0

magazine Speciaal hartecho spreekuur Voor kinderen Pagina 27 Update bouw Nieuw operatiekamer complex in gebruik Pagina 22-23 Bloedprikken Afspraak maken via de website Pagina 11 Volg de afgesproken maatregelen! Pagina 21 gratis meenemen mag

De Zellingen biedt zorg met behoud van eigen regie: van ondersteuning en hulp thuis tot wonen met zorg op één van onze loca� es. U kunt bij ons terecht voor:  Ondersteuning via HulpThuis en de Zellingenpas  Samenzijn via onze (veelal open inloop) ontmoe� ngsac� viteiten Wij zijn er als u ons nodig hebt Zorg op z’n zorgzaamst!  Revalida� e en crisisopname  Dagac� viteiten en dagbehandeling  Thuiszorg  Wonen met zorg Meer informa� e of een aanvraag doen? 010 - 284 33 00 | clientservice@zellingen.nl www.zellingen.nl 2 IJsselland Magazine

In deze uitgave 22 Operatiekamer complex in gebruik 14 16 BeterDichtbij app Voorwoord 5 Zorg op afstand voor patiënten met een chronische darmontsteking 7 Mail met patiëntenfolder ontvangen, wat nu? 7 Update bouw 9 Nieuwtjes Mijn IJsselland 10 Inloggen op Mijn IJsselland 11 Onderzoek patiënttevredenheid gestart op alle poliklinieken 13 Activiteiten Inloophuis De IJssel 13 Zonder veel gedoe in contact met de patiënt via BeterDichtbij 14-15 Op weg naar een nieuw geboortecentrum 18-19 ‘Corona bracht ons terug in de realiteit van het leven’ 20 Uw mening is belangrijk 20 Houd je aan de afgesproken maatregelen! 21 Nieuw operatiekamer complex in gebruik 22-23 3 Spoedeisende hulp artsen gestart 15 Begeleiding van COPD-patiënten op afstand 16 Maak uw afspraak voor bloedprikken alvast online! 17 Telemonitoring COPD-patiënten Verhuizing poliklinische zorg Havenpolikliniek in december 2020 23 IJsselland bij de hand 24-26 Hartecho spreekuren voor kinderen van start 27 IJsselland agenda 27 Van harte welkom in Geboortecentrum IJsselland 28 Stichting Vrienden 29 Medisch specialisten 30

De stichting BGC is een Capelse belangengroep voor mensen met een fysieke beperking. De visie op mensen met een beperking is de afgelopen jaren steeds meer veranderd, immers zij moeten een leven kunnen leiden als ieder ander. De BGC adviseert bijvoorbeeld de gemeente na aanvragen van een bouwvergunning of bij renovatie van een woonwijk. Ook fotograferen we plaatselijke obstakels en plaatsen deze op www.bgcapelle.nl of in onze krant, het BGCNieuws. Deze krant brengen we minimaal 4x per jaar uit en is (o.a. digitaal) gratis te bestellen via e-mail. Heeft u ook belangstelling in ons werk of heeft u een tip over hinderlijke situaties voor mensen met een beperking in Capelle aan den IJssel? E-mail (info@bgcapelle.nl) of bel ons (010 – 451 98 40). www.bgcapelle.nl 4 IJsselland Magazine

VOORWOORD Colofon IJsselland magazine is een informatieblad voor patiënten en bezoekers van het IJsselland Ziekenhuis. Het volgende IJsselland magazine verschijnt in november 2020. Eindredactie Mireille Livain e.a. Fotografie Johan Heutink, Fotostudio Rogier Bos & Jurgen Wielaard Uitgeverij BC Uitgevers bv Graaf Adolfstraat 36D 8606 BT Sneek Bladmanagement Digna Schoonen (BC Uitgevers bv) Ontwerp Chris van Diemen (www.takenbystorm.nl) Opmaak Hannique de Jong & Nanno van Leeuwen (BC Uitgevers bv) Druk Scholma Druk B.V., Bedum Adverteren? Adverteren in het volgende nummer? Neem contact op met BC Uitgevers! advertenties@bcuitgevers.nl 0515 - 429 429 Contact IJsselland Ziekenhuis Prins Constantijnweg 2 2906 ZC Capelle aan den IJssel Postadres Postbus 690 2900 AR Capelle aan den IJssel 010 - 258 5000 communicatie@ysl.nl www.ysl.nl Beste lezer, De vakantieperiode zit er voor de meeste mensen alweer even op. Voor u en uw naasten en ook voor onze medewerkers. Een vakantie die dit jaar - vanwege het covid-virus - voor iedereen mogelijk anders was dan voorgaande jaren. Die jaarlijkse kampeertrip naar Frankrijk waar uw familie zich alweer maanden op verheugde, werd misschien plotseling kamperen in Nederland, of met een boek in de achtertuin of op het balkon. Als raad van bestuur kijken we met veel dankbaarheid terug op de enorme inspanning die onze medewerkers de afgelopen periode hebben gepleegd. Ze zijn - na hun welverdiende vakanties - weer vol goede moed aan het werk gegaan om u vanzelfsprekend de beste zorg te kunnen bieden. Tijdens het schrijven van dit voorwoord - in augustus - is de covid-dreiging nog altijd dagelijks in het nieuws. We weten niet hoe het virus zich zal ontwikkelen en het risico bestaat dat er een tweede golf Covid-19 patiënten komt. Om ons hier zo goed mogelijk op voor te bereiden, zijn we als ziekenhuizen in de regio en in het land bezig om voldoende personeel beschikbaar te hebben en krijgen. We blijven daarom deze boodschap herhalen: blijft u zich in de privésfeer, in het openbaar en ook in ons ziekenhuis alstublieft aan de maatregelen van het RIVM en de overheid houden, zoals de 1,5 meter afstand, geen handen schudden enz. Blijf thuis bij klachten en laat u testen. Laten we met elkaar een nieuwe coronagolf voorkómen. Alleen samen kunnen we dit virus verslaan. We realiseren ons dat het uitstellen van zorg en behandeling ten gevolge van het corona virus een grote impact op onze patiënten heeft gehad. Wij betreuren dat we hierin prioriteiten hebben moeten stellen, maar dit was helaas onvermijdelijk. De afgelopen periode heeft ons ook veel geleerd. Wat hebben we goed gedaan, wat kan beter? Dat gaan we grondig evalueren. Tijdens de coronaperiode is het aanbieden van zorg op afstand aan onze patiënten in ieder geval ontzettend waardevol gebleken. Denk bijvoorbeeld aan appen met zorgverleners via BeterDichtbij of online beeldbellen met de arts. En COPD-patiënten die thuismetingen uitvoeren, waardoor zij minder vaak op naar het ziekenhuis hoeven te komen. Deze lijn zetten we graag voort. Het ziekenhuis was in coronatijd niet alleen maar met corona bezig. Zo kon, naast de meest acute zorg, ook een aantal bouwprojecten - met inachtneming van alle maatregelen - met een kleine vertraging gewoon doorgaan. En dat heeft een mooi resultaat opgeleverd! We zijn erg trots op ons nieuwe toekomstbestendige operatiecomplex dat sinds 20 juli in gebruik is, en we kijken erg uit naar de opening van ons nieuwe geboortecentrum half oktober. We werken vol goede moed, energie en passie verder aan uw zorg! Albert van Wijk Voorzitter raad van bestuur 5 Hier gaat het om u.

Revalideren na een ziekenhuisopname? Dat doet u bij Transmitt revalidatie! Wij zijn gespecialiseerd in neurologische revalidatiezorg. U kunt bij ons terecht wanneer u door uw leeftijd of aandoening(en) langer de tijd nodig heeft om te herstellen na een beroerte, ongeval of chirurgische ingreep. » » » » » Voordelen U kunt direct bij ons terecht Revalideren met ondersteuning van speciaal gekwalificeerde medewerkers Persoonlijke aandacht Eén contactpersoon die volledig op de hoogte is van uw situatie Inzet begeleiding gericht op terugkeer naar huis Transmitt revalidatie Van Beethovenlaan 60 3055 JD Rotterdam 6 IJsselland Magazine www.transmitt.nl revalidatie@transmitt.nl 088 - 023 47 34

MIJN IBDCOACH KORT NIEUWS Zorg op afstand voor patiënten met een chronische darmontsteking In deze tijden van Corona heeft online zorgverlening een vlucht genomen. Als het mogelijk is verlenen we zorg op afstand. Dit geldt ook voor patiënten met een chronische darmontsteking zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa (ook wel IBD genoemd). MijnIBDcoach is een online hulpmiddel bij de behandeling van patiënten met een chronische darmontsteking. Zo kan de patiënt meer leren over zijn of haar ziekte en wat hij/zij zelf kan doen of beter kan laten om de ziekte onder controle te houden. Maag-, darm- lever verpleegkundige Marieke Zwijnenburg vertelt over de werkwijze van MijnIBDcoach: ’Samen met de patiënt beheren we een zorgplan. In dit zorgplan worden afspraken vermeld. De patiënt kan een doel formuleren dat hij/zij wil behalen, en via de berichtenfunctie in MijnIBDcoach kan er op een snelle manier worden gecommuniceerd bij vragen of klachten van de darm.’ Patiënten zijn heel tevreden over MijnIBDcoach: ‘MijnIBDcoach vind ik in één woord geweldig, vertrouwd en begripvol, ga zo door!!’ ‘Reactietijd op vraag via de mail is goed.’ ‘Belangrijke meerwaarde is dat je kunt communiceren via de IBDcoach in plaats van bellen. Gaat meestal niet om spoed dus ook vanuit het oogpunt van efficiëntie (zowel voor de afdeling als patiënt) een stap vooruit.’ Mocht u als patiënt nog niet geïnformeerd zijn over mijnIBDcoach, spreek ons dan aan of stuur een bericht naar mdlcentrum@ysl.nl en we vertellen u er graag meer over. Bijna alle informatie over behandeling, onderzoek of operatie ontvangt u tegenwoordig via de mail. In de mail zit dan een link naar de folder. Gespecialiseerd verpleegkundigen Marieke Zwijnenburg (li) en Marina Motjé (r) bij de start van Mijn IBDCoach in 2019. y Lukt het niet om de folder te openen, bel dan afdeling Patiëntenvoorlichting op telefoonnummer 010 - 258 5004. Wij helpen u graag. y Heeft u een inhoudelijke vraag over uw behandeling, onderzoek of operatie? Bel dan de polikliniek waar u onder behandeling bent (zie www.ysl.nl > patiënt en bezoeker > uw afspraak). Wij helpen u graag. Mail met patiëntenfolder ontvangen, wat nu? 7

Maak kennis met onze zorgwinkels! De kleine Burcht Duikerstraat 3 Rotterdam Pniël Oudedijk 15 Rotterdam 0 888 - 10 10 10 www.leliezorggroep010.nl Zorgwinkels De kleine Burcht en Pniël van Lelie zorggroep zijn hét adres voor mensen die zo lang en goed mogelijk thuis willen blijven wonen. Maak nu kennis met onze maaltijdservice en bestel een proefpakket van 3 maaltijden voor €15 of 5 voor €20, gratis thuisbezorgd. Bestellen kan door te bellen naar 0 888 - 10 10 10. Runderlapje Runderhachee Pannenkoeken (3 st.) Pastaschotel Gehaktbal Kipsaté Babi ketjap Rundergehaktbal Spaghetti Kip pilav 3 maaltijden voor €15 of 5 maaltijden voor €20 gratis thuisbezorgd 8 IJsselland Magazine

UPDATE BOUW Update bouw Op deze pagina informeren we u over de bouwwerkzaamheden die in ons ziekenhuis plaatsvinden. De afgelopen tijd is heel hard gewerkt aan twee nieuwe afdelingen in bouwdeel D. Ondanks de coronacrisis kunnen de werkzaamheden, met een kleine vertraging, toch doorgang vinden. Geboortecentrum Op afdeling D3 wordt medio oktober het nieuwe Geboortecentrum in gebruik genomen. Op pagina 18/19 leest u daar meer over. Nieuwe afdelingen bouwdeel D CCU, Cardiologie en Neurologie Een paar weken later, eind oktober, worden de patiënten voor de CCU (coronary care unit), Cardiologie en Neurologie op de nieuwe afdeling D2 ondergebracht. De verpleegunits op deze afdeling zijn volledig gerenoveerd. Deze verbouwing is onderdeel van een reeks verbouwingen binnen onze klinische afdelingen. Als deze afdeling gereed is maken we een start met het volgende bouwdeel. OK complex Het nieuwe operatiekamercomplex is eind juli in gebruik genomen. Lees meer over het OK complex op pag. 22 en 23. Kortom, genoeg ontwikkelingen op gebied van bouw en renovatie waar het ziekenhuis trots op is. Daarmee bouwen we letterlijk aan onze toekomst. Bouwen aan onze toekomst. 9

MIJN IJSSELLAND Nieuwtjes met betrekking tot Mijn IJsselland Heeft u een afspraak in ons ziekenhuis? Dan krijgt u 2 dagen voorafgaand aan uw afspraak een mail waarin wij u vragen om in te loggen in ‘Mijn IJsselland’ en daar een aantal pagina’s door te lopen. Geachte heer/mevrouw, U heeft binnenkort een afspraak in het IJsselland Ziekenhuis. Voordat uw afspraak plaatsvindt, vragen wij u om uw gegevens te controleren middels digitaal inchecken via Mijn IJsselland (www.ysl.nl -> Mijn IJsselland). U kunt inloggen in Mijn IJsselland via DigiD. Lukt inloggen niet? Dan kunt u die controle ook laten uitvoeren in het ziekenhuis, bij de polikliniek, voorafgaand aan uw afspraak. Met vriendelijke groet, IJsselland Ziekenhuis Check eerst uw persoonsgegevens - wijzig en vul aan indien nodig. Laat weten of u akkoord bent met uitwisseling van medische gegevens met andere zorginstellingen. Vervolgens ziet u uw afspraak (datum/tijd/arts) en leest u de extra aanwijzingen met betrekking tot de Covid-19 maatregelen. Tot slot kan er een vragenlijst voor u klaarstaan die u thuis alvast kunt invullen. Als u dit thuis doet, dan hoeft dit niet meer in het ziekenhuis te gebeuren. Prettig voor u én voor ons. Lukt het u niet om thuis in te loggen: geen probleem - dan nemen we dit met u door op de dag van uw afspraak. Let op Op de dag van uw afspraak moet u zich in het ziekenhuis nog wel melden bij de aanmeldzuil. Daar ontvangt u een ticket met uw routenummer. 10 IJsselland Magazine

11

12 IJsselland Magazine

KORT NIEUWS Onderzoek patiënttevredenheid gestart op alle poliklinieken Brengt u binnenkort een bezoek aan één van onze poliklinieken of de afdeling Radiologie? Per dag ontvangen een paar patiënten, willekeurig gekozen, een mail met een korte enquête. Wij horen graag hoe u uw bezoek ervaren heeft en of u nog complimenten of tips voor ons heeft. Uw antwoorden stellen ons in staat onze service en dienstverlening verder te verbeteren. Uw deelname kost nog geen 5 minuten, is geheel vrijblijvend maar wordt bijzonder op prijs gesteld. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met afdeling Patiëntenvoorlichting, bereikbaar op telefoonnummer 010 - 258 5004. Activiteiten Inloophuis De IJssel Per 1 september start Inloophuis De IJssel op beide vestigingen met een aantal activiteiten. Hieronder leest u per vestiging welke activiteiten op welke dag/dagdeel worden georganiseerd. Capelle a/d IJssel Elke dag dat we geopend zijn: inloop / lotgenotencontact Ochtend stoelyoga Maandag Woensdag Donderdag Vrijdag Krimpen a/d IJssel, De Tuyter Donderdag Ochtend - Middag van 12.30-15.30 uur inloop / lotgenotencontact voet / lichaamsmassage Voor verdere informatie over de locaties en openingstijden, zie onze website: www.inloophuisdeijssel.nl. 13 bewegen met oncologische fysio workshop ontspannen ademen creatieve workshop wandelen in de natuur Middag tekenen & schilderen Tai Chi & Qui Gong ritmische inwrijvingen mannengroep

BETERDICHTBIJ APP Zonder veel gedoe in contact met de patiënt via BeterDichtbij Hartfalenverpleegkundige Rianne Hofman van het IJsselland Ziekenhuis in Capelle a/d IJssel heeft veel contact met haar patiënten. Toen ze hoorde over BeterDichtbij was ze direct enthousiast. Inmiddels wordt BeterDichtbij op de gehele poli cardiologie gebruikt. Om berichten uit te wisselen, te beeldbellen én om thuismetingen veilig uit te wisselen. Niet onnodig in de wacht Op dit moment zijn er 140 patiënten uitgenodigd om gebruik te maken van BeterDichtbij op de afdeling cardiologie. In het gehele IJsselland Ziekenhuis maken al duizenden patiënten gebruik van de digitale dienst. Volgens Hofman is niet de hele groep actief, soms is wat extra hulp nodig bij het eenmalig registreren. Daarom zorgt ze ervoor dat deze patiënten meerdere keren worden benaderd of ze hulp nodig hebben. Daarnaast helpt ze deze groep telefonisch om toch de app te kunnen installeren. “Ik denk dat het - nadat de patiënt de app geactiveerd heeft - net zo makkelijk is als WhatsApp. Even snel een berichtje sturen wanneer het uitkomt. Of dit nu op zondagavond is of wanneer je er aan denkt. Zo doen we dat toch ook met appen naar vrienden en familie?”, stelt Hofman. “Voorheen moesten patiënten bellen op het moment dat wij bereikbaar waren. Nu hoeven ze niet onnodig in de wacht te staan of zichzelf helpen te herinneren nog te bellen met de poli. Ze sturen nu een berichtje via BeterDichtbij en krijgen zo snel mogelijk antwoord, in elk geval binnen 3 werkdagen”. Digitale zorg is de toekomst Het IJsselland Ziekenhuis gebruikt BeterDichtbij al langer voor het uitwisselen van berichten, maar vult dit aan met beeldbellen wanneer nodig. “Het kan soms erg fijn zijn de patiënt toch even te zien, maar hij of zij hoeft dan niet helemaal naar het ziekenhuis te komen,” vertelt Hofman. Ze denkt ook echt dat digitale zorg de toekomst is, al zijn er nog steeds momenten waarop Hofman patiënten graag ziet: “Er zijn altijd patiënten die je op de poli wil zien. Bijvoorbeeld wanneer iemand aangeeft dat hij of zij pijn op de borst heeft. Dan wil ik die meneer of mevrouw dezelfde dag nog live zien in het ziekenhuis!” Niet meer onnodig naar het ziekenhuis Ook merken de verpleegkundigen van de hartfalenpoli dat het erg fijn is om patiënten vooraf van informatie te voorzien. Tijdens de hittegolf vorig jaar konden patiënten met hartfalen bijvoorbeeld geïnformeerd worden wat wel of niet te doen met warm weer. Maar ook de uitslagen van urine- of bloedonderzoeken kunnen eenvoudig gedeeld worden en altijd worden nagelezen door de patiënt. Iedere patiënt die na de opname wordt ontslagen uit het ziekenhuis heeft na twee weken via BeterDichtbij een beeldbelafspraak met Hofman of één van haar collega’s, en krijgt dan uitleg over voeding, gebruik van zout en praktische tips en nazorg. Dit werd voorheen in het ziekenhuis gedaan en nu wanneer mogelijk op afstand. Dit bespaart voor zowel de patiënt als de zorgverlener veel tijd. De patiënt hoeft niet te reizen en de zorgverlener krijgt vooraf de thuismetingen te zien. Deze hoeven dan ook niet meer in het ziekenhuis te worden gedaan. 14 IJsselland Magazine Korte lijntjes met de patiënt Het grootste voordeel van het gebruik van BeterDichtbij is het korte lijntje met de patiënt, vertelt Hofman. “Je stuurt heel makkelijk even een berichtje. Voorheen pakte je de telefoon om te bellen. Nu kan ik een berichtje sturen wanneer het uitkomt en krijg ik een antwoord wanneer het de patiënt uitkomt. Wanneer een patiënt belt, is het voor hem of haar soms lastig om de juiste persoon te spreken te krijgen. Via BeterDichtbij is een vraag zo doorgezet naar de juiste persoon. Hier maken ze in het IJsselland Ziekenhuis veel gebruik van.” Hartfalenverpleegkundige Rianne Hofman

SEH ARTSEN Inkijkje in thuissituatie Een heel mooi voorbeeld is dat Hofman het beeldbellen zelfs inzet om te zien hoe het er bij de patiënt thuis aan toe gaat. “Je krijgt toch een inkijkje in iemands thuissituatie. Het kan voorkomen dat je een rommelige achtergrond ziet, dan vraag ik iemand altijd even of hij of zij hulp in de huishouding heeft of daar misschien behoefte aan heeft. Wanneer iemand in het ziekenhuis komt heb je dit inkijkje niet, dan vertrouw je op wat iemand op dat moment vertelt. Ook kan je beeldbellen goed gebruiken om te bepalen hoe het met iemand gaat.” Hofman vertelt dat ze soms de patiënt wat laat pakken zoals de medicijnen, om zo te kunnen beoordelen of iemand hier kortademig van wordt. Ook dit is een voordeel, tijdens een policontrole komt het regelmatig voor dat de patiënt vergeten is om een medicatie-overzicht mee te brengen. BeterDichtbij voor alle 450 hartfalenpatiënten Het IJsselland Ziekenhuis is zeer enthousiast over BeterDichtbij en het streven is om alle 450 patiënten met hartfalen gebruik te laten maken van BeterDichtbij. Lukt het iemand echt niet om BeterDichtbij te registeren, dan vraagt men ook regelmatig aan de kinderen om de app te downloaden en op een afgesproken tijd bij de ouders te zijn. De ouders waarderen dit en Rianne vertelt dat ze zelfs zitten te stralen dat beeldbellen met de arts mogelijk is. “Zo kunnen ze zonder veel gedoe toch contact hebben met hun zorgverlener.” Spoedeisende hulp artsen gestart Per 1 juli zijn 5 spoedeisende hulp artsen op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het IJsselland Ziekenhuis gestart in het SEH team. Voor het IJsselland is deze functie nieuw. Het ziekenhuis heeft hier de afgelopen 5 à 6 jaar naar toe gewerkt en met de toevoeging van de SEH arts aan het SEH team gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Inzet SEH arts belangrijk voor vergroten efficiency en verkorten wachttijd op de SEH. Op 1 juli werden de eerste artsen op de afdeling feestelijk verwelkomd door alle nieuwe collega’s en door de voorzitter van de raad van bestuur, Albert van Wijk. Samenwerking Gemakkelijk contact via de BeterDichtbij app. De inzet van de vijf spoedartsen op de SEH vindt plaats via een detacheringsovereenkomst met het Erasmus MC, de artsen rouleren in beide ziekenhuizen. In het kader van de samenwerking tussen het Erasmus MC en het IJsselland Ziekenhuis biedt deze afspraak veel voordelen voor beide ziekenhuizen. Voor het IJsselland kan de inzet van de SEH arts in het team een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van de efficiency en het verkorten van de wachttijd voor patiënten op de SEH. 15

BEGELEIDING BIJ COPD Gespecialiseerd verpleegkundigen Mavis Hassankan (li) en Claudia van Meurs (r). Telemonitoring Begeleiding van COPD-patiënten op afstand Patiënten met COPD hoeven in de toekomst minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Sinds kort is de poli longziekten gestart met de begeleiding van COPD-patiënten op afstand. Verpleegkundigen en longartsen gebruiken hiervoor software en apparatuur van Philips VitalHealth. Eerder startte een groep hartfalenpatiënten met deze oplossing. Sinds juni van dit jaar kunnen COPD-patiënten thuismetingen uitvoeren en kunnen verpleegkundigen de resultaten hiervan op afstand monitoren. Daardoor hoeven patiënten minder vaak op consult te komen. Daarnaast krijgen patiënten via de oplossing van Philips VitalHealth informatie over hun ziekte aangeboden en begeleiding bij het aanpassen van hun leefstijl. Hierdoor krijgen ze meer grip op hun ziekte en meer inzicht in hun gezondheid. Juist in deze tijden van Corona is het van grote waarde dat we op afstand zorg kunnen verlenen. Zorg op afstand De groep COPD-patiënten wordt op eenzelfde manier aangesloten op de oplossing van Philips VitalHealth als de groep patiënten met hartfalen die vorig jaar is gestart. De apparatuur waarmee de patiënt de metingen zelf uitvoert, wordt thuis afgeleverd en klaargemaakt voor gebruik. De daaruit volgende zelfmetingen komen via een medisch servicecentrum binnen bij het IJsselland Ziekenhuis, gefilterd op afwijkende waarden. Philips VitalHealth ontzorgt het IJsselland in het hele proces; doordat de ruis al uit de waarden gefilterd is, zien de verpleegkundigen direct waar er actie ondernomen moet worden. Patiënten zijn erg enthousiast over de nieuwe aanpak: “Fijn dat ik word gemonitord.” “Nu heb ik een kort lijntje met mijn behandelend arts en longverpleegkundige.” “Ik voel me een stuk veiliger zo.” Ook de longverpleegkundigen zijn blij met deze ontwikkeling: “Kwetsbare patiënten met COPD blijven juist in Corona tijd langdurig doorlopen met klachten, omdat zij bang zijn om naar het ziekenhuis te komen. Nu kunnen wij deze patiënten dagelijks via telemonitoring volgen en op tijd ingrijpen wanneer dit nodig is.” Meer patiënten op afstand begeleiden Patiënten met hartfalen worden al sinds oktober 2019 ondersteund met de oplossing van Philips VitalHealth. De ervaringen zijn heel positief. Patiënten geven aan dat ze het fijn vinden dat ze niet meer steeds naar het ziekenhuis hoeven en dat ze thuis zelf de metingen kunnen doen. In de toekomst zullen meer patiënten op afstand begeleid worden. Dit past bij de visie om patiënten de zorg te kunnen leveren die zij op dat moment nodig hebben, thuis als dat kan of in het ziekenhuis als dat moet. Fijn om niet steeds meer naar het ziekenhuis te hoeven en om thuis zelf de metingen te kunnen doen. 16 IJsselland Magazine

BLOEDPRIKKEN OP AFSPRAAK Maak uw afspraak voor bloedprikken alvast online! Sinds juni biedt het afnamelaboratorium onze patiënten een extra service: patiënten kunnen via onze website een afspraak maken voor bloedprikken. Op deze manier wil het laboratorium de wachttijd voor het bloedprikken verkorten èn het aantal patiënten in de wachtkamer - gezien de 1,5 meter afstand - verminderen. Afspraak maken via de website Via de website kunnen afspraken voor bloedprikken op de hoofdlocatie en op de buitenpoliklinieken Nesselande en Krimpen worden gemaakt. Hoe werkt het? Na verwijzing van de huisarts of medisch specialist kan een patiënt via onze website in een veilige online omgeving zelf een datum en tijd voor een afspraak kiezen. Na het kiezen van de afspraak ontvangt de patiënt per e-mail een afspraakbevestiging met - indien van toepassing - een link naar de juiste patiëntenfolder van het bloedonderzoek. Twee dagen vóór de afspraak volgt een herinnering per e-mail. Code In de e-mail staat ook een code. Voor de hoofdlocatie en buitenpolikliniek Nesselande geldt dat de patiënt direct vóórafgaand aan de afspraak deze code invoert op de aanmeldzuil in de wachtkamer bij bloedafname. Bloed laten prikken op inloop Patiënten kunnen op verwijzing van hun medisch specialist of huisarts uiteraard ook nog gewoon op inloop bloed laten prikken. 17 Na aanmelding met de code weten de medewerkers van het afnamelaboratorium dat de patiënt in de wachtkamer is gearriveerd en kunnen zij de patiënt snel helpen. Voor buitenpolikliniek Krimpen ontvangt een patiënt géén code, maar kan hij/zij direct in de wachtkamer plaatsnemen. De patiënt wordt binnengeroepen op het tijdstip van de afspraak. Ook voor het inleveren van materiaal en voor tolerantietesten kan de patiënt online een afspraak maken. Op www.ysl.nl/afdelingen-en-specialismen/algemeen-klinisch-laboratorium-akl/bloedafname-en-inleveren-materiaal/ vindt u meer informatie.

NIEUW GEBOORTECENTRUM De centrale ontvangstruimte begint al vorm te krijgen. Het bevalbad voor alle badbevallingen staat gereed voor plaatsing. Op weg naar een nieuw geboortecentrum Eind vorig jaar is de verbouwing van ons nieuwe geboortecentrum gestart met het idee dat het na de zomervakantie in gebruik genomen kon worden. Door de coronacrisis verliep de planning anders en is de bouw vertraagd. Maar gelukkig niet voor lang. We zijn zeer verheugd dat het nieuwe geboortecentrum vanaf midden oktober de deuren kan openen. We kijken er naar uit om alle aanstaande ouders te ontmoeten in ons nieuwe centrum. Ben je uitgerekend omstreeks half oktober? Wie weet is jouw kindje dan wel de eerste baby die geboren wordt in het nieuwe Geboortecentrum IJsselland. Graag geven we je op deze pagina’s een kijkje achter de schermen van de verbouwing en laten we zien hoe het nieuwe geboortecentrum eruit komt te zien. De gang met alle suites waar moeder en kind straks verblijven met rooming in mogelijkheid voor de partner. Een blik op de nieuwe afdeling in wording. 18 IJsselland Magazine

De entree. We kijken ernaar uit om alle aanstaande ouders te ontmoeten in ons nieuwe centrum. De gang. 19

PLECHTIGHEID ‘Corona bracht ons terug in de realiteit van het leven’ Woensdag 8 juli vond in het IJsselland Ziekenhuis een bijzondere plechtigheid plaats. De medisch maatschappelijk werker van het IJsselland is tevens buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en mocht in deze functie voor een voormalig coronapatiënt en zijn partner een ‘geregistreerd partnerschap’ verzorgen! Het stel was al 28 jaar samen, maar eerder bleek er nooit de noodzaak voor een verbintenis. Toen het onverwachts slecht ging met de patiënt voerde de medisch maatschappelijk werker veel gesprekken met de partner van de man, om zaken voor de toekomst vooral wel te regelen. Toen de patiënt, na langere tijd op de Intensive Care te hebben verbleven, weer wat was opgeknapt en de ziekte hen terugbracht in de realiteit van het leven, besloten ze tot een officiële stap: een geregistreerd partnerschap. Het IJsselland bood aan om deze plechtigheid vanuit en namens het ziekenhuis te regelen, wat het stel ontzettend waardeerde! Het was zo leuk, zo bijzonder, zo klein en intiem Onder het toeziend oog van twee getuigen en IC-verpleegkundigen werden woensdag 8 juli om 14.00 uur, na een mooie speech van de trouwambtenaar, alle benodigde papieren getekend, en was het geregistreerd partnerschap van het paar een feit! De kleine en intieme plechtigheid, voltrokken in het Stiltecentrum, werd feestelijk omlijst met mooie bloemstukken en een smakelijke bruidstaart. Het IJsselland Ziekenhuis is verheugd dat ze het stel op deze wijze een handje heeft kunnen helpen, en hoopt dat deze gebeurtenis een lichtpuntje voor hen was in deze moeilijke tijd. Lichtpuntje in een moeilijke tijd. Uw mening is belangrijk Doe mee! Geef uw mening over ons op Zorgkaart Nederland. De website zorgkaartnederland.nl biedt een overzicht van het zorgaanbod in Nederland en geeft u de gelegenheid zorgaanbieders te waarderen. Wij stellen het zeer op prijs wanneer u een reactie plaatst over het IJsselland Ziekenhuis op de website van Zorgkaart Nederland. www.zorgkaartnederland.nl Geregistreerd partnerschap 20 IJsselland Magazine

Houd je aan de afgesproken maatregelen! Nogmaals bedankt voor alle support de afgelopen tijd! 21

NIEUW OK COMPLEX Nieuw operatiekamer complex in gebruik Operatiekamer complex Bouw van het OK complex in time-lapse! Afgelopen januari kwamen de OK’s bij het IJsselland Ziekenhuis aan. De 36 enorme modules waar het complex uit bestaat werden in Duitsland gebouwd. Over de rivier en de snelweg werden de modules naar Capelle a/d IJssel vervoerd en vervolgens via een 500 tonskraan in 4 dagen tijd op hun plek gehesen. Met behulp van time lapse camera’s is de opbouw van het OK complex op video vastgelegd! Bekijk de spectaculaire video op Youtube: https://youtu.be/2QkcpUZUfEo Wil je zien hoe het complex er van binnen uit ziet? Bekijk dan de korte video: https://youtu.be/sbC2o6K9728 Onder het complex Ook onder het OK complex zijn de laatste werkzaamheden zo goed als afgerond. Onder het complex bevinden zich standplaatsen voor taxi (-busjes), parkeerplaatsen, een overdekte fietsenstalling voor bezoekers en een nieuwe fietsenstalling voor medewerkers. Ook de straat voor de hoofdingang van het ziekenhuis is aangepast en ruimer opgezet, het kunstwerk heeft hier weer een bestemming gekregen. Na de zomervakantie volgt fase 2 van het traject OK complex: het renovatietraject van het ‘oude’ OK complex. In deze fase wordt ook de nieuwe CSA (sterilisatieafdeling) gerealiseerd. Bouwkundige oplevering 29 juni: bouwpartner Cadolto draagt de (doorzichtige) sleutel over aan Albert van Wijk, voorzitter raad van bestuur IJsselland Ziekenhuis (li). 22 IJsselland Magazine

Vanaf 20 juli jl. is het nieuwe OK complex in gebruik genomen! Het nieuwe complex bestaat uit 6 OK’s (operatiekamers), een grote centrale opdekruimte en een ruime holding-recovery. Boven de polikliniek van Rijndam bevinden zich de nieuwe koffieruimte en kantoren, de apparatuur berging en de 7e OK. VERHUIZING Verhuizing poliklinische zorg Havenpolikliniek december 2020 Vier Rotterdamse ziekenhuizen (Erasmus MC, Franciscus Gasthuis en Vlietland, Maasstad ziekenhuis en IJsselland Ziekenhuis) hebben de afgelopen jaren gezamenlijk invulling gegeven aan de poliklinische zorg in de Havenpolikliniek. December 2020 verhuist de poliklinische zorg naar andere locaties in Rotterdam. Daarmee wordt de continuïteit van deze zorg voor patiënten gegarandeerd. Het gebouw van de Havenpolikliniek aan het Haringvliet 2, het voormalige Havenziekenhuis, voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het pand is verkocht aan een vastgoedontwikkelaar en op deze locatie zal herontwikkeling plaatsvinden. De ziekenhuizen hebben gekeken naar een alternatieve locatie voor de Havenpolikliniek in zijn geheel, maar in het centrum is helaas geen geschikt en betaalbaar alternatief gevonden. De poliklinieken verhuizen daarom eind 2020 naar verschillende locaties. Nieuwe locatie poliklinieken IJsselland in Rotterdam Kralingen De poliklinieken van het IJsselland Ziekenhuis verhuizen naar de locatie Pniël van de Lelie zorggroep aan de Oudedijk 15 in Rotterdam Kralingen. Januari 2021 starten de poliklinieken op de nieuwe locatie. Verpleeghuis en Revalidatiecentrum Pniël ligt schuin tegenover metrostation en tramhalte (tram 7) Voorschoterlaan. Om welke poliklinieken gaat het? De volgende specialismen in de Havenpolikliniek vallen onder het IJsselland Ziekenhuis: • chirurgie • gynaecologie • interne geneeskunde • orthopedie • maag-darm-leverziekten • reumatologie Onderzoek en diagnostiek: • bloedprikken (afnamelaboratorium) en • radiologie onderzoek: bucky (röntgenfoto’s), echografie, CT onderzoek en MR onderzoek 23

Het IJsselland bij de hand Praktische informatie  Afzeggen afspraak Het IJsselland Ziekenhuis brengt een wegblijftarief in rekening wanneer een patiënt zonder afmelding of berichtgeving niet op de afspraak verschijnt, tenzij er een geldige reden is. Dit wegblijftarief bedraagt €43,30. Bent u dus verhinderd voor een afspraak, dan verzoeken wij u de afspraak uiterlijk 24 uur voor de geplande afspraakdatum af te zeggen. Op uw afgezegde plaats kan dan weer een andere patiënt op het spreekuur komen.  Locaties IJsselland Ziekenhuis Prins Constantijnweg 2 · 2906 ZC · Capelle aan den IJssel 010 - 258 5000 Polikliniek Nesselande Cypruslaan 410 · 3059 XA · Rotterdam · 010 - 258 5700 Polikliniek Krimpen Groenendaal 1 · 2922 CJ · Krimpen aan den IJssel 010 - 258 3400 Havenpolikliniek Haringvliet 2 en 72 · 3011 TD Rotterdam · 010 - 404 3300 Gedragsregels  Het IJsselland Ziekenhuis heeft in een aantal gedragsregels verwoord wat het ziekenhuis van patiënten verwacht en wat u van ons mag verwachten. De gedragsregels zijn bedoeld voor patiënten en bezoekers van het IJsselland Ziekenhuis.  Respect en omgangsvormen De basisregel in ons ziekenhuis is respectvol met elkaar omgaan. Discriminatie is niet toegestaan. Als patiënt en bezoeker mag u erop rekenen dat u door onze medewerkers correct wordt behandeld. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook.  Bezoektijden Bezoeken van een patiënt is alleen mogelijk binnen de op de afdeling aangegeven bezoektijden. Op de afdeling staat aangegeven wanneer hiervoor afwijkende regels gelden. Omdat patiëntenzorg altijd voor gaat, vragen wij bezoek om de kamer even te verlaten als er tijdens het bezoekuur een artsenvisite, onderzoek of therapie is. Roken Roken in en rond het ziekenhuis is verboden met ingang van 1 januari 2019. Roken mag ook niet in de aanloopgebieden van de ingangen.   Mobiele telefoons U mag uw mobiele telefoon en tablet in het ziekenhuis gebruiken. Wij verzoeken u vriendelijk daarbij rekening te houden met (mede)patiënten en bezoekers om overlast te voorkomen. Wij verzoeken u om uw mobiele telefoon in de spreekkamer niet te gebruiken. Foto, film, geluidsopname Wilt u een foto, film of geluidsopname maken van medewerkers en/of patiënten? Dit mag alleen als u uitdrukkelijk toestemming heeft gevraagd én gekregen. Alcohol en drugs Gebruik van alcohol in het ziekenhuis is alleen toegestaan bij bijzondere gelegenheden. Onder invloed zijn van alcohol zijn in het ziekenhuis is verboden. Gebruik van drugs en/of het onder invloed zijn van drugs in het ziekenhuis is niet toegestaan.  Wapens, diefstal, vernieling, geweld en (seksuele) intimidatie Wapenbezit, diefstal, vernieling, fysiek en verbaal geweld en (seksuele) intimidatie zijn in Nederland en daarmee in ons ziekenhuis niet toegestaan. Van overtreding wordt altijd aangifte gedaan bij de politie. Overtreders worden aan de politie overgedragen. In alle gevallen worden de gemaakte kosten verhaald op de overtreder. 24 IJsselland Magazine Cameratoezicht Ons ziekenhuis waakt over uw en onze eigendommen door middel van cameratoezicht in en om het ziekenhuis.  Let op uw spullen Bewaak zelf uw eigendommen! Het IJsselland Ziekenhuis is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen van patiënten en bezoekers.  Aanwijzingen medewerkers Volg aanwijzingen van medewerkers van het IJsselland Ziekenhuis altijd op. Deze gedragsregels gelden zowel in het ziekenhuis als op het gehele terrein van het ziekenhuis, inclusief het parkeerterrein. Het overtreden van de regels of het niet opvolgen van aanwijzingen, kan leiden tot een waarschuwing of het weigeren van de toegang tot het ziekenhuis. Fotografie: H. Morren

Vind je weg De centrale hal Wandeltijd naar de metrohalte Prinsenlaan is ±10 minuten Met de auto? Betaal binnen voor uw uitrijkaart. Het parkeertarief is € 1,80 per 56 minuten; er wordt afgerekend per 28 minuten. Het maximum dagtarief bedraagt € 10,Buslijn 37 POORTMOLEN–ZIJDE Ingang Poortmolen openingstijden Doordeweeks: 7.00 - 20.00 uur Weekend: 11.00 - 12.00 uur en 14.30 - 20.00 uur. Food & Shop en terras Hier kunt u terecht voor boeken, kaarten, dranken, verse broodjes/koeken, verzorgingsproducten, bloemen en cadeautjes voor alle leeftijden. Openingstijden Doordeweeks: 8.30 – 19.30 uur Weekend: 11.00 – 19.30 uur Bereikbaarheid  Buslijn 37 Buslijn 37 rijdt op werkdagen en zaterdag overdag (tot afloop van het avondbezoekuur) tussen station RotterdamAlexander en metrostation Capelsebrug. De bushalte bevindt zich aan de achterzijde van het ziekenhuis, aan de Poortmolen (Capelse kant). Gratis busdienst Er is een gratis pendeldienst beschikbaar voor patiënten van het IJsselland Ziekenhuis. De bus rijdt iedere 12 minuten tussen metrostation Schenkel en het IJsselland Ziekenhuis, van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur. De drie in- en uitstapplaatsen zijn: › P+R plaats hoofingang IJsselland Ziekenhuis › RET bushalte Poortmolen/ IJsselland ingang Capelse zijde › RET bushalte metrostation Schenkel (halte tegenover de bloemenkraam) Rollators kunnen mee vervoerd worden. Helaas is de bus niet geschikt om mensen in Treinstation Alexander Het dichtstbijzijnde treinstation is Rotterdam-Alexander. Op station Alexander kunt u overstappen op buslijn 37 (richting Capelsebrug) of de metro (richting Schiedam Centrum, lijn A en B). Kijk voor meer informatie op www.9292ov.nl. P Parkeren Op het hele parkeerterrein geldt betaald parkeren. Kijk voor meer informatie op de website www.ysl.nl Regioapotheek IJsselland openingstijden Elke dag 24 uur geopend: Na 18.00 via het nachtloket. Metro A en B De dichtstbijzijnde metrohaltes zijn Prinsenlaan en Schenkel. Deze haltes liggen op metrolijn A (Binnenhof – Schiedam) en metrolijn B (Nesselande – Schiedam). De looproute naar het ziekenhuis is met bordjes aangegeven. Hoofdingang openingstijden Iedere dag geopend: 06.30 – 23.30 uur Vanwege het corona virus kunnen op deze pagina genoemde openingstijden mogelijk afwijken. Raadpleeg onze website www.ysl.nl voor actuele informatie. PRINS CONSTANTIJNWEG Infobalie openingstijden Doordeweeks: 7.00 – 19.15 uur Weekend: 1 1.00 – 12.00 uur en 14.30 – 19.30 uur een rolstoel of scootmobiel te vervoeren. 25

Voor actuele bezoekregels en bezoektijden verwijzen we u naar de website.  Patiëntenvoorlichting › Zoekt u een folder over uw onderzoek, behandeling of operatie? › Heeft u een vervelende ervaring of klacht? › Wilt u ons attenderen op een onveilige situatie? › Lukt het niet om in te loggen in ‘Mijn IJsselland’ of vindt u niet wat u zoekt? › Wilt u een kopie van uw dossier of van radiologiebeelden? De medewerkers van Patiëntenvoorlichting helpen u graag! U vindt ons in de hal van ons ziekenhuis (route 89), maandag t/m donderdag van 09.30 – 16.30 uur en op vrijdag van 09.30 – 13.00 uur, telefoonnummer 010 – 258 5137 of mail patientenvoorlichting@ysl.nl. Vergoeding behandeling met verwijsbrief Landelijk is bepaald dat uw behandeling in het ziekenhuis alleen voor vergoeding in aanmerking komt wanneer u bent doorverwezen door een erkende verwijzer. Erkende verwijzers zijn huisartsen, verloskundigen, tandartsen (bij kaakchirurgische zorg) of een andere medisch specialist. Niet tevreden? Website en Mijn IJsselland Ontdek Mijn IJsselland. De digitale toegang tot uw (medische) gegevens, afspraken en vragenlijsten. Kijk voor meer informatie op de website www.ysl.nl. Stuur een kaartje Is iemand die u (goed) kent in ons ziekenhuis opgenomen? Dan is het leuk om een kaartje te sturen! Dat kan ook digitaal via de website. Voor een goede bezorging is het wel belangrijk om de naam en het kamernummer van de patiënt goed in te vullen! 26 IJsselland Magazine Alle medewerkers, vrijwilligers en specialisten van het IJsselland Ziekenhuis doen hun best om patiënten en bezoekers goede zorg te bieden. Helaas gaat niet altijd alles zoals het zou moeten en kunnen er klachten ontstaan, bijvoorbeeld over behandeling. Een klacht is voor ons een gratis advies voor verbetering van de zorg- en dienstverlening. Daarom horen wij graag uw klachten en ervaringen om zo ongewenste situaties in de toekomst te voorkomen. Voor meer informatie over de klachtenregeling kunt u contact opnemen met afdeling Patiëntenvoorlichting, bereikbaar via telefoonnummer 010 - 258 5137. Nieuwsbrief Op de homepage van www.ysl.nl kunt u zich aanmelden voor de e-mail nieuwsbrief van het IJsselland. Na inschrijven met uw e-mailadres ontvangt u regelmatig het laatste nieuws. Mag ik u de folder mailen? Krijgt u een onderzoek of behandeling? Dan krijgt u vooraf altijd een folder waarin uw onderzoek of behandeling beschreven staat. Die folder ontvangt u tegenwoordig in uw mailbox. U kunt de folder op uw PC, smartphone of tablet lezen, laten voorlezen via de voorleesfunctie en/of printen. Als u en uw contactpersoon/begeleider geen mailadres hebben of u vraagt zelf om een papieren folder, dan krijgt u van ons uiteraard nog een papieren folder aangeboden. Inmiddels verstrekken we ca. 70% van onze folders via de mail. Heeft u vragen? Bel of bezoek afdeling patiëntenvoorlichting tel: 010 - 258 5137, balie 89 in de centrale hal.

Hartecho spreekuur Hartecho spreekuren voor kinderen van start in september 2020 Vanaf 21 september start het IJsselland Ziekenhuis op de woensdagochtend met spreekuren bij kinderen van 0-18 jaar, die klachten hebben die kunnen passen bij een hartprobleem. U kunt denken aan bijvoorbeeld een hartruisje, hartkloppingen, flauwvallen of pijn op de borst. Deze klachten geven vaak veel bezorgdheid bij ouders en verzorgers. Vaak kan tijdens 1 bezoek worden gezien of er sprake is van een hartprobleem of dat juist geruststelling kan plaatsvinden. Het spreekuur vindt in principe wekelijks plaats en wordt voornamelijk verricht op de polikliniek in Nesselande door onze kinderarts-cardex Maurits Schreuder. Een kinderartscardex is een kinderarts met aandachtsgebied kindercardiologie met kwalificaties voor het maken van hartecho’s bij kinderen. Op het gebied van de kindercardiologie werken wij nauw samen met de kindercardiologen van het Erasmus MC Sophia kinderziekenhuis. Voor verwijzing kunt u terecht bij uw huisarts of jeugdarts. Agenda Activiteiten voor patiënten De workshops, informatieavonden en inloopspreekuren gaan op dit moment niet door. Of deze bijeenkomsten later doorgaan, hangt af van de maatregelen die op dat moment gelden. De informatieavonden Borstvoeding en Zwangerschap worden te zijner tijd op een andere manier hervat. Houd onze website in de gaten voor actuele informatie! Look Good, Feel Better De workshops Look Good Feel Better gaan voorlopig niet door. Look Good Feel Better organiseert in plaats daarvan interactieve online workshops, waarvoor u zich kunt inschrijven via hun website, https://lookgoodfeelbetter.nl/workshops/ online-workshops. AGENDA Borstvoeding De informatieavonden Borstvoeding voor zwangere vrouwen gaan niet door. Met het digitale document Informatie borstvoeding kunt u zich thuis voorbereiden op het geven van borstvoeding en kolven. U vindt dit document op onze website www.ysl.nl (via de pagina Geboortecentrum, Zwanger, Informatieavond borstvoeding). Bekijk ook aanvullende informatieve filmpjes over borstvoeding (onderaan op de pagina Digitale voorlichtingsavond). Zwangerschap Kinderarts M. Schreuder De informatieavonden Zwangerschap, bevallen en kraamperiode gaan niet door. U kunt online, op eigen gelegenheid, een digitale voorlichtingsavond Zwangerschap, bevallen en kraamperiode volgen, in de vorm van diverse filmpjes. U vindt deze voorlichtingsavond op onze website www.ysl.nl (via de pagina Geboortecentrum, Zwanger, Digitale voorlichtingsavond). Stomavereniging In overleg met de Stomavereniging worden tot nader order geen inloopochtenden in het ziekenhuis georganiseerd. De inloopochtend op 13 oktober vervalt. 27

GEBOORTECENTRUM Van alles voorzien in ons geboortecentrum Van harte welkom in Geboortecentrum IJsselland Zorg, privacy en comfort voor ouders en kind in een huiselijke sfeer! Bent u als aanstaande ouder(s) op zoek naar een mooie en veilige omgeving voor uw bevalling? Dan bent u in Geboortecentrum IJsselland van harte welkom! Je thuis voelen Wij als geboortecentrum vinden het belangrijk dat zwangere vrouwen zich bij een bevalling in Geboortecentrum IJsselland zoveel mogelijk thuis voelen. De luxueuze kraamsuites zijn huiselijk ingericht. Op de kamer is een hoekje ingericht voor de verzorging van de baby, er is televisie, wifi, een koelkastje en het eerste bezoek kan in alle rust ontvangen worden. Uiteraard beschikken alle kamers over sanitaire voorzieningen. Bovendien kan uw partner blijven slapen, zodat jullie als gezin kunnen genieten van die eerste bijzondere momenten. Alle deskundigen staat samen voor uw klaar Binnen het geboortecentrum werken meerdere disciplines, zoals: eerstelijns verloskundigen, kraamverzorgenden van Kraamzorg Rotterdam, tweedelijns verloskundigen, gynaecologen, verpleegkundigen en kinderartsen van het IJsselland Ziekenhuis. Zij werken intensief samen. Het medische team van Geboortecentrum IJsselland 28 IJsselland Magazine begeleidt u en uw partner op de polikliniek en tijdens de bevalling als daar een medische indicatie voor is. Maar u kunt ook poliklinisch bevallen met uw eigen verloskundige binnen ons geboortecentrum. Begeleiding op maat Elke zwangerschap heeft een eigen verhaal en elke zwangere heeft haar eigen wensen. Binnen het geboortecentrum hebben we hier aandacht voor binnen de spreekkamer en door gezamenlijke zwangerebesprekingen (eerstelijns en tweedelijns verloskundigen en gynaecologen). Tijdens de bevalling streven we ernaar dat u zo veel mogelijk dezelfde gezichten ziet en rekening te houden met uw geboorteplan, zodat u vol vertrouwen kunt bevallen. We zijn super goed geholpen door de zeer betrokken, persoonlijke en lieve mensen van het geboortecentrum. Ronduit geweldig.

Wordt u ook onze Vriend? WORD VRIEND De Vrienden zijn mensen, bedrijven en organisaties die financieel bijdragen aan projecten in het IJsselland Ziekenhuis. Projecten of voorzieningen die het verblijf in het ziekenhuis of de nazorg na een ingrijpende ziekte voor patiënten (en hun familie) draaglijker kunnen maken. Vrienden ondersteunen het IJsselland Ziekenhuis door mooie en helpende initiatieven van patiënten en medewerkers financieel mogelijk te maken. De Vrienden hebben een bijzondere plek in ons hart omdat zij het ziekenhuis helpen. Omdat zij voor de extra’s kunnen zorgen die helaas niet via het budget van de overheid en zorgverzekeraars bekostigd kunnen worden. www.vriendenijsselland.nl Hoe werkt het? Door ondertekening van dit formulier geeft u toestemming aan de Stichting Vrienden van het IJsselland Ziekenhuis om een doorlopende of éénmalige incasso-opdracht te sturen naar uw bank om een bedrag van uw rekening af te schrijven en aan uw bank om doorlopend of éénmalig een bedrag van uw rekening af te schrijven, overeenkomstig de opdracht van de Stichting Vrienden van het IJsselland Ziekenhuis. Deze afschrijving herkent u aan het incassant ID NL65 INGB 0677409990 SEPA-machtiging Dankzij uw steun wordt het verblijf voor patiënten in het IJsselland Ziekenhuis een stuk fijner. Ik doe eenmalig een donatie Uw donatie in Euro’s Ja, ik wil ook Vriend worden van het IJsselland Ziekenhuis Daarom machtig ik Stichting Vrienden van het IJsselland tot wederopzegging het volgende bedrag maandelijks van mijn rekening af te schrijven: € 2,50 per maand € 5,– per maand € 10,– per maand Meer € Ik wil de Stichting Vrienden van het IJsselland graag ondersteunen Voor minimaal 5 jaar, en leg dit vast in een overeenkomst. Neemt u s.v.p. contact met mij op: Achternaam Adres Als u het niet eens bent met deze afschrijving kunt u deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen 8 weken na afschrijving contact op met uw bank. Vraag uw bank naar de voorwaarden. Stichting Vrienden van het IJsselland Ziekenhuis is door de overheid erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Postcode & Plaats Geboortedatum E-mail adres Datum Plaats Kenmerk Handtekening 29 Telefoon IBAN BIC Voorletters M / V

ARTSENLIJST Medisch specialisten Anesthesiologie dhr. drs. F.W. van Alphen dhr. drs. J. Bergsma mw. drs. M. van Doorn dhr. drs. B.A. Hoogteijling dhr. drs. J.J.M. van Koesveld (anesthesioloog-intensivist) mw. drs. J.A. Lens (anesthesioloog-intensivist) mw. drs. L.G. Mahes mw. drs. B.S. Martijn (anesthesioloog-intensivist) dhr. drs. M.M. Pelka mw. drs. C.H.M. Pluymakers mw. drs. T.S. Schmitt dhr. drs. F.A.G. Schreiner (anesthesioloog-intensivist) mw. drs. P.P.B. van der Sloot-Drenth mw. drs. E.S. van Weelden Apotheek mw. dr. M. de Boer mw. drs. N.A. Botta-Steeneken mw. drs. K. Francissen-Robijns Cardiologie dhr. drs. D.P.W. Beelen dhr. drs. J.J.H. Bennik mw. drs. V.A.P. Borghouts dhr. drs. T.G.M. van Delft dhr. drs. B. Ilmer dhr. dr. W.B. Meijboom dhr. dr. J.G.P. Wassing Chirurgie dhr. drs. M.M.M. Bruijninckx dhr. dr. S.E. Buijk dhr. drs. G.J. Collet mw. dr. J.H. van Dam dhr. dr. P.G. Doornebosch mw. drs. K.H.A. van Eeghem dhr. dr. E.J.R. de Graaf dhr. dr. R.P.R. Groenendijk dhr. prof. dr. J.F. Lange dhr. dr. A.G. Menon mw. dr. O. van Ruler dhr. drs. P.A.R. de Rijcke dhr. dr. G.W.M. Tetteroo dhr. dr. M. Vermaas Dermatologie mw. drs. G.M. van den Berg dhr. drs. A.L. Gerretsen dhr. dr. R.G.L. Nellen mw. drs. A. Okkerse mw. drs. S.M. Stewart Gynaecologie mw. drs. J.M.L. Groeneweg mw. dr. M. van den Hende mw. drs. N.A. Kianmanesh Rad mw. drs. A.F. Lambeek dhr. dr. F.H.T. Lim mw. dr. M.F. van Oostwaard 30 IJsselland Magazine dhr. drs. W.B. Renes mw. drs. S. Schalekamp mw. dr. I.P. Schmitzvan Splunder mw. dr. S.A.H.M. van den Tillaart Intensive care dhr. drs. J.H. Elderman dhr. drs. J.J.M van Koesveld mw. drs. J.A. Lens mw. drs. B.S. Martijn dhr. drs. R.A. Reuters dhr. drs. F.A.G. Schreiner dhr. drs. M.A. Verkade Interne geneeskunde dhr. drs. R.A. Alwani dhr. dr. E.L.E. de Bruijne mw. drs. A.C. Compaijen dhr. dr. D.F.S. Kehrer mw. drs. H.A. Kleinveld (internist-nefroloog) mw. dr. N.D. Niemeijer (internist-endocrinoloog) mw. drs. L. Poppe dhr. drs. R.A. Reuters (internist-intensivist) dhr. drs. B. Santbergen (internist-hematoloog) mw. dr. M.C. van Schie dhr. dr. R.F.J. Schop mw. drs. C.C. Simon mw. drs. M.B. Vastbinder (internist-oncoloog) dhr. drs. M.A. Verkade (internist-intensivist) Keel-, neus- en oorheelkunde (KNO) dhr. drs. R.A. van den Berg mw. drs. R. El Seady dhr. drs. H.A.P.M. Louwers Kindergeneeskunde dhr. dr. R. Boogaard mw. drs. A.H.M. van Driel mw. drs. S. van Gijlswijk mw. drs. B.L. Koop mw. drs. A.A.M. LeebeekGroenewegen mw. drs. I.M. Onvlee-Dekker dhr. dr. E. Rietveld dhr. drs. M.P.R. Schreuder mw. drs. M.I. Schuurman van der Lem mw. drs. M.N.L. Wiggers Klinische chemie mw. dr. L.S.M. Boesten dhr. dr. R.H.A. van der Doelen mw. dr. E.A. Kemper-Proper mw. dr. I. Kuipers Klinische geriatrie mw. drs. M.Y.E. Cappetti mw. drs. R.L.M. van Knippenberg-van der Ham mw. dr. A.A.A. Mol-van Mullem mw. drs. M.P. Trouborst-van Koeveringe mw. drs. C. Veen Longziekten dhr. drs. D.P.J. Dezaire dhr. drs. S.A. Gajadin dhr. drs. T. Nguyen dhr. drs. R. Peric dhr. dr. K. Ramlal dhr. drs. J.E. Vahl Maag-, darm- en leverziekten dhr. dr. F.C. Bekkering mw. drs. C.E. Fitzpatrick dhr. drs. H. Hekmat mw. drs. K. Robbers mw. drs. I. Schot dhr. dr. K. Sebib Korkmaz dhr. dr. T.J. Tang dhr. dr. P.J. Wismans Microbiologie mw. drs. E.M. Kraan dhr. dr. M.P.M. van der Linden Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie dhr. drs. F.P. Bouw dhr. drs. A.J. Rinksma dhr. dr. P. de Roos Neurochirurgie dhr. prof. dr. C.M.F. Dirven dhr. J.W. Schouten Neurologie dhr. drs. R.J.W. Dunnewold mw. drs. M.J. KoudstaalOverdijk dhr. drs. R. Masdjedi dhr. drs. B.J.M. van Moll mw. dr. S.M. Rosso dhr. drs. M.A. Spoek mw. dr. A.D. Wijnhoud Nucleaire geneeskunde dhr. drs. M.R.J. ten Broek dhr. drs. A. Lafeber Oogheelkunde mw. dr. H.W. Mensink mw. drs. L.C. Ugahary mw. dr. M.E.J. van Velthoven dhr. drs. J.W.C. Vijlbrief Orthopedie dhr. drs. B. Boetes dhr. drs. D.J. Doyer dhr. drs. E.J.T. ten Holder dhr. drs. O. van Leeuwen mw. drs. E. van der Meij mw. drs. A.P. van Noort-Suijdendorp Pathologie mw. drs. C.K. Stobbe Plastische chirurgie mw. drs. C.M.C.A. van Laarhoven dhr. dr. A.J.M. Luijsterburg dhr. dr. E.S. Smits dhr. dr. D. Vasilic Psychiatrie Via klinische voorzieningen Antes Noord (locatie Poortmolen, locatie Prins Constantijnweg) mw. drs. E. Leeman Psychologie dhr. dr. A. Oosterhuis mw. drs. S.L.M. van der Toorn Radiologie dhr. drs. E.F.M.I. Bakker mw. drs. T. Cetinkaya mw. drs. J.H.T. Journée mw. dr. P.A. van Luijt dhr. drs. A.S. Plaisier dhr. drs. J.J. van der Ree dhr. drs. B.J.M. Schouten dhr. drs. H.G.W. Smeets dhr. drs. I.S. Smit dhr. drs. C.J. Veeken Radiotherapie dhr. dr. J.J.M.E. Nuyttens Regioapotheek dhr. drs. R.B.J. van de Rijt mw. L. Vas Dias Reumatologie mw. dr. L.J.C. Kranenburg-Koppen mw. dr. R. Padmos dhr. S. Sadrediny Revalidatiegeneeskunde mw. drs. C.A. van Dijk mw. drs. J.A.H. Hendriks mw. dr. S.C. Remerie (medische) Seksuologie mw. drs. C.M. Bax Urologie dhr. drs. R. Hoendervangers mw. drs. T.C. de Oliveira Barbosa dhr. drs. B. Rikken mw. drs. M.R. Sorel

31

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication