14

BETERDICHTBIJ APP Zonder veel gedoe in contact met de patiënt via BeterDichtbij Hartfalenverpleegkundige Rianne Hofman van het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel heeft veel contact met haar patiënten. Toen ze hoorde over BeterDichtbij was ze direct enthousiast. Inmiddels wordt BeterDichtbij op de gehele poli cardiologie gebruikt. Om berichten uit te wisselen, te beeldbellen én om thuismetingen veilig uit te wisselen. Niet onnodig in de wacht Op dit moment zijn er 140 patiënten uitgenodigd om gebruik te maken van BeterDichtbij op de afdeling cardiologie. In het gehele IJsselland Ziekenhuis maken al duizenden patiënten gebruik van de digitale dienst. Volgens Hofman is niet de hele groep actief, soms is wat extra hulp nodig bij het eenmalig registreren. Daarom zorgt ze ervoor dat deze patiënten meerdere keren worden benaderd of ze hulp nodig hebben. Daarnaast helpt ze deze groep telefonisch om toch de app te kunnen installeren. “Ik denk dat het - nadat de patiënt de app geactiveerd heeft - net zo makkelijk is als WhatsApp. Even snel een berichtje sturen wanneer het uitkomt. Of dit nu op zondagavond is of wanneer je er aan denkt. Zo doen we dat toch ook met appen naar vrienden en familie?”, stelt Hofman. “Voorheen moesten patiënten bellen op het moment dat wij bereikbaar waren. Nu hoeven ze niet onnodig in de wacht te staan of zichzelf helpen te herinneren nog te bellen met de poli. Ze sturen nu een berichtje via BeterDichtbij en krijgen zo snel mogelijk antwoord, in elk geval binnen 3 werkdagen”. Digitale zorg is de toekomst Het IJsselland Ziekenhuis gebruikt BeterDichtbij al langer voor het uitwisselen van berichten, maar vult dit aan met beeldbellen wanneer nodig. “Het kan soms erg fijn zijn de patiënt toch even te zien, maar hij of zij hoeft dan niet helemaal naar het ziekenhuis te komen,” vertelt Hofman. Ze denkt ook echt dat digitale zorg de toekomst is, al zijn er nog steeds momenten waarop Hofman patiënten graag ziet: “Er zijn altijd patiënten die je op de poli wil zien. Bijvoorbeeld wanneer iemand aangeeft dat hij of zij pijn op de borst heeft. Dan wil ik die meneer of mevrouw dezelfde dag nog live zien in het ziekenhuis!” Niet meer onnodig naar het ziekenhuis Ook merken de verpleegkundigen van de hartfalenpoli dat het erg fijn is om patiënten vooraf van informatie te voorzien. Tijdens de hittegolf vorig jaar konden patiënten met hartfalen bijvoorbeeld geïnformeerd worden wat wel of niet te doen met warm weer. Maar ook de uitslagen van urine- of bloedonderzoeken kunnen eenvoudig gedeeld worden en altijd worden nagelezen door de patiënt. Iedere patiënt die na de opname wordt ontslagen uit het ziekenhuis heeft na twee weken via BeterDichtbij een beeldbelafspraak met Hofman of één van haar collega’s, en krijgt dan uitleg over voeding, gebruik van zout en praktische tips en nazorg. Dit werd voorheen in het ziekenhuis gedaan en nu wanneer mogelijk op afstand. Dit bespaart voor zowel de patiënt als de zorgverlener veel tijd. De patiënt hoeft niet te reizen en de zorgverlener krijgt vooraf de thuismetingen te zien. Deze hoeven dan ook niet meer in het ziekenhuis te worden gedaan. 14 IJsselland Magazine Korte lijntjes met de patiënt Het grootste voordeel van het gebruik van BeterDichtbij is het korte lijntje met de patiënt, vertelt Hofman. “Je stuurt heel makkelijk even een berichtje. Voorheen pakte je de telefoon om te bellen. Nu kan ik een berichtje sturen wanneer het uitkomt en krijg ik een antwoord wanneer het de patiënt uitkomt. Wanneer een patiënt belt, is het voor hem of haar soms lastig om de juiste persoon te spreken te krijgen. Via BeterDichtbij is een vraag zo doorgezet naar de juiste persoon. Hier maken ze in het IJsselland Ziekenhuis veel gebruik van.” Hartfalenverpleegkundige Rianne Hofman

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication