33

En hoe worden mensen dan uiteindelijk toch enthousiast? Anje: ‘We laten directeuren die er ervaring mee hebben het verhaal vertellen.’ Linda: ‘Mensen willen toch weten hoe het in de praktijk werkt, bijvoorbeeld hoe anderen het regelen met tijd.’ Anje: ‘Als een directeur dan zegt ‘tijd is helemaal geen issue op onze school’ zijn mensen verbaasd.’ Linda: ‘Ik deel zelf bij de ontwikkelgesprekken die ik voer met de scholen van de AOS ook de mooie voorbeelden van scholen met de tip om daar eens te gaan kijken.’ Anje: ‘Leerkrachten spreekt het aan omdat ze het echt weer met elkaar over onderwijs gaan hebben, wat wil je zien in de klas, dat vinden ze belangrijk en leuk en leerzaam.’ Linda: ‘Gegevens bekijken en bedenken: wat betekent dat voor mijn handelen in de klas morgen. Die stap is niet vanzelfsprekend en wordt nu in de scholen heel bewust gemaakt en ook vaak in dialoog met elkaar. Dat is óók onderzoek doen.’ Anje: ‘Schoolleiders worstelen met: hoe kan ik de kwaliteit van mijn leerkrachten versterken, studiedagen hebben niet de gewenste impact, hoe kan ik zorgen dat ze zelf meer gaan ontwikkelen. Dit is daar een hele effectieve manier voor. En voor besturen om scholen in beweging te krijgen. Uit ons onderzoek komt ook dat die schoolleider een cruciale rol speelt, en dus hebben bestuurders een rol om hen daarin te stimuleren en te begeleiden. Daar richten we ons nu ook in toenemende mate op. Een vraag die besturen nu ook bij ons neerleggen is: hoe kunnen we zorgen dat ook niet-opleidingsscholen een impuls krijgen?’ Jullie steken als ambassadeurs van jullie vak heel veel mensen aan, zo te horen! Linda: ‘Als het even kan delen we onze kennis en ervaringen met alle scholen. De instrumenten, boekjes, mooie voorbeelden en artikelen op de website van het POS, dat helpt allemaal bij het versterken van de samenwerking.’ Anje: ‘De kunst van onze impact is denk ik dat we het heel concreet maken. En dat kunnen we doordat we zoveel samenwerken met de scholen en samen met hen onderzoeken wat werkt en wat niet.’ Linda: ‘Die leerkracht moet het doen, die moet een beeld hebben bij wat je vertelt.’ Anje: ‘We zijn heel wetenschappelijk, en anderzijds ook heel praktisch door concreet te maken hoe je het morgen kunt aanpakken en wat bij jouw school past.’ Linda: ‘We werken ook altijd toe naar een product.’ Anje: ‘En we vieren het altijd als iets af is.’ Linda: ‘Met een etentje. We hebben er nu weer een te plannen voor de TIB tool!’2 Is dat ook iets wat je als school zou moeten doen? Linda: ‘Successen vieren? Jazeker!’ Anje: ‘Scholen zijn niet snel tevreden, dus je moet juist haalbare doelen stellen en dat vieren, dat is ook een van onze tips voor schoolleiders. Hoe helderder je doelen zijn, hoe beter je kunt evalueren en vieren: terugkijken naar waar je vandaan komt en wat je hebt bereikt.’ Linda: ‘Tijdens de ontwikkelgesprekken realiseren mensen zich vaak hoe trots ze eigenlijk zijn op hun school, en dat ze een stap hebben gemaakt. Dat is heel mooi om te zien.’ 2 De TIB Tool ‘Beter onderwijs? Zoek het uit!’ is te bestellen via www.instondo.nl/boeken/beter-onderwijs Versterking samenwerking 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication