26

Museum Arnhem 100 jaar Museum Arnhem is jarig en trakteert de stad op muurschilderingen Museum Arnhem bestond, op 24 september, honderd jaar. Ter gelegenheid van deze verjaardag trakteert het museum de stad Arnhem op bijzondere cadeaus! Hiermee wil het museum de banden met de stad verder aanhalen en verdiepen in een tijd dat de inwoners van Arnhem de collectie en het museum moeten missen wegens een grootscheepse verbouwing. Om de collectie toch zichtbaar te maken, zullen de komende maanden op verschillende plekken in de stad, grote muurschilderingen verschijnen: publiekslievelingen uit de collectie zoals Wilma met Kat van Carel Willink (1940) en nieuw werk van kunstenaars die speciaal hiervoor opdracht krijgen van het museum. Wilma met kat, Carel Willink, 1940 (foto: Peter Cox) Voor elke inwoner een schetsboekje Maar niet alleen de stad krijgt een cadeau. Kunst inspireert en dat wil Museum Arnhem laten zien en stimuleren! Daarom ontvangen alle inwoners van Arnhem, zonder een nee-nee sticker op de brievenbus, een klein schetsboekje met daarin een aantal werken uit de collectie en genoeg lege pagina’s om zelf creatief in te vullen. De boekjes zijn ook af te halen bij buurthuizen, verschillende horecagelegenheden en bij de tijdelijke presentatieruimte van het museum, De Kerk. Nieuwe huisstijl verbeeldt engagement van museum Arnhem Het schetsboekje is vormgegeven door ontwerpbureau Thonik. Dit bureau tekende in de aanloop richting het nieuwe museum, voor de nieuwe huisstijl van Museum Arnhem. Deze is met een vernieuwde website in gebruik genomen 26 Bouwen in Gelderland (Interaction/visual design Thonik, development Ben West). Thonik ontwierp voor Museum Arnhem een dynamisch logo dat start met een simpele, neutrale variant: een afgewogen letterbeeld waarbij de m van museum resoneert met de r en de n van Arnhem. In deze variant van het logo zit een echo van de architectuur van de nieuwe vleugel van het museum. Het overhangende deel over de stuwwal linkt aan de manier waarop het woord ‘museum’ vast zit aan het woord ‘arnhem’. Vanuit dit simpele logo ontstaan vervolgens meerdere perspectivische letterbeelden. Zo verbeeldt de identiteit het engagement van het

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication