50

ALLE KLEINE BEETJES BIJ ELKAAR MAKEN EEN PARTNERSCHAP. IN 2013 DEDEN DE PENVOERDERS VAN DE OPLEIDINGSSCHOOL EN DE ACADEMISCHE OPLEIDINGSSCHOOL EEN SUBSIDIEAANVRAAG VOOR HET PROJECT ‘VERSTERKING SAMENWERKING LERARENOPLEIDING EN BASISSCHOLEN’. HET DOEL VAN DE SUBSIDIE VAN DRIE JAAR VOOR BEIDE WAS: HET VERSTERKEN VAN DE ALGEMENE SAMENWERKING, HET VERSTERKEN VAN DE INHOUDELIJKE SAMENWERKING EN HET VERSTERKEN VAN DE STARTENDE LEERKRACHT. OM OVERLAP TE VOORKOMEN EN WEDERZIJDSE VERSTERKING TE BEVORDEREN WERD BESLOTEN OM ÉÉN PROJECTLEIDER AAN TE STELLEN, DAT WERD BRIGIT VAN ROSSUM. ZE GAF RICHTING, BRACHT MENSEN BIJ ELKAAR EN STUURDE EEN HEEL TEAM VAN DEELPROJECTLEIDERS AAN. BRIGIT: ‘IN HET EERSTE JAAR BEN JE AAN HET INRICHTEN, IN HET TWEEDE JAAR AAN HET EXPERIMENTEREN, EN IN HET DERDE JAAR KUN JE EEN WERKWIJZE NEERZETTEN WAARMEE JE VERDER KUNT.’ Versterking algemene samenwerking ‘Terugkijkend op het project voor de opleidingsschool, denk ik dat het geslaagd is. De fusie van de Fontys pabo’s en uitbreiding van het POS versterkte de noodzaak om rollen en taken in de opleidingsschool te verhelderen zodat andere regio’s daar ook op hun manier mee aan de slag kunnen. Het werd belangrijk om duidelijk te maken hoe je samen zorgt voor kwaliteit, dat het POS geen hiërarchisch aangestuurde organisatie is maar een netwerk van samenwerkende partners, en echt iets van opleiding en werkveld samen, en om gedeelde opvattingen te hebben over wat een goede basisschoolcoach doet, een goede studieloopbaanbegeleider en een goede opleidingsschool zodat besturen daar keuzes in kunnen maken. Die hebben we in ons partnerschap immers de leiding gegeven als het gaat om het vormen van een rijk palet aan opleidingsscholen.’ Samen beoordelen ‘Waar we elkaar enorm hebben gevonden 50 in de algemene samenwerking is het stuk samen beoordelen. We zijn er gaandeweg achter gekomen dat er heel veel verschillende fasen zijn in de loopbaan van een professional waarin we samen aan het kijken zijn naar de kwaliteit. Bij de intake, competentie-examens, start- en basisbekwaam, tot aan de masteropleidingen. Overal zetten we nu veldassessoren in. Het is samen een leven lang beoordelen geworden.’ Inhoudelijke samenwerking ‘We hebben waar dat nog lukte in de tijd samen het curriculum ontworpen en een werkwijze uitgedacht om dit ook in de toekomst te kunnen doen, zodat het blijft aansluiten bij wat het onderwijs van professionals vraagt. We hebben ook voorbeelden opgehaald van inhoudelijke samenwerking. Dan blijkt: de kracht van inhoudelijke samenwerking is dat mensen elkaar kennen en elkaars praktijk op waarde schatten. Met de verzamelde voorbeelden gaan we de toekomst in, ze dienen als startpunt voor een dialoog in iedere regio om te kijken wat er mogelijk is en hoe we de inhoudelijke samenwerking verder en vaker kunnen vormgeven met elkaar. Dit is opgenomen in de verlenging van het project.’ Academische opleidingsschool ‘Het project voor de academische opleidingsschool was met name bedoeld om de onderzoekende houding te bevorderen op scholen en door onderzoek schoolontwikkeling aan te jagen.

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication