, expressie en dans WORKSHOP DANSKRIEBELS! door Dansatelier Over de Linge Dansen is fijn, dansen is gezond, dansen vergroot het zelfvertrouwen en dansen draagt bij aan de creatieve, motorische en sociale ontwikkeling van een kind! In deze workshop, bestaande uit 3 lessen dans, geven wij onze eigen danskriebels met veel passie en plezier door aan een nieuwe generatie. Tijdens de workshop ‘Danskriebels” maken leerlingen op spelenderwijs kennis met diverse vormen van dans, beweging en muziek. Een ontdekkingstocht naar hun eigen fantasie en creativiteit en de mogelijkheden die het lichaam te bieden heeft. Ook het sociale aspect komt aan bod, door middel van samenwerken, jezelf presenteren en met respect naar elkaar kunnen kijken. Heel graag tot dans! Kosten: groep 1 t/m 2 (3 lessen van 45 minuten) 160 euro groep 3 t/m 8 (3 lessen van 60 minuten) 180 euro Per groep mag 1 lessenserie worden afgenomen. Groep: 1 t/m 8 (maximaal 15 kinderen) Tijdsduur: 45 tot 60 minuten Locatie: op school

WAT HOOR IK NU DAN? De docent vertelt over verschillende instrumenten, laat ze zien en horen aan de kinderen van een groep en doet aan het einde van de les een spel, waarbij kinderen erachter moeten proberen te komen welk instrument ze horen zonder ’t te zien. Doel • Kinderen leren geconcentreerd luisteren naar geluid en worden uitgedaagd om klankkleur en karakter van verschillende instrumenten te ontdekken en te onderscheiden. • Kinderen maken kennis met verschillende muziekinstrumenten. Praktische investering door de school Het is fijn als de groepsdocent aanwezig is tijdens de les. De les kan gewoon in een leslokaal plaatsvinden. Muziek, expressie en dans Groep: 3 t/m 6 Tijdsduur: 45-60 minuten (minstens 2 groepen in één dagdeel) Locatie: op school GEWOON LEKKER ZINGEN! De docent leert de kinderen één of twee liedjes aan, eventueel met gebruik van aanwezige ritme-instrumenten. Er is extra aandacht voor ‘goed’ zingen. Doel • Kinderen leren een nieuw liedje. • Kinderen enthousiast maken voor zingen. Praktische investering door de school De les kan gewoon in een leslokaal plaatsvinden. Het is iets meer bijzonder als de les in een wat ruimer lokaal (bijvoorbeeld zonder tafeltjes) georganiseerd wordt. Groep: 1 t/m 8 Planning: 45 minuten (minstens 2 groepen in één dagdeel) Locatie: op school

Beeldend WIJZER MET IJZER Het geheim van de smid. Wij doorbreken het mysterie rond dit spreekwoord. Tijdens “Wijzer met IJzer” tillen wij een tipje van de sluier op door leerlingen van de basisscholen (groep 7/8) kennis te laten maken met het smeden. Samen met gediplomeerde smeden (opgeleid bij Mondra Opleidingen) verhitten leerlingen een staaf ijzer in een vuur en rollen ze dit gloeiend warme ijzer op tot een sleutelhanger. Dit gebeurt door met een hamer het materiaal op een aambeeld te bewerken. Om deuren te kunnen openen naar de toekomst (opleidingen) wordt voor een symbolische sleutel een aluminium sleutelhanger gemaakt. In een aangeboden aluminium plaatje wordt een gaatje geboord en met slagletters en een hamer kan de leerling zijn/haar naam erin slaan. In een film wordt getoond waar ijzererts vandaan komt en hoe het tot een materiaal wordt bewerkt dat daarna verwerkt kan worden tot onder ander gebruiksvoorwerpen. Doelgroep: Groep 7/8 van de basisschool Tijdsduur: in overleg Locatie: Smederij Cornelis Pronk Ambachtsweg 38, Andelst NAAR HET ATELIER Ga met de klas naar het atelier van Ewald Sorbi in Zetten waar leerlingen meegenomen worden in het leven van een kunstschilder. Hij gaat in op vragen zoals: Hoe ziet een werkdag er uit? Wat komt er kijken bij het exposeren? Hoeveel verdient een kunstschilder eigenlijk? Hoe kom je op een idee? Hoe lang doe je over een schilderij? Het grootste deel van het bezoek bestaat echter uit het bekijken van schilderijen, waarbij het doel is om de fantasie van de leerlingen te prikkelen. De schilderijen van Ewald Sorbi lenen zich daar uitermate goed voor. Bij de schilderijen zijn er kleine opdrachtjes/vragen waar de kinderen over gaan nadenken. Tijdens een korte nabespreking mogen de kinderen hun gedachten/antwoorden delen en zal de kunstenaar toelichten wat hij wilde zeggen met het schilderij. De docent krijgt een vervolgles mee met de opdracht een schilderij te maken dat in relatie staat tot het aterlierbezoek. Deze activiteit is het gehele jaar op een donderdag- of vrijdagmiddag. Groep: 7 en 8 (Min. 20 leerlingen, max. 30). Tijdsduur: 60 minuten Locatie: Atelier Ewald Sorbi, Kerkstraat 1, Zetten

Onderstaande lessen worden aangeboden door Wim Mecking namens het creatief-collectief Elst. Beeldend MASKERS MAKEN ‘Wat weet & heb jij van jouw voorouders’ In deze les ontdekken we wat je tot uitdrukking kunt brengen in een masker. Tijdens een korte introductie hebben we het over ‘hoe & waarom’ van maskers in de vorm van vraag en antwoorden. Dit om te peilen wat de kinderen zoal hierover weten. Daarnaast of zij zich al een beeld kunnen vormen over ‘hun roots’ (als afstammeling van …..) en hoe dit te vertalen naar hun eigen werkstuk. We laten maar enkele voorbeelden zien, want ‘je eigen verbeelding en creativiteit’ zijn hierbij het belangrijkst. Daarna gaan de leerlingen praktisch aan de slag met het maken van een masker. TOTEMS MAKEN In deze les ontdekken we wat je tot uitdrukking kunt brengen in een totempaal. Tijdens een korte introductie hebben we het over ‘hoe & waarom’ van totems in de vorm van vraag en antwoorden. Dit om te peilen wat de kinderen zoal hierover weten. Daarnaast of zij zich al een beeld kunnen vormen over ‘hun roots’ (als afstammeling van …..) en hoe dit te vertalen naar hun eigen werkstuk. We laten maar enkele voorbeelden zien, want ‘je eigen verbeelding en creativiteit’ zijn hierbij het belangrijkst. Daarna gaan de leerlingen praktisch aan de slag met het maken van een totempaal. Het is gewenst dat de groepsleerkracht aanwezig is tijdens de lessen. Eventuele extra ondersteuning mag ook. Deze lessen zijn te combineren. Zo kunnen kinderen zelf kiezen waar zij mee aan de slag willen gaan. Materialen en gereedschap Voor karton, lijm, tape, verf en andere materialen wordt gezorgd. In overleg met de school wordt afgesproken welke gereedschappen vanuit school beschikbaar zijn (eventueel verfschorten). Groep: 1 t/ m 8 - Per leeftijdsgroep wordt het formaat aangepast (van klein, middel tot groot werkstuk, vanaf groep 5 wordt er in tweetallen gewerkt) Tijdsduur: 90 minuten Locatie: bij voorkeur op school of in het atelier (hiervoor moeten extra afspraken gemaakt worden)

Beeldend Onderstaande lessen worden aangeboden door Joke van Hoeven namens het creatief- collectief Elst. De lessen kunnen apart afgenomen worden, maar ook in de hele serie. Bij afname van alle lessen is de prijs € 4,-- i.p.v. € 5,-- per leerling per activiteit. MONNIKENWERK De les begint met een korte introductie middels een presentatie over het maken van middeleeuwse schilderijen, geschriften en het maken van ei-tempera. Vervolgens gaan de kinderen verder met het tekenen van één of meer middeleeuwse letters. De leerlingen mogen een letter kiezen die ze kunnen kleuren om later op een middeleeuwse tekst te plakken. Tussendoor mogen ze in groepjes, onder leiding van de groepsleerkracht of hulpouder, stagiaire, proberen zelf verf te mengen met eigeel (ei-tempera). Bij deze activiteit is het gewenst dat de groepsleerkracht aanwezig is met een extra persoon die kan ondersteunen bij het maken van de verf. SCHILDEREN MET STIPPEN De les begint met een korte introductie middels een presentatie met een tijdsbeeld. Ook worden een paar beroemde voorbeelden getoond. Vervolgens gaan de kinderen met wattenstaafjes en acrylverf aan de slag en maken de kinderen op een half A-4tje (op stevig aquarelpapier) een schilderij met stipjes. STOELEN EN KOFFIEPOTTEN In deze activiteit gaan we onder andere op zoek naar de vraag waarom Klaas Gubbels zo beroemd is geworden met zijn werk. De les begint met een presentatie. Vervolgens gaan de kinderen aan de slag. Ze krijgen een doekje om een schilderij op te maken. De leerlingen schilderen met acrylverf een vrolijke ondergrond. Daarna maken ze een bijzonder ontwerp van een koffiepot, stoel of tafel. Dit schilderen ze op de ondergrond. Groep: 4 en 5 Tijdsduur: 60 minuten Locatie: op school (lokaal met beamer)

Onderstaande lessen worden aangeboden door Els Mathijssen namens het creatief-collectief Elst. Beeldend RELIËFS MAKEN IN SPEKSTEEN (1) Deze les is de voorbereiding op de praktijkles waarin de leerlingen een echt reliëf gaan maken in speksteen. Het gaat over de achtergronden van reliëfs. Els Mathijssen komt hier meer over vertellen in de klas. Het reliëf is een overgangsgebied tussen een tekening en een beeldhouwwerk. Het reliëf is door alle eeuwen heen, van het Oude Egypte tot in de huidige tijd gebruikt. Soorten reliëfs: (haut-reliëf, bas-reliëf, verdiept reliëf) Bijzondere reliëfs: medaillon, plaquette, jaartallen, gevelsteen, eerstesteenlegging Aan het einde van de les maken de leerlingen op papier een ontwerp voor een reliëf om de volgende les in speksteen te maken. Benodigdheden: beamer, papier, potlood, gum. Het is fijn als de groepsleerkracht bij de les aanwezig is. Optie: de docent verzorgt zelf deze les voorafgaand aan de workshop met speksteen. Dan graag vooraf overleg over de voorwaarden aan het eigen ontwerp van de kinderen in verband met de technische uitvoerbaarheid in speksteen. Groep: 4 en 5 Tijdsduur: 60 minuten Kosten: € 2,50 per leerling Locatie: op school (lokaal met beamer) RELIËFS MAKEN IN SPEKSTEEN (2) Speksteen (ook wel zeepsteen genoemd) is de zachtste steensoort die we kennen. Na een korte introductie over het (veilig) werken met speksteen, gaan de kinderen gaan aan de slag met een klein stukje Braziliaans speksteen. Ze maken een reliëf naar eigen ontwerp (zie les I). Na schuren en polijsten met water, drogen en inwrijven met olie toont de steen zijn verrassende ‘ware’ aard. Benodigdheden: speksteen, gereedschap, setjes met diverse soorten schuurpapier en impregneerolie zijn inclusief. Fijn als de school kan zorgen voor schorten en teiltjes en/of dienbladen met opstaande rand. Bij deze les is de assistentie gewenst van de groepsleerkracht en twee andere personen. Groep: 7 en 8 Tijdsduur: 90 minuten Locatie: op school in een ruimte die vuil mag worden (er komt behoorlijk veel stof vrij bij het werken met speksteen) en waar water in de buurt is.

Naar de bieb IK MAAK EEN PRENTENBOEK Lezen en schrijven gaan hand in hand. Steeds meer raken we ervan doordrongen dat een scheiding tussen lees- en schrijfonderwijs kunstmatig is. Kinderen die schrijven leuk vinden raken als vanzelf meer geboeid door boeken en andersom. Het gaat per slot van rekening om werken met letters en beelden die iets uitdrukken. Hoe leuk is het om tekeningen te maken bij jouw eigen verhaal of juist een eigen beeldverhaal te maken? Tijdens deze les worden de leerlingen geholpen door Dries de Draak, draakje uit het bijbehorende prentenboek “Eindelijk slapen” van Martine van Nieuwenhuyzen. Het project omvat een lees-en schrijfbevorderingsproject gecombineerd met een passend groepsbezoek aan de bibliotheek. Doelstellingen zijn: het bedenken, tekenen en (waar mogelijk) zelf schrijven een verhaal; inzicht krijgen in verhaalopbouw en de relatie tussen tekst en beeld; leren wat de literaire begrippen hoofdpersoon, karakter, probleem, begin, midden, einde en sfeer inhouden; creatief bezig zijn rondom lezen en boeken; plezier beleven aan prentenboeken. Groep: 3 ,4 en 5 Tijdsduur: groepsbezoek van een uur in de bibliotheek en daarna 5 lessen van 50 minuten zelf aan te bieden door de groepsleerkracht. Locatie: de Bibliotheek in Elst en op school

POËZIELES IN DE BIBLIOTHEEK Naar de bieb Poëzie is meer dan een hoop rijmelarij met woorden. Poëzie gaat over een boodschap die helemaal op eigen wijze door de dichter wordt geformuleerd. Om deze eigen wijze te kunnen ontdekken dient te dichter zich bewust te worden van de onbegrensde ruimte die hij als maker heeft. Vrij denken is het eerste aspect van de les. Poëzie is spélen met taal. Het gaat over een boodschap die ook qua taalgebruik, zo dicht mogelijk bij de dichter ligt. Maar wat is de eigen taal? Is het alleen Nederlands? Wat te denken van straattaal, dialect, kooswoordjes, zelfbedachte woorden en verbasteringen? Taalgebruik is het tweede aspect van de les. Binnen de bibliotheek bevinden zich allerlei verschillende talen, verschillende culturen, leeftijden en categorieën. Daarmee zou je de bibliotheek kunnen zien als een kleine wereld op zich. Er is dus voldoende te ontdekken. Om op ideeën te komen, om nieuwe woorden te leren kennen, nieuwe verhalen en mensen zullen we boeken uit alle hoeken en gaten gaan gebruiken om ons te laten inspireren. Het ontdekken van de bieb is het derde aspect van de les. De kinderen gaan werken aan hun eigen gedicht dat ze vervolgens met de vaste leerkracht in de les moeten kunnen afmaken. De werken kunnen uiteindelijk in de bibliotheek worden geëxposeerd. De les wordt verzorgd door dichter/auteur Heidi Koren. Doelstelling van de les is een kennismaking met poëzie door creatief te leren denken, de bibliotheek te verkennen en te spelen met taal. Groep: 5 t/m 8 Tijdsduur: 90 minuten Locatie: Bibliotheek, Elst

Erfgoed in de buurt TEMPEL- EN KERKMUSEUM (ELST) In het grensgebied van het Romeinse Rijk leefden 2000 jaar geleden Romeinen en Bataven. Tijdens deze les gaan leerlingen aan de slag met het verhaal van Romeinen en Bataven in Elst en bekijken onder de vloer van de Grote Kerk fundamenten van twee Romeinse tempels en overblijfselen van middeleeuwse kerken. Ze ontdekken aan de hand van opdrachten de bijzondere betekenis van deze plaats. In de vorm van luisteren naar verhalen en het uitvoeren van activiteiten het bouwen van maquettes van de gebouwen die op de plaats van de huidige Grote Kerk hebben gestaan, krijgen de leerlingen een goed overzicht van de geschiedenis van Elst. Ook krijgen de leerlingen een werkboekje om mee aan de slag te gaan. Deze activiteit wordt gratis aangeboden. Groep: 3 t/m 8 Tijdsduur: 75 minuten Locatie: Tempel- en Kerkmuseum Elst FORT PANNERDEN Ontdek Fort Pannerden In het oosten van het land ligt een bijzonder bouwwerk! Wat is dat voor een gebouw en waarom ligt het juist daar, op de splitsing van de rivieren? Wat werd er beschermd en hoe zag het leven van de bewoners er uit? Dat zijn vragen die de leerlingen zelf gaan beantwoorden tijdens een spannend ontdekkingsspel in het fort. Leerlingen speuren in groepjes met een plattegrond en een opdrachtkaart door het fort naar de juiste antwoorden. Lukt het de leerlingen om binnen de tijd zoveel mogelijk te weten te komen? Zijn ze klaar voor het leven op het fort? Welk groepje werkt snel, effectief en weet het meeste soldij te verdienen? Welkom op Fort Pannerden! Deze activiteit kost € 100,-- per groep. Groep: 7 en 8 Tijdsduur: 2 uur Locatie: Fort Pannerden

KASTEEL DOORNENBURG Puzzeltocht over het leven in de middeleeuwen Erfgoed in de buurt Tijdens deze educatieve puzzelrondleiding gaan we met de kinderen door de diverse ruimtes van het kasteel en wordt er van alles verteld over het leven in de middeleeuwen. We dagen ze zoveel mogelijk uit om zelf de verschillen tussen vroeger en nu te ontdekken door middel van het stellen van vragen. Bijvoorbeeld: wat hoort hier eigenlijk niet thuis, wat hebben jullie thuis wel in de keuken en hier niet, waarom woonden de mensen eigenlijk op een kasteel? In iedere ruimte wordt een bepaald ‘woord’ genoemd dat past bij een bepaald onderdeel in die ruimte, bijvoorbeeld bij de bakker, een ridder. Dat woord krijgen de kinderen per 4-tal in de vorm van een plaatje en wordt bewaard in een zakje. Aan het eind van de rondleiding moeten de plaatjes in de juiste volgorde worden neergelegd en als ze dan omgedraaid worden verschijnt een woord. Buiten het programma ‘Reizen in de Tijd’ kunnen scholen langs komen voor een rondleiding. Deze rondleidingen zijn geschikt voor groep 1 t/m 8. De prijs voor alle rondleidingen en de ontdekkingsreizen zijn € 4,75 per kind. Vereiste begeleiding ontdekkingsreizen minimaal 6 personen incl. leerkracht, deze 6 personen mogen gratis mee. Maximaal 4 begeleiders (incl. leerkracht) voor de rondleidingen van de scholen. Groep: 3 en 4 Tijdsduur: 75 minuten Locatie: Kasteel Doornenburg

Erfgoed in de buurt STICHTING NEVER FORGET THEM Waarom moeten wij blijven herdenken? Een belangrijke vraag waar de stichting Never Forget them graag antwoord op geeft. Met materiaal, persoonlijke verhalen en herkenbaarheid van foto’s uit die tijd proberen zij de Tweede Wereldoorlog dichterbij te brengen. Zij vertellen over de soldaten die in 1944 in de Betuwe hebben gevochten. In het kort wordt operatie Market Garden uitgelegd en hoe deze mannen in de Betuwe kwamen. We richten ons ook op de plaats waar de school staat, met bijvoorbeeld foto’s van hoe het dorp er destijds uit zag. Het verhaal wordt afgewisseld met persoonlijke verhalen van mannen die in de buurt hun leven gaven voor onze vrijheid. En door middel van een indrukwekkend filmpje vertellen Amerikaanse veteranen van toen hun verhaal over de Betuwe. Een parachutist had ongeveer 70 kilo aan bepakking bij zich. Ze moesten alles in een keer meenemen om een paar dagen te overleven, te vechten en om uit een vliegtuig te springen. Naast het historische deel, nemen wij ook een verzameling mee om de kinderen met hun eigen ogen te laten zien en voelen hoe en waarmee een soldaat moest vechten. De spullen die we bij ons hebben vergelijken we met foto’s van toen. We kleden onszelf helemaal aan tot een parachutist uit die tijd, die klaar is om uit een vliegtuig te springen en laten daarbij ook de werking van de parachute zien. In overleg met school kan de les naar wens worden aangepast. De kosten voor deze activiteit zijn € 75,Groep: 6, 7 en 8 Tijdsduur: 90 minuten Locatie: op school

MEA VOTA HUISSEN Klas in de Kas Erfgoed in de buurt Leerlingen maken tijdens een uitdagend opdrachtenspel kennis met de historische plek en de collectie van het tuinbouwmuseum. Ze leren dat de komst van kassen in de regio een bijzondere geschiedenis kent en wat dat betekende voor de plaatselijke voedselproductie en de bewoners van de streek. De leerlingen ontdekken het productieproces van groenten en fruit in kassen. Aan deze activiteit zijn geen kosten verbonden. Groep: 5, 6 en 7 Tijdsduur: 90 minuten Locatie: Huissen MUSEUMBOERDERIJ DEN TIP De Verzamelman De Verzamelman is in de museumboerderij Den Tip geweest. In deze boerderij heeft hij van alles verzameld wat bij boeren en het boerenleven hoort (jaren ’50 van de vorige eeuw). Maar nu is de Verzamelman verdwenen en heeft hij een verzameling uit het boerderijmuseum meegenomen. Help jij het boerderijmuseum de verzameling weer compleet te maken? Ter voorbereiding brengt het museum op school een leskist met daarin allerlei voorwerpen die te maken hebben met het boerenleven, en een handleiding voor de leerkracht. De leskist blijft twee weken op school. Daarna brengt u met de groep de kist op een afgesproken tijdstip terug en volgt er een aanvullend programma in museumboerderij Den Tip. In het museum gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een aantal opdrachten in circuitvorm. Op deze manier komen ze meer te weten over de objecten die de Verzamelman heeft verzameld. De kosten voor deze activiteit zijn € 50,Groep: 1 en 2 Tijdsduur: 60 minuten Locatie: Herveld

Cultuur in de natuur NMEOverbetuwe Cultuur excursies voor basisscholen in de Gemeente Overbetuwe in het aanbod van NME Overbetuwe (Natuur- en Milieu Educatie). Reserveren via de NME gids: www.nmeoverbetuwe.nl onder de kop ‘bestellen’. NATUUR- EN CULTUURBELEVING IN MEINERSWIJK Kom naar Meinerswijk Het lesprogramma “Kom naar Meinerswijk!” laat de leerlingen op een unieke wijze kennismaken met: Cultuur: Beleef de Romeinse sporen; Tweede wereldoorlog; steenfabriek Water: Bescherming tegen hoog water; verdedigingswerken, kleiputten Natuur: Van grasland naar wilde natuur; planten en dieren van dit waterrijke gebied; begrazingseffecten door konikspaarden en galloway runderen. Het lesprogramma bestaat uit 3 delen: • introductieles in de klas (door de leerkracht) • excursie door Meinerswijk (duur 2 uur, door natuur-schoolgidsen van NME Overbetuwe/SBL) • verwerkingsles in de klas (door de leerkracht) Groep: 6, 7 en 8 Tijdsduur excursie: 2 uur Locatie: op school en Meinerswijk Periode: september, oktober en april t/m juli BUITENLES OP LANDERIJ DE PARK In de praktijk ontdekken, beleven en leren. Dat kan op Landerij De Park in Park Lingezegen. In onderling overleg komen school en organisatie tot een passende invulling van de les. Er kunnen specifieke thema’s als Romeinen, kasteel De Park, water, voeding, dieren in de omgeving centraal staan. NMEOverbetuwe Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur excursie: 1,5-2 uur door natuur-schoolgidsen van NME Overbetuwe/SBL Locatie: Landerij De Park, Elst Periode: september, oktober en april t/m juli

VAN LUCHTKASTEEL TOT DASSENBURCHT Cultuur in de natuur Landgoed De Mellard Valburg Kom meer te weten over de geschiedenis door de eeuwen heen van het landgoed De Mellard. In een aantal lessen op school leren zij over de natuur en cultuur(historische) waarde van het landgoed. Alle groepen sluiten het project af met een buitenles op het landgoed, waarin aandacht is voor de maatschappelijke rol van het landgoed in de samenleving, de historie en alles wat daar groeit en bloeit. NMEOverbetuwe Dit is een schoolproject Tijdsduur: 6 tot 8 uur Locatie: een deel in de klas en een deel op het landgoed, door natuur-schoolgidsen van NME Overbetuwe/CNME Hemmen

Fotografie Onderstaande lessen worden gegeven door Niek Michel. FOTO KIEKEN FOTO Kieken is een fotografie project wat gaat over kijken naar foto’s. Wat zie je, wat gebeurt er, en hoe is het gemaakt. Er wordt samen met de leerlingen gepraat over wat een foto is en wat het zou kunnen zijn. Maar natuurlijk gaan de leerlingen ook zelf aan de slag! Niets leukers dan zelf op het knopje drukken en de wereld even stilzetten. Groep: 1, 2 en 3 Tijdsduur: 60 minuten Locatie: op school KLEINE MENSEN In deze workshop maken kinderen kennis met geënsceneerde fotografie en dichtbij fotografie. Ze leren na te denken over standpunt, kader en licht. En belangrijk: goed scherpstellen. Aan de hand van voorbeeld foto’s ga je zelf een geënsceneerd verhaal bedenken. In tweetallen ga je eerst oefenen op elkaar. Vervolgens ga je foto’s maken met een miniatuur poppetje en creëer je een eigen achtergrond. Na het terugkijken en bespreken krijg je al het werk toegestuurd. Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur: 60 minuten Locatie: op school

FOTO PORTRET Hoe maak je een goed FOTO portret van iemand? Na een korte inleiding met voorbeeldfoto’s en een gesprek over wat mooi en lelijk is aan deze foto’s, gaan de leerlingen 2 aan 2 elkaar fotograferen op het schoolplein of in de school. Ze worden actief begeleid en gestimuleerd om keuzes te maken in hun foto’s. Ze leren op een andere manier kijken naar hun omgeving en na te denken over de fotografische begrippen; standpunt, kader, compositie. De gemaakte foto’s gaan we terugkijken en bespreken. De foto’s krijgt de school opgestuurd. Fotografie Groep: 4 t/m 8 Tijdsduur: 60 minuten Locatie: op school HOE WERKT HET? Via https://opgaveformuliercultuurmenuOverbetuwe2019-2020 kunt u zich tot 12 oktober inschrijven voor activiteiten van het cultuurmenu. Klik hiervoor op de digitale link. De kosten van de culturele activiteiten zijn € 5,-- per leerling per activiteit, tenzij anders staat aangegeven. Enkele activiteiten worden aangeboden als een lessenserie. Dan geldt € 5,-- per les. Bij 3 lessen betaalt u dan € 15,-- per kind voor de gehele serie. Wilt u zich opgeven voor activiteiten van het NME dan kunt u dat doen via de site van het NME Overbetuwe: www.nmeoverbetuwe.nl. Zodra u de activiteiten doorgegeven heeft krijgt u van mij een overzicht en data waarop de activiteiten plaats vinden. Een maand voor de activiteit sturen we u een reminder met de contactgegevens van de cultuuraanbieder. Desgewenst kunt u contact zoeken met de aanbieder om bijzonderheden te delen e.d. In uw replay op de reminder kunt u het exacte aantal leerlingen aangeven welke gaan deelnemen aan de activiteit. Heeft u vragen of opmerkingen, neem gerust contact op met Daniëlle van Deutekom - Cultuurcoach Overbetuwe via danielle.van.deutekom@fortewelzijn.nl of 06 23389641.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
Home


You need flash player to view this online publication